2019-10-10, 05:13
Medlem
blobben!!!s avatar
Är det inte dags snart? Det är lite märkligt att när statliga myndigheter sköter socialbidraget i både Norge och Finland så insisterar Sverige på att lägga det kommunal nivå. Det bäddar för korruption och ojämlikheter i utbetalningar. Är det inte otroligt märkligt att vissa kommuner kan sätta mycket lägre krav för att dela ut bidrag? Är det rättvist? Resultatet blir att kommuner med striktare bidragspolitik kommer att få betala ett ständigt ökande utjämningsbidrag till mer liberala städer.

Det verkar som inte som att något parti har tagit upp det här problemet.
Citera
2019-10-10, 05:17
Medlem
Helt rätt, och när man ändå håller på kan man passa på att göra om det till medborgarlön.
Citera
2019-10-10, 06:20
Bannlyst
Väl bättre att man ta socialbidraget ifrån partistödet, så dom paritet som vill ha hit allt och alla, även få ta de ekonomiska konsekvensernas av "Mitt Europa bygger inga murar" politik.
Citera
2019-10-10, 08:30
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Vi brukade ha 90% på A-kassa men moderaterna fick ner det på runt 50%. Med detta kunde man sänka skatten för de som har över 60000 i månaden.
Kommunerna kunde inte höja skatten så man fick hitta andra sätt att få pengar för att inte kursa t ex flyktingförläggningar.
Nu när det inte kommer några flyktingar längre är det hårdare.
Citera
2019-10-10, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
Vi brukade ha 90% på A-kassa men moderaterna fick ner det på runt 50%. Med detta kunde man sänka skatten för de som har över 60000 i månaden.
Kommunerna kunde inte höja skatten så man fick hitta andra sätt att få pengar för att inte kursa t ex flyktingförläggningar.
Nu när det inte kommer några flyktingar längre är det hårdare.
Kommer inga flyktingar längre?? Vad jag vet tar vi fortfarande hit över 100 000 per år..
Citera
2019-10-10, 14:45
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Kommer inga flyktingar längre?? Vad jag vet tar vi fortfarande hit över 100 000 per år..

21502 är asylsökande 2018(de som kommunen skulle fått betalt för).

Du räknar nog anhöriga, kanske förnyat TUT, svenskar som söker pass utomlands, gästarbetare från Polen eller något?

Asylsökande är lägsta på 15 år typ.
Citera
2019-10-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
21502 är asylsökande 2018(de som kommunen skulle fått betalt för).

Du räknar nog anhöriga, kanske förnyat TUT, svenskar som söker pass utomlands, gästarbetare från Polen eller något?

Asylsökande är lägsta på 15 år typ.
Ja, det är möjligt, men alldeles för många i vilket fall..
Citera
2019-10-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Är det inte dags snart? Det är lite märkligt att när statliga myndigheter sköter socialbidraget i både Norge och Finland så insisterar Sverige på att lägga det kommunal nivå. Det bäddar för korruption och ojämlikheter i utbetalningar. Är det inte otroligt märkligt att vissa kommuner kan sätta mycket lägre krav för att dela ut bidrag? Är det rättvist? Resultatet blir att kommuner med striktare bidragspolitik kommer att få betala ett ständigt ökande utjämningsbidrag till mer liberala städer.

Det kunde vara en lösning på det hela. Det fungerar vad jag vet bra i både Norge (NAV) och Finland (FPA). Det logiska här då hade varit om Försäkringskassan tog över Försörjningsstödet (man använder inte begreppet socialbidrag längre). NAV och FPA har i praktiken hand om allt från pensioner, barnbidrag, a-kassa till försörjningsstöd. Då kunde de kommunala socialförvaltningarna återgå till att ägna sig åt resterande delar av sin verksamhet istället för att hålla på med utbetalningsverksamhet. Det skulle också förhindra att staten skjuter över kostnader på kommunerna, vilket är vad de har gjort i hela "flyktingfrågan".

Jag är lite osäker på hur det danska systemet fungerar men de har något liknande vårt, det finns statligt för pensioner, a-kassa, barnbidrag osv. Men jag tror de har en kommunal service också i form av "kontanthjälp" eller vad de nu kallade det som sker på en kommunalnivå. Jag är inte hundra men jag tror att det är det som motsvarar försörjningsstöd. Men jag kan ha fel på den punkten.
Citera
2019-10-10, 21:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Rubriken förtydligad.

Strix/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem