Citat:
Ursprungligen postat av
blobben!!!
Är det inte dags snart? Det är lite märkligt att när statliga myndigheter sköter socialbidraget i både Norge och Finland så insisterar Sverige på att lägga det kommunal nivå. Det bäddar för korruption och ojämlikheter i utbetalningar. Är det inte otroligt märkligt att vissa kommuner kan sätta mycket lägre krav för att dela ut bidrag? Är det rättvist? Resultatet blir att kommuner med striktare bidragspolitik kommer att få betala ett ständigt ökande utjämningsbidrag till mer liberala städer.
Det kunde vara en lösning på det hela. Det fungerar vad jag vet bra i både Norge (NAV) och Finland (FPA). Det logiska här då hade varit om Försäkringskassan tog över Försörjningsstödet (man använder inte begreppet socialbidrag längre). NAV och FPA har i praktiken hand om allt från pensioner, barnbidrag, a-kassa till försörjningsstöd. Då kunde de kommunala socialförvaltningarna återgå till att ägna sig åt resterande delar av sin verksamhet istället för att hålla på med utbetalningsverksamhet. Det skulle också förhindra att staten skjuter över kostnader på kommunerna, vilket är vad de har gjort i hela "flyktingfrågan".
Jag är lite osäker på hur det danska systemet fungerar men de har något liknande vårt, det finns statligt för pensioner, a-kassa, barnbidrag osv. Men jag tror de har en kommunal service också i form av "kontanthjälp" eller vad de nu kallade det som sker på en kommunalnivå. Jag är inte hundra men jag tror att det är det som motsvarar försörjningsstöd. Men jag kan ha fel på den punkten.