Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Exakt samma argument framförs varje gång SL-kortet höjs, "Ja, men det är ju billigt ändå!"
För det första är det inte alls billigt. Stockholms kollektivtrafik är dyrast i världen och självklart även dyrast i Sverige. Taxorna i både Göteborg och Malmö är en bit lägre.
För det andra var mitt argument att det är rimligare att landstingsskatten höjs än att låginkomsttagare (återigen!) får ta smällen för SLL:s usla ekonomi. Hade inte moderatsvinen i landstinget försnillat miljarder via NKS så hade ekonomin varit bättre. Det är liksom inte norrlänningarna som betalar för Stockholms kollektivtrafik så att de tycker det är "billigt" skiter väl stockholmarna i?
För det tredje hade bensinpriset höjts lika mycket som priset för kollektivtrafiken då hade Bensinupproret 2.0 lyckats bättre. År 2000 kostade kortet 450 kr och priset har alltså fördubblats på under 20 år. Det är en långt mycket kraftigare ökning än för bensinen.
Jag vill bara korrigera några fel som slank med i ditt inlägg och har fetat dom i citatet för tydlighetens skull.
Köpenhamn är dyrare än Stockholm, och efter att ha dykt lite djupare i artiklarna du googlat fram kan man se att den undersökning du läste rubriken på handlar om priset för en enkelbiljett. När man jämför just enkelbiljetter är SL mycket riktigt dyra jämfört med övriga landet, men när du istället jämför månadskort på resor inom respektive Län framträder en helt annan bild. Då är Stockholm helt plötsligt ett av de billigaste alternativen. Eftersom det är månadskort som diskuteras tänker jag om det är bra att vi sorterar mellan alla äpplen och päron som annars hopar sig.
Det andra jag bara vill poängtera är att man inte kan förenkla hur mycket som helst. Att jämföra priset på bensin med månadskort räcker inte. Du får lägga till biltullar, service och reparationer och parkering för att få en rättvisande bild. Bara driftkostnaderna kan ställas till ca 40 kr/mil, och då är inte tullar och parkering inräknat. Gällande parkering har jag inte faktiska historiska siffror, men jag är villig att satsa en god slant på att priset för en timmes parkering i Stockholm ökat betydligt mer än fyra gånger sedan år 2000 (beroende på var i staden du ska naturligtvis).
Kärnan i din argumentation är att höjningen ska läggas på någon form av allmän skatt så att
fler får dela på kostnaden, vilket i princip är samma argument som är i spel för att ta bort Värnskatten, där endast en liten del får ta en stor del av smällen. Du kanske är smygmoderat utan att veta om det?