2019-10-09, 15:56
Medlem
Jackdawcrests avatar
Så man motiverar ökade avgifter för bilägare med klimatargument, sen motiverar man ökade avgifter i kollektivtrafiken med "det är fortfarande billigare än bil."

Borde inte avgifterna för kollektivtrafikanterna minska för att motivera folk att ta del av kollektivtrafiken? Det borde ju delvis finansieras med alla de miljöskatter vi inför.
Senast redigerad av Jackdawcrest 2019-10-09 kl. 15:59.
Citera
2019-10-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Höjningen av SL-kortet motsvarar en höjning av skatten för alla de som tjänar lägst. Samtidigt som de som tjänar allra mest får rejäla skattesänkningar. Fyfan för dessa jävla borgaras.

Haha, ja men hur mycket betalar inte de i skatt idag, ditt Sossesvin. Jag förespråkar som allt fler gör en plattskatt. Invandrarfesten har fått folk att tänka om.
Citera
2019-10-09, 16:16
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Exakt! Vad får de som köper kortet, jo fria resor i hela stockholms län som då sträcker sig mellan Nynäshamn och upp till Arlanda. I öst väst så är det Norrtälje till Nykvarn eller något liknande.
I Stockholm kan du välja mellan buss, pendeltåg och tunnelbana med massor av avgångar hela tiden.

Som ex. Med UL (upplands lokaltrafik) så kan man åka i uppsala län och till Arlanda med buss och sporadiska avgångar för 880kr/mån.

SL är sjukt billigt med tanke på hur mycket trafik Stockholmarna får för pengen men ändå blir det ramaskri när man höjer med 40kr/mån.

Vi som åker typ högst 5 stationer till jobbet då? Varför ska vi behöva betala för att massa idioter väljer att åka från Nynäshamn till Märsta? Det är helt absurt att det ska kosta lika mycket att åka från Odenplan till Rådmansgatan som från Nynäs till Märsta.

Man borde själv få välja vilka stationer man vill kunna åka mellan och betala extra om man åker utanför (blippa ut sig från stationen) eller om man vill köpa ett heltäckande kort. Tekniken finns.
Citera
2019-10-09, 16:21
Medlem
Nimars avatar
Här kostar busskortet runt 1300 har jag för mig, om man vill åka dom 2 milen som det är till grannbyn. Bussen går en gång i timmen, vid högtrafik så går den två gånger i timmen. Sista bussen går 21:45

Bortskämda jävla fjollträskare.
Citera
2019-10-09, 16:27
Bannlyst
Det är dags att skaffa en bil tror jag som alternativ ibland. Ska man in till stan så är det ju inte värt det men på kvällarna när regnet öser ner och man upptäcker att kylskåpet är tomt.

Men dock för de som pendlar mellan Södertälje och Bro kan det nog vara värt det , surare om man enbart använder det för att åka några stationer. Cykla i all ära, men när hösten kommer och regnet öser ner inte så skoj speciellt inte om man ska hämta ungar på dagis.

Om trafiken blir tätare även senare tider kan jag tänka mig betala extra och att tuben kör hela natten som den gjorde på 90-talet.
Senast redigerad av MaxVSydow 2019-10-09 kl. 16:30.
Citera
2019-10-09, 16:44
Medlem
Hoppas de höjer till 2500kr i månaden, då försvinner dräggen från tunnelbanan och man kan känna sig säker dag/natt.
Citera
2019-10-09, 16:53
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashskid
Hoppas de höjer till 2500kr i månaden, då försvinner dräggen från tunnelbanan och man kan känna sig säker dag/natt.
Dräggens busskort finansierar med statliga medel så det blir bara dyrare för oss vanliga medborgare tyvärr.

(Denna del riktar sig inte till dig, Flashskid, utan till tråden i allmänhet)
Jag tycker inte priset är så farligt, knappt ens dyrt. Ett årskort idag går på 9 300 kr och enligt mina beräkningar skulle det nya årskortet landa på 9 700 kr, alltså cirka 810 kr/månaden, detta är extremt prisvärt. Två sms-biljetter à 45 kr/st skulle innebära 90 kronor för en resa fram och tillbaka till jobbet. På två arbetsveckor har du redan börjat spara pengar på ditt årskort (omräknat till månadskostnaden). Ett vanligt månadskort finns egentligen ingen större användning av i mina ögon men även där skulle du tjäna på att ha ett månadskort i stället för styckbiljetter, vilket är alternativet om du vill fortsätta använda tjänsten och det nät som erbjuds. Man kan cykla, åka el-sparkcykel, promenera eller åka bil om man inte tycker att kommunaltrafiken är värd priset.
Citera
2019-10-09, 16:55
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är ju bättre att den som faktiskt använder kollektivtrafiken står för kostnaden än att det skall betalas via skattsedeln. Givet området det gäller (outstanding störst i sverige) och kollektivtrafikens täthet (sveriges bästa?) så är prislappen ingenting att klaga över.

Exakt samma argument framförs varje gång SL-kortet höjs, "Ja, men det är ju billigt ändå!"

För det första är det inte alls billigt. Stockholms kollektivtrafik är dyrast i världen och självklart även dyrast i Sverige. Taxorna i både Göteborg och Malmö är en bit lägre.

För det andra var mitt argument att det är rimligare att landstingsskatten höjs än att låginkomsttagare (återigen!) får ta smällen för SLL:s usla ekonomi. Hade inte moderatsvinen i landstinget försnillat miljarder via NKS så hade ekonomin varit bättre. Det är liksom inte norrlänningarna som betalar för Stockholms kollektivtrafik så att de tycker det är "billigt" skiter väl stockholmarna i?

För det tredje hade bensinpriset höjts lika mycket som priset för kollektivtrafiken då hade Bensinupproret 2.0 lyckats bättre. År 2000 kostade kortet 450 kr och priset har alltså fördubblats på under 20 år. Det är en långt mycket kraftigare ökning än för bensinen.
Citera
2019-10-09, 16:57
Medlem
Östgötatrafiken koster redan 1050, kr om du vill åka över kommungränser. Så vad klagar ni om ?
Citera
2019-10-09, 16:58
Medlem
930 spänn för att trängas med hundratusentals MENA-folk och tiggare.

Jag är glad över att snart flytta från Sverige.
Citera
2019-10-09, 17:05
Medlem
Jag har åkt med SL ganska många gånger. Vid dessa tillfällen var de flesta andra resenärer invandrare eller feminister så jag förstår inte problemet? Tycker att man kunde dubblera priset lika så gott så att de som har röstat för det här samhället får tillbaka lite. Stockholmarna ska få vad de har röstat för!
Citera
2019-10-09, 17:06
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är väldigt billigt att åka kollektivt i Sthlm jämfört med resten av landet.

Nej det är det inte. I Gävle t.ex. kostar det 546:- per månad, i Göteborg 775:-. Visst, då är du begränsad till staden, förorterna och en liten bit ut på landsbygden, men för de allra flesta så räcker det hur bra som helst.

Det borde vara billigast i Stockholm eftersom det är här volymerna finns, vilket borde driva ner priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in