Funderar på att plugga till undersköterska. Är nyfiken på yrket. Finns det någon undersköterska här inne som kan berätta det sämsta respektive det bästa med jobbet? Tänker främst på sjukhus.
Jag arbetar inte med det, tunga lyft är väl det som de flesta klagar över. Sedan vet jag inte om det ingår i arbetsuppgifterna att torka rent skithålet på personer som inte klarar det på egen hand.
Du funderar till ett yrke där regeringen planerar att införa lägre lön för invandrare just för att de ska lomma in på arbetsmarknaden.
Säg mig. Hur tror du detta kommer påverka din framtida lön?
Jag är fysioterapeut och har jobbat nära uskor i flera år. Jag kan även ta ut en undersköterska legitimation om jag vill precis som ssk.
Det ser annorlunda ut beroende på vart du jobbar men det som är övergripande är att du måste ha ett intresse för att jobba med människor och hjälpa. Du bör heller inte ha något emot att ta i fysiskt ibland eller att vara kring gravt sjuka eller dementa människor.
Du tjänar också på att vara en lagspelare då vården ãr teambaserad idag. Jag och sjuksköterskan kan delegera uppgifter till dig så det kan bli mycket att göra ibland. De flesta av oss inser dock att ni har fullt upp och försöker undvika hsl-uppdrag.
Det bästa är väl att du gör något viktigt och hjälper människor utan att behöva ha koll på akademiska grejer i någon större utsträckning. Det är ett väldigt "männskligt" jobb där du kan lära känna patienterna djupt och snacka skit om du vill.
Det jobbigaste är väl att du får alla skituppgifter och inte har särskilt mycket att säga till om. Du kan till exempel behöva bädda en säng hos en infekterad patient vars rum luktar sopbil.
Det är också viktigt att ha en prestigelöshet i jobbet. Vissa uskor kan bete sig väldigt oprofessionellt och trotsa men vill du bli omtyckt och undvika avikelser så gör du som du blir tillsagd av ssk och fysio.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!