2019-10-09, 14:26
Medlem
JymdKjams avatar
Det börjar gå knackigt för Landstinget (eller Region Sthlm) som det numer kallar sig. En höjning med 40 kr ska råda bot på det:

https://www.svd.se/sl-kortet-blir-dyrare-igen-battre-an-chockhojning

Citat:
– Det är bättre med mindre förändringar årligen än chockhöjningar, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd.

År 2023 kommer det då kosta över 1000 kr om takten håller i sig.

Vad säger vi? Bättre ta bilen? Vart går pengarna de tar in? Om fler åker - varför kan priset inte gå ner?
Citera
2019-10-09, 14:43
Medlem
EnGodForlorares avatar
Höjningen av SL-kortet motsvarar en höjning av skatten för alla de som tjänar lägst. Samtidigt som de som tjänar allra mest får rejäla skattesänkningar. Fyfan för dessa jävla borgaras.
Citera
2019-10-09, 14:49
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det börjar gå knackigt för Landstinget (eller Region Sthlm) som det numer kallar sig. En höjning med 40 kr ska råda bot på det:

Vad säger vi? Bättre ta bilen? Vart går pengarna de tar in? Om fler åker - varför kan priset inte gå ner?
Galet prisvärt, så höjningen är inget att snacka om.
Citera
2019-10-09, 14:52
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är väldigt billigt att åka kollektivt i Sthlm jämfört med resten av landet.
Citera
2019-10-09, 14:56
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Det är ju ditt parti som driver igenom skattesäkningar nu för tiden, är det verkligen så svårt att hålla sig från spånken innan du har ätit middag?

Mitt parti? Vad snackar du om? Jag kritiserar den politik som går ut på att de som tjänar absolut sämst ska få höjda taxor så att vi kan finansiera skattesänkningar åt de som tjänar mest. Exempelvis i SLL så har skatten SÄNKTS från 12.10 % 2012 till dagens 12.08 %. Det är inte så jävla rättvist alls att höja avgifterna när man sänker skatterna.
Citera
2019-10-09, 15:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Mitt parti? Vad snackar du om? Jag kritiserar den politik som går ut på att de som tjänar absolut sämst ska få höjda taxor så att vi kan finansiera skattesänkningar åt de som tjänar mest. Exempelvis i SLL så har skatten SÄNKTS från 12.10 % 2012 till dagens 12.08 %. Det är inte så jävla rättvist alls att höja avgifterna när man sänker skatterna.

Det är ju bättre att den som faktiskt använder kollektivtrafiken står för kostnaden än att det skall betalas via skattsedeln. Givet området det gäller (outstanding störst i sverige) och kollektivtrafikens täthet (sveriges bästa?) så är prislappen ingenting att klaga över.
Citera
2019-10-09, 15:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är väldigt billigt att åka kollektivt i Sthlm jämfört med resten av landet.

Exakt! Vad får de som köper kortet, jo fria resor i hela stockholms län som då sträcker sig mellan Nynäshamn och upp till Arlanda. I öst väst så är det Norrtälje till Nykvarn eller något liknande.
I Stockholm kan du välja mellan buss, pendeltåg och tunnelbana med massor av avgångar hela tiden.

Som ex. Med UL (upplands lokaltrafik) så kan man åka i uppsala län och till Arlanda med buss och sporadiska avgångar för 880kr/mån.

SL är sjukt billigt med tanke på hur mycket trafik Stockholmarna får för pengen men ändå blir det ramaskri när man höjer med 40kr/mån.
Citera
2019-10-09, 15:27
Medlem
Sthlm har europas bästa kollektivtrafik, näst bäst i världen. Detta kostar massor! Särskilt som tex tunnelbanan används som toalett åt illegala zigenare som sthlmare älskar.

Bara bra feminist-äckel i sthlm tvingas betala mer.
Senast redigerad av FastFreezer 2019-10-09 kl. 15:29.
Citera
2019-10-09, 15:45
Medlem
Citat:

Ta bilen då.

Pendling gör att du inte behöver köpa bil, skatta den, serva den, fylla på olja, tvätta den.

Sen tillkommer ditt köra bränsle vilket knappast lär bli billigare.

Om vi räknar på en 30-årig man som kör en bensinbil för 250.000 har du först redan betalat 30% av den i värdeminskning när den rulllat ut på gatan.
Försäkring runda slänga 10-15000/år beroende på försäkring. Service ex antal tusen vart tredje år eller så. Besiktning varje år. Nya däck ska köpas efter ex antal år.
Parkering.
Trängselavgifter.
Eventuella böter då och då.

Om du jämför detta med de 12.000/år du får lägga ut på kollektivtrafiken kan jag säga att du inte går back på bussen om de så höjde månadsavgiften till det trippla.

Var glad att de "bara höjde" med 40 kronor.

Kan till och med tänka mig att detta är en inflationsjustering och en justering mot skattehöjningen på bränsle som gått igenom.
Citera
2019-10-09, 15:50
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag har inget emot kollektivtrafiken i säg däremot allt pack som väljer att åka den

Sist ja åkte kommunalt var i somras och tvungen o trängas med drägg
Citera
2019-10-09, 15:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Man kan alltid lita på att SL-kortet och GB sandwich höjs otroligt mycket snabbare än andra varor. Spännande det där.
Citera
2019-10-09, 15:55
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
Ta bilen då.

Pendling gör att du inte behöver köpa bil, skatta den, serva den, fylla på olja, tvätta den.

Sen tillkommer ditt köra bränsle vilket knappast lär bli billigare.

Om vi räknar på en 30-årig man som kör en bensinbil för 250.000 har du först redan betalat 30% av den i värdeminskning när den rulllat ut på gatan.
Försäkring runda slänga 10-15000/år beroende på försäkring. Service ex antal tusen vart tredje år eller så. Besiktning varje år. Nya däck ska köpas efter ex antal år.
Parkering.
Trängselavgifter.
Eventuella böter då och då.

Om du jämför detta med de 12.000/år du får lägga ut på kollektivtrafiken kan jag säga att du inte går back på bussen om de så höjde månadsavgiften till det trippla.

Var glad att de "bara höjde" med 40 kronor.

Kan till och med tänka mig att detta är en inflationsjustering och en justering mot skattehöjningen på bränsle som gått igenom.

Jag kör elbil. Så jag behöver inte fylla olja eller bränsle. Och min Tesla kostar inte 12 000 om året i försäkring. Laddar gratis på jobbet.

Slipper även utsätta mig för bacillerna på bussen eller nere i tubens fuktiga luft. Sparar sjukdagar på det med....!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in