2019-10-11, 22:25
Medlem
Hej!

Har gått och funderat ett tag på en grej som irriterar mig på jobbet.

Jobbar på ett ställe där vi är cirka 40 anställda totalt, men vi är uppdelade runt omkring på
olika enheter/arbetsplatser.

Jag jobbar heltid och är schemalagd varannan helg och även röda dagar.
Så är det julafton, midsommar m.m och jag inte är ledig enligt schema så jobbar jag den dagen.
Är ledig en dag innan helg och en dag efter helg.

På min arbetsplats så har vi öppet alla dagar året om.
På övriga ställen är det endast öppet Måndag-Fredag och inga röda dagar.

Jag är den enda som jobbar helg och röda dagar. Ingen annan i enheten gör det.
Dom jobbar endast Måndag-Fredag och ledig röda dagar.

Nu till problemet.
När jag jobbar helg så får jag OB enligt kollektivavtal som är runt 55:- mer i timmen. Sen är det lite
mer på storhelger.
Men eftersom jag är den enda som jobbar helg så har vi ingen annan som jobbar dom andra helgerna
när jag har ledig helg.

Då måste chefen ta in någon annan.
Så chefen mailar/ringer runt och frågar om någon inom enheten är intresserad av att jobba helg extra.
Eftersom dom redan jobbar 100% så får dom kvalificerad övertid när dom hoppar in och jobbar extra.
Dom drar in nästan tredubbelt så mycket mer i timmen än mig.
Är det storhelg så tjänar dom ännu mera..
Så timlönen för dom ligger på omkring 500:-/timmen med OB och övertidsersättningen.

Hur hade ni reagerat?
Är det jag som är överkänslig som går runt och irriterar mig på detta eller
skulle ni också bli irriterade?

Min plan är att ta upp detta med chefen och säga att jag inte accepterar detta utan kräver att få nytt schema där jag jobbar Måndag-Fredag och sen får dom ta in mig på kvalificerad övertid på helgerna/röda dagar i så fall.
Annars tackar jag för mig och dom kan hitta någon annan..
Senast redigerad av Keke86 2019-10-11 kl. 22:46.
Citera
2019-10-11, 22:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keke86

De jobbar dock på jour och förväntas vara tillgängliga närhelst arbetsgivaren behöver dem.

You don't.
Citera
2019-10-11, 22:36
Medlem
slimharlots avatar
Kör hårt
Citera
2019-10-11, 22:39
Avslutad
Citat:
Hej!

Jobbar på ett ställe där vi är cirka 40 anställda totalt, men vi är uppdelade runt omkring på
olika enheter/arbetsplatser.

Jag jobbar heltid och är schemalagd varannan helg och även röda dagar.
Så är det julafton, midsommar m.m och jag inte är ledig enligt schema så jobbar jag den dagen.
Är ledig en dag innan helg och en dag efter helg.

På min arbetsplats så har vi öppet alla dagar året om.
På övriga ställen är det endast öppet Måndag-Fredag och inga röda dagar.

Jag är den enda som jobbar helg och röda dagar. Ingen annan i enheten gör det.
Dom jobbar endast Måndag-Fredag och ledig röda dagar.

Nu till problemet.
När jag jobbar helg så får jag OB enligt kollektivavtal som är runt 55:- mer i timmen. Sen är det lite
mer på storhelger.
Men eftersom jag är den enda som jobbar helg så har vi ingen annan som jobbar dom andra helgerna
när jag har ledig helg.

Då måste chefen ta in någon annan.
Så chefen mailar/ringer runt och frågar om någon kan ställa upp.
Eftersom dom redan jobbar 100% så får dom kvalificerad övertid när dom hoppar in och jobbar extra.
Så timlönen för dom ligger på omkring 500:-/timmen med OB och övertidsersättningen.

Hur hade ni reagerat?
Är det jag som är överkänslig som går runt och irriterar mig på detta eller
skulle ni också bli irriterade?

Min plan är att ta upp detta med chefen och säga att jag inte accepterar detta utan kräver att få nytt schema där jag jobbar Måndag-Fredag och sen får dom ta in mig på kvalificerad övertid på helgerna/röda dagar i så fall.
Annars tackar jag för mig och dom kan hitta någon annan..

Du kan ju jobba övertid på din lediga helg om du vill tjäna mer pengar.

Jobbar du mån-fre så kommer du ju gå ner i lön, tänk på det. Jag jobbar också mycket helger. Tycker det är skönt att få mer betalt plus att vara ledig mitt i veckorna när man kan göra saker. Så länge man inte är bakfull jobbar jag hellre en söndag och sen ledig typ en tisdag. Plus att du som sagt kan jobba övertid precis som dina kollegor. Jag skulle aldrig bytt bort ditt schema mott mån-fre.
Citera
2019-10-11, 22:41
Medlem
argaangelicas avatar
Chilla liksom, bli sjuk eller kör vab liksom. Kör inte slut på dig, ingen tackar dig. Kolla efter bidrag, kan bli extrainkomst så du får mer fritid. Röd dag har du förhinder eller blir sjuk. Sjukanmäl i slutet av passet så slipper du värsta karensen och är ledig över jul typ med sjuklön.
Senast redigerad av argaangelica 2019-10-11 kl. 22:43.
Citera
2019-10-11, 23:51
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De jobbar dock på jour och förväntas vara tillgängliga närhelst arbetsgivaren behöver dem.

You don't.

Det han beskriver är inte jour. Kan du läsa?
Citera
2019-10-12, 00:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Det han beskriver är inte jour. Kan du läsa?

Det han beskriver är hans egen anställningsforms kända villkor och sen ställer han dessa emot de villkor som tillfälligt inhyrd arbetskraft arbetar efter, men utan att beskriva Deras villkor, och sen gnäller han över det...

Vad har jag missat?
Citera
2019-10-12, 00:21
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Det han beskriver är hans egen anställningsforms kända villkor och sen ställer han dessa emot de villkor som tillfälligt inhyrd arbetskraft arbetar efter, men utan att beskriva Deras villkor, och sen gnäller han över det...

Vad har jag missat?

"Så chefen mailar/ringer runt och frågar om någon inom enheten är intresserad av att jobba helg extra." Det är inte jour. Det är ju snarare TS som är där på jour i så fall då övertid inte får schemaläggas.
Senast redigerad av Fojos 2019-10-12 kl. 00:24.
Citera
2019-10-12, 00:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
"Så chefen mailar/ringer runt och frågar om någon inom enheten är intresserad av att jobba helg extra."

och ingen inom enheten svarade och erbjöd sig att ta dealen, varpå chefen var tvungen att vända sig till en extern firma, med personal som jobbar på jour, att anta sig arbetsuppgifterna på kort varsel.
Citera
2019-10-12, 00:27
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
och ingen inom enheten svarade och erbjöd sig att ta dealen, varpå chefen var tvungen att vända sig till en extern firma, med personal som jobbar på jour, att anta sig arbetsuppgifterna på kort varsel.

Vad snackar du om? Det är folk på arbetsplatsen som accepterar att jobba övertid och mångdubblar sin timlön. När kom externa firmor in?
Citera
2019-10-12, 00:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vad snackar du om? Det är folk på arbetsplatsen som accepterar att jobba övertid och mångdubblar sin timlön. När kom externa firmor in?

Jag verkar ha misstolkat TS.

Never mind.
Citera
2019-10-12, 09:59
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hej!

Har jag förstått detta rätt? Du jobbar på ett ställe som har öppet alla dagar i veckan hela året, även helgdagar. Men det är bara du som är schemalagd för att jobba på detta sättet. Alla andra har vanlig kontorstid, jobbar vardagar och är ledig lördag/söndag och på helger?

Det verkar väldigt märkligt organiserat.
Senast redigerad av MagisterBister 2019-10-12 kl. 10:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in