• 1
  • 2
2019-10-08, 21:42
Medlem
SORA.s avatar
Hej FB.

Har satt mig själv i en lite knasig sits, allting började förra sommaren när jag kom åt min fond.

Slutade med att jag ansvarslöst spenderade alla 140.000 kronorna och i April så kom skattebeskedet, Jag skulle betala 22.000 till Skatteverket. Strax över 10.000 drogs av direkt pga. skatteåterbäringen.

Så min skuld till Skatteverket ligger på ca. 12.000, detta är inte något jag avsatt pengar för då jag ännu en gång betett mig oerhört ansvarslöst. Vill inte berätta detta för mina föräldrar då dem har tillräckligt på sina axlar och vill inte göra dem besvikna över mig. Jag har även ca. 10.000 som ligger på Klarna med deras avbetalning som jag gärna vill släppa tankarna ifrån.

Jag arbetar som konsult och får in mellan 15-16.000 varje månad, så min sits är rätt så lugn egentligen, bor fortfarande hemma och betalar ungefär 2500 i hyra varje månad och en leasingbil på 3500.

Jag har avtal ett år framåt och vet att jag kommer få stanna kvar längre än så men nu är det bara en månad kvar tills att skatteverket vill ha sina pengar och jag har inte sparat ihop en krona inför detta.

Vill absolut inte hamna hos kronan så har beslutat mig för att ta ett lån som betalar av hela skulden till skatteverket och en stor del av skulden till Klarna, har varit i kontakt med min egna bank som inte vill bevilja ett lån till mig då jag bara arbetat i drygt ett år.

Har då fått ett förslag utav Resurs Bank som jag har funderat över, ett privatlån på 20.000 med en effektiv ränta på 15.8% och en nominell ränta på ca 10%.

Detta lånet är planerat att betalas av på 24 månader men tanken är att betala av det snabbare än så.

Vad tycker ni jag borde göra????

mvh
Citera
2019-10-08, 21:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SORA.
Du fick reda på skulden i april, och har hittills inte betalat någonting? Av en skuld på 22.000:-? Det hade kostat dig 4.400:-/månad (fem månader) att vara helt skuldfri nu, något du troligen hade kunnat fixa med din lön och dina redovisade utgifter.

Men visst, som efterklok kan ett lån vara en idé. Men gör nu inte felet som många andra som skaffar ett ihopbakslån, att låna lite extra till julklappar och sånt.

Sedan måste jag fråga: En leasingbil för 3.500:-/månad - Är den verkligen nödvändig? Antar att soppa, försäkring med mera tillkommer, kanske totalt 50-60-70.000:-/år...
Citera
2019-10-08, 21:58
Medlem
Ja! Ta blancolån. Gör det simpelt. Sen har du ju en mängd tid o betala tillbaks det.
Citera
2019-10-08, 22:10
Medlem
SORA.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men visst, som efterklok kan ett lån vara en idé. Men gör nu inte felet som många andra som skaffar ett ihopbakslån, att låna lite extra till julklappar och sånt.

Sedan måste jag fråga: En leasingbil för 3.500:-/månad - Är den verkligen nödvändig? Antar att soppa, försäkring med mera tillkommer, kanske totalt 50-60-70.000:-/år...

Meningen med lånet är rent av att bara bli av med skulden till Skatteverket och Klarna och få ihop en fast månadskostnad så att jag har en fast lista på ''Återkommande utgifter'' som försvinner direkt när lönen kommer.

Dessutom kan det vara värt att nämna att jag betalar 500kr extra i skatt varje månad så att jag kommer få minst 6000 i April nästa år när skatteåterbäringen kommer. Enligt Resurs bank så skall jag även kunna betala av hela lånet när jag vill så att man har betalt det inom ett år.

Bil+försäkring+bensin brukar landa på 4700 varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av sitinchair
Ja! Ta blancolån. Gör det simpelt. Sen har du ju en mängd tid o betala tillbaks det.

Förstår inte om detta är sarkasm eller inte.
Citera
2019-10-08, 22:12
Medlem
SORA.s avatar
Citat:
Du fick reda på skulden i april, och har hittills inte betalat någonting? Av en skuld på 22.000:-? Det hade kostat dig 4.400:-/månad (fem månader) att vara helt skuldfri nu, något du troligen hade kunnat fixa med din lön och dina redovisade utgifter.

Notera då att skatteåterbäringen jag fick redan har betalat ca. 10.000 kr så skulden till Skatteverket ligger på 12.000.

Värt att nämna är att stället jag arbetar på håller på med konsultväxling under hösten och jag har goda chanser att bli anställt, då kommer jag ha en lön på ca. 27.000 innan skatt.
Citera
2019-10-08, 22:12
Medlem
Citat:
Förstår inte om detta är sarkasm eller inte.

Nej. Det går fortast och smidigast. Ju längre du väntar, ju längre det tar tills du blir av med det.
Citera
2019-10-08, 22:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Värt att nämna är att stället jag arbetar på håller på med konsultväxling under hösten och jag har goda chanser att bli anställt, då kommer jag ha en lön på ca. 27.000 innan skatt.
Det är inte vidare fiffigt att basera sin ekonomi på vad man kan tänkas komma att tjäna. Hellre då att basera den på näst intill "värsta fall". Men visst, nu är du där du är, och det är ännu ingen katastrof. Så ta lånet och betala in så snabbt du kan.
Citat:
Dessutom kan det vara värt att nämna att jag betalar 500kr extra i skatt varje månad så att jag kommer få minst 6000 i April nästa år när skatteåterbäringen kommer.
Om jag vore du skulle jag genast ta bort extrainbetalningen och använda den till att betala skulderna istället. Det finns ingen vits med att få tillbaka på skatten om man har skulder.

Att det var bra nu när du fick tillbaka 10.000:- berodde på att du inte hade koll på din ekonomi och på att det var skatt på (din) fondförsäljning.

Och det där med bilen, 56.400:-/år... :-O
Citera
2019-10-09, 03:42
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Hej FB.

Har då fått ett förslag utav Resurs Bank som jag har funderat över, ett privatlån på 20.000 med en effektiv ränta på 15.8% och en nominell ränta på ca 10%.

Detta lånet är planerat att betalas av på 24 månader men tanken är att betala av det snabbare än så.

mvh

Kolla med advisa jag fick ett blanco lån på 3.79% av forexbank med dom.
Sen tar du lånet på 6 månader, det klarar du lätt men dra inte ut på tiden, fixa det nu på en gång så du inte glömmer bort det. Skatteskuld hamnar snabbt hos kronofogden.
Citera
2019-10-09, 08:50
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Kolla med advisa jag fick ett blanco lån på 3.79% av forexbank med dom.
Sen tar du lånet på 6 månader, det klarar du lätt men dra inte ut på tiden, fixa det nu på en gång så du inte glömmer bort det. Skatteskuld hamnar snabbt hos kronofogden.

Hur mycket har du lånat?
Citera
2019-10-09, 09:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Sen tar du lånet på 6 månader...
Hen har ju uppenbart inte klarat av att betala tillbaka en enda krona på de sex månader som redan gått.

(däremot det heltokiga att betala in en femhundring extra till Skattemyndigheten varje månad)
Citera
2019-10-09, 14:08
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RorschachWolffgang
Hur mycket har du lånat?
250
Citat:
Hen har ju uppenbart inte klarat av att betala tillbaka en enda krona på de sex månader som redan gått.

(däremot det heltokiga att betala in en femhundring extra till Skattemyndigheten varje månad)
TS verkar ha en ok ekonomi men saknar förmåga att spara. En avi på 4,5k i månaden är nog inga problem att betala men att lägga undan 4,5k går ju uppenbarligen inte.

Sen TS när allt är betalt. Fixa ett sparkonto hos tex avanza där du automatiskt för över 3-4k i månaden, det ska göras samma dag du får lön. Köp avanza global för dom pengarna, då tar det 4-5 dagar innan du kommer åt pengarna om du skulle behöva din sparbuffert. Då kanske det blir lite enklare för dig att spara?
Citera
2019-10-09, 15:12
Medlem
Bara att bita ihop och jobba extra en månad och betala av hela skulden. I värsta fall dela upp det på två månader
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in