• 2
  • 3
2025-09-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Har spelat sådär 10 timmar av Silksong, och det är betydligt svårare än Hollow Knight. Man tar dubbel skada av det mesta vilket innebär att man kan bli skadad 3 gånger innan man dör, det är svårare att hela sej själv, och bossarna är både snabbare och har mer hp. Typ bossar i mitten av spelet som är svårare än slutbossen i Hollow Knight. Känns inte som att man kan göra det så mycket lättare genom att utforska och hitta nya saker, heller.
Har också blandade känslor. Det är svårare, det är ok att dö och prova igen men då borde "rest" platserna finnas på fler platser och tydligare nära områden som man vet dom flesta lär ha problem med, riktigt mkt tid går åt att springa tillbaka och prova igen.

Sen är musiken en stor del i första spelet, tycker det är tyst i flera områden här..

Nu har jag låst upp några egenskaper som gör spelet mkt bättre, det var rätt segt ett tag, men hade ändå som jag sagt velat ha fler sparplatser för och slippa springa 5 min varje gång, o sen försöka memorera fiendernas rörelsemönster, dö.. Springa 5 min.
Citera
2025-09-07, 05:57
Medlem
Jag har lyckats klämma in några få timmar på Silksong och jag har nog dött mer under den tiden än jag gjort totalt i Hollow Knight, helvete vad mycket svårare det är. Det är kul dock, väl värt väntan måste jag ändå säga. Jag tycker det är intelligent gjort, de hade kunnat safta på med fler fiender, mer hälsa & mer skada men istället har alla fiender mer unika rörelsemönster, svagheter som man måste lära sig och kartan är (än så länge) väldigt snyggt planerad med hur man låser upp genvägar, jag upplevde att det var mer mödosam backtracking i första spelet.
Citera
2025-09-09, 03:08
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Skulle vara intressant att veta varför det tog sådan jävla tid att göra Silksong. Det är ju i princip samma spel som Hollow Knight, vad jag kan se så här långt.
Citera
2025-09-10, 11:25
Medlem
discofunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Skulle vara intressant att veta varför det tog sådan jävla tid att göra Silksong. Det är ju i princip samma spel som Hollow Knight, vad jag kan se så här långt.

Det är ju en indiestudio så det kanske inte är så många helt enkelt.
Sen tog det säkert ett tag att nyktra till efter allt festande som blev möjligt efter succén och pengarna som följde efter hollow knight.
Spelet är ju extremt putsat och tight också, det är nog det jag gillar mest.

Sen skulle jag vilja springa på shops lite oftare, nu har jag dödat bossen direkt efter man kan börja sväva med sin cloak men jag har nästan 300 sådana där roses och inget att spendera de på.
Har bara hittat en shop i och det var precis i början och dit orkar man ju inte ta sig.
Jag skulle vilja att det gick att travel’a mellan de där bänkarna där man restar, men det verkar inte gå eller så är jag retard.
Citera
2025-09-10, 11:28
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Det är ju en indiestudio så det kanske inte är så många helt enkelt.
Sen tog det säkert ett tag att nyktra till efter allt festande som blev möjligt efter succén och pengarna som följde efter hollow knight.
Spelet är ju extremt putsat och tight också, det är nog det jag gillar mest.

Sen skulle jag vilja springa på shops lite oftare, nu har jag dödat bossen direkt efter man kan börja sväva med sin cloak men jag har nästan 300 sådana där roses och inget att spendera de på.
Har bara hittat en shop i och det var precis i början och dit orkar man ju inte ta sig.
Jag skulle vilja att det gick att travel’a mellan de där bänkarna där man restar, men det verkar inte gå eller så är jag retard.

Nej fast travel är inte med bänkarna men det finns ett par sätt. Även butiker måste man leta upp men om du precis fått slow fall så har du mycket kvar att utforska
Citera
2025-09-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
De avbröt ju mitt i utvecklingen när UnityTech annonserade ett helt efterblivet betalsystem, men Unity backade ganska fort så jag vet inte om det påverkade nämnvärt.
Citera
2025-09-21, 19:12
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Okej, nu skiter jag i Silksong. Spelat ca 70 timmar, kom till akt 3 och känner att jag har fått så det räcker av det här spelet. Jag pallar inte mer. Jag upplever inte tillräcklig balans mellan nöje och frustration, de är bara jävla tortyr att spela nu.

Efter att ha klarat sista bossen och fått eftertexterna, öppnade jag en guide för första gången och läste mig till vad jag missat i spelet (det var någon enstaka värld). Redan där var jag alltså trött på att upptäcka och utforska själv. Världarna var inte tillräckligt intressanta, inget kunde mäta sig med de i Hollow Knight (inte så konstigt eftersom Silksong ursprungligen var ett DLC med det som blev över/ursprungligen ratades), och det var oklart på vilket sätt de förde historien framåt. Några loppor som jag missat att hitta, någon liten hemlighet här och där, några hopp-pussel som jag faktiskt tänker skippa för de är för jävla frustrerande, men framför allt vad som krävdes för att öppna akt tre - det var vad jag hade missat på egen hand.

Väl i akt tre krossades mitt hjärta: vanliga pissluffare till fiender krävde återigen 8-10 träffar för att dö även med fullt uppgraderad (gissar jag?) nål och ALLT ger dubbel skada. Någon tycker säkert "fan vad roligt, då blir det som vara helt svag och grön igen!" medans jag tycker "så här kändes det för typ 40-50 jävla timmar sedan, innan spelet började kännas bra, inte fan att jag genomlider det här igen".
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in