• 1
  • 2
2019-10-09, 18:39
Medlem
Jag fick i en annan tråd en påminnelse av 'Browndawg' det orimliga i att Rättsinstanserna tar upp mål om struntsummor.

Tex blev jag stämd att betala in 20 kr + 5 kr ränta och ärendet nyttjade såväl Kronofogde-MYNDIGHETEN som DOMSTOL.

Jag begärde ut en lista med ALLA mål i Sverige 2018. det är 5 762 mål där folk bråkar om 0-50 kr.

5 762 mål , 1 kr , 5 kr, 25 kr 50 kr men inte mer än så.

Tankar om detta ? Bra / dåligt ?
Citera
2019-10-09, 18:48
Medlem
Jag tror att majoriteten slutar i tredskodomar, det är nog bara folk som med stora problem som låter sådant gå till domstol, och har de inte hanterat det när det låg hos KFM så är min erfarenhet att de heller inte gör det i tingsrätten.

Så mycket kostar det alltså inte för samhället, då ansökningsavgiften antagligen täcker en stor del av administrationen (max någon timma per tredsko) hos domstolen.

Då är det värre med alla onödiga stämningar som rättshaverister lämnar in som behöver tydas och kommuniceras med innan man kan konstatera att rättslig grund för rättshaveristens yrkande saknas.

Lägg gärna upp listan som du har. Vart har du fått den ifrån förresten? Mig veterligen går det inte att söka efter det i VERA (några år gammal information förvisso)... Är det DV som kunnat bistå dig med den statistiken?
Citera
2019-10-09, 19:06
Medlem
Vad tycker du alternativet är? Att man ska kunna lura andra på småpengar och komma undan med det?
Citera
2019-10-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2

Lägg gärna upp listan som du har. Vart har du fått den ifrån förresten? Mig veterligen går det inte att söka efter det i VERA (några år gammal information förvisso)... Är det DV som kunnat bistå dig med den statistiken?

https://imgur.com/gallery/1OrJFJJ
Citera
2019-10-09, 23:00
Medlem
Stämningar på en krona eller liknande handlar nästan uteslutande om att fastställa att kärande har rätt i sak, detta utan att denne har ambitionen att infordra någon ekonomisk ersättning.
De som stämmer på något högre belopp, från 50 till 100 kronor ungefär, de har antagligen andra syften; en typisk fordran kan bestå i en gl som erlagt kapitalbeloppet men underlåtit att reglera påförda kostnader, ränta och liknande.

Det vore nog illa om det skulle finnas ett lägsta belopp för att få passera domstol, då anser nog många att allehanda småbelopp kan man lugnt negligera.
Citera
2019-10-10, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Stämningar på en krona eller liknande handlar nästan uteslutande om att fastställa att kärande har rätt i sak, detta utan att denne har ambitionen att infordra någon ekonomisk ersättning.
De som stämmer på något högre belopp, från 50 till 100 kronor ungefär, de har antagligen andra syften; en typisk fordran kan bestå i en gl som erlagt kapitalbeloppet men underlåtit att reglera påförda kostnader, ränta och liknande.

Det vore nog illa om det skulle finnas ett lägsta belopp för att få passera domstol, då anser nog många att allehanda småbelopp kan man lugnt negligera.

Det är oerhört irriterande att bli stämd på att betala 20 kr , restbelopp på en elräkning. Det är ju bara att betala in 20 kr så slipper man ta i ärendet. Ingen vill bli stämd på det sättet. Moralen i samhället urholkas och folk är arga på mig för att jag upptar tid i rättergångar o dyl men årligen 5700 ärenden på 25 kr - nivån. det är allvarligt.

Jag har inte någon slutlig lösning. Jag bara säger att jag är inte värst och det var inte jag som började.

Det borde undersökas vad dessa ärenden handlar om? Spontant låter det som det finns mycket elände att finna när man börjar lyfta på stenarna.

Inte minst för att inkassobolagen får 440 kr för varje ärende rätt in i balansräkningen som vinst till aktieägarnas fromma och till familjerna som drabbas sorg.
Citera
2019-10-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
Det är oerhört irriterande att bli stämd på att betala 20 kr , restbelopp på en elräkning. Det är ju bara att betala in 20 kr så slipper man ta i ärendet. Ingen vill bli stämd på det sättet. Moralen i samhället urholkas och folk är arga på mig för att jag upptar tid i rättergångar o dyl men årligen 5700 ärenden på 25 kr - nivån. det är allvarligt.

Jag har inte någon slutlig lösning. Jag bara säger att jag är inte värst och det var inte jag som började.

Det borde undersökas vad dessa ärenden handlar om? Spontant låter det som det finns mycket elände att finna när man börjar lyfta på stenarna.

Inte minst för att inkassobolagen får 440 kr för varje ärende rätt in i balansräkningen som vinst till aktieägarnas fromma och till familjerna som drabbas sorg.
Någon konstruktiv lösning på problemet?
Citera
2019-10-10, 01:19
Medlem
Ja , ta bort 10 dagars gränsen för att återkomma vid mål under 300 kr. och ta bort avgifterna vid betalning inom 45 dagar. Så bråttom är det inte. Man kan gott få 30-60 dagar på sig. Det är vansinnigt system och riktigt trist när man hamnar där att bli stämd på 20 kr och det tillkommer direkt 680+60 kr ovanpå det + ränta.

Vem har inte råkat betala 20 kr för lite på en elräkning nån gång. Felet är att motparten har starka drivkrafter att låtsas det är ett viktigt och prioriterat ärende att driva in de 20 kr. de får då 440 kr extra
Citera
2019-10-10, 01:21
Medlem
vid skarpt läge dvs riktiga fodringar på 1000 kr 10000 kr 50000 kr, you name it är reglerna alldeles ypperliga som de är idag

Förutom att KFM för närvarande har 95 kalenderdagars handläggning för nya ärenden. det kan innebära katastrof i vissa fall. Inte för mig men vissa behöver snabbare åtgärder
Citera
2019-10-10, 01:27
Medlem
Ett annat problem som Myndigheten har är att de har 95 dagar handläggning på nya ärenden innan de skickar ut föreläggande. Mycket illa

20/9 hade inget hänt på 80 dagar

On Fri, Sep 20, 2019 at 10:33 AM <kontakt@kronofogden.se> wrote:

Hej

Ja, vi har mottagit din ansökan men ännu inte registrerat den. Vi ligger efter i vår registrering på grund av bland annat stort inflöde samt*omprioriteringar då vi ska införa ett nytt system.*Handläggningstiden är just nu 80 dagar och vi måste behandla*ansökningarna i turordning. **

Med vänlig hälsning

En*myndighet*för*den*som*ska*ha*betalt,*
och*för*den*som*ska*betala.**
Citera
2019-10-10, 10:06
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
Jag fick i en annan tråd en påminnelse av 'Browndawg' det orimliga i att Rättsinstanserna tar upp mål om struntsummor.

Tex blev jag stämd att betala in 20 kr + 5 kr ränta och ärendet nyttjade såväl Kronofogde-MYNDIGHETEN som DOMSTOL.

Jag begärde ut en lista med ALLA mål i Sverige 2018. det är 5 762 mål där folk bråkar om 0-50 kr.

5 762 mål , 1 kr , 5 kr, 25 kr 50 kr men inte mer än så.

Tankar om detta ? Bra / dåligt ?

5762 mål delat på 48 tingsrätter ger 120 mål per år och tingsrätt. På ett år har vi dessutom 52 veckor att fördela de 120 målen på vilket ger 2.3 mål per vecka och tingsrätt.

Vad är problemet?
Citera
2019-10-10, 11:00
Moderator
Gordon Blixts avatar
Huruvida det är bra eller dåligt att man får väcka talan om mindre belopp är närmast en rättspolitisk fråga. Rättspolitik får diskuteras i politikforum.

Juridik -> Politik: inrkes

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här