Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Stämningar på en krona eller liknande handlar nästan uteslutande om att fastställa att kärande har rätt i sak, detta utan att denne har ambitionen att infordra någon ekonomisk ersättning.
De som stämmer på något högre belopp, från 50 till 100 kronor ungefär, de har antagligen andra syften; en typisk fordran kan bestå i en gl som erlagt kapitalbeloppet men underlåtit att reglera påförda kostnader, ränta och liknande.
Det vore nog illa om det skulle finnas ett lägsta belopp för att få passera domstol, då anser nog många att allehanda småbelopp kan man lugnt negligera.
Det är oerhört irriterande att bli stämd på att betala 20 kr , restbelopp på en elräkning. Det är ju bara att betala in 20 kr så slipper man ta i ärendet. Ingen vill bli stämd på det sättet. Moralen i samhället urholkas och folk är arga på mig för att jag upptar tid i rättergångar o dyl men årligen 5700 ärenden på 25 kr - nivån. det är allvarligt.
Jag har inte någon slutlig lösning. Jag bara säger att jag är inte värst och det var inte jag som började.
Det borde undersökas vad dessa ärenden handlar om? Spontant låter det som det finns mycket elände att finna när man börjar lyfta på stenarna.
Inte minst för att inkassobolagen får 440 kr för varje ärende rätt in i balansräkningen som vinst till aktieägarnas fromma och till familjerna som drabbas sorg.