Citat:
Ursprungligen postat av
viduret
Jag är andra generationens invandrare ”europeer” och jag visste inte vad jantelagen eller jante systemet betydde, har hört ordet men aldrig kollat upp tills nu efter min svenska fru berätta hur avundsjuka hennes två tjej kompisar är på henne eller oss. Även hennes stora syster är avundsjuk på allt jag gör för henne och våran dotter. 9 av 10 svenskar/invandrare är ju belånade upp till öronen och tar tom avbetalning på kläder medan min fru får 40 tusen cash i fickan och handla vad hon vill för. Vi reser titt som tätt, vi har nya bilar, avbetalt hem i bästa delen av stan. Hon får allt hon pekar på för jag har gott om cash efter rätt investeringar i livet.
Jag brukar ge frugan två tusen spänn titt som tätt och har sagt åt kvinnan att dela med sig när hon träffar sina bästisar, syrran på lunch, fika då hon ska sponsra allt vilket hon gör men ändå är tjejerna avi. Hon säger för jag är väldigt ovanlig kille som gör allt för sin hustru därför avundsjuka. Det handlar inte om pengarna utan min personlighet. Hon säger innerst inne hade dem velat vara i hennes skor, en relation med mig.
Oh my god, är alla svenskar i det här landet så här 2019 ???
Det är skillnad på generell avundsjuka och det som händer när Jantelagen gäller
Om man är sur för att nån har nåt o man själv vill ha det är det avundsjuka
Jantelagen var mer komplex än så. Den handlade/handlar att gruppen ser sig själv som ett kollektiv där alla är lika bra och lika mycket värda. Kollektivet hjälper varandra och gillar inte när nån sätter sig över dem för att denne nått framgång (särskilt eftersom mycket av möjligheten till framgången är tack vare det gemensamma).
Du kan alltså bli både rik och nå framgång utan att nån har nåt problem med dig när det finns Jantelag. Se på Peter Forsberg. Han är o var väldigt omtyckt även när det gick bra för honom. Han förblev ödmjuk och gav tillbaka. Dock om du höjer dig över gruppen/det gemensamma när du når detta så blir det problem.
Om du exempelvis tycker att du ska få gå före i kön för att du tjänar 60 k eller mer, kanske betalar du nån i kön för att gå före. Då blir det reaktioner och det är inte fråga om avundsjuka utan en frustration över att du nu beter dig som att du är mer värd. Samma regler gäller inte dig
Sverige är som det är på gott och ont mycket tack vare Jante. Det har resulterat i att vi var väldigt jordnära och ödmjuka under en lång tid. Den höll ordning på överklassen på ett sätt som annars gått överstyr i flera länder världen över. De som flytt eller flyttat till Sverige bör vara tacksamma över fenomen som Jante snarare än att klaga på att svenskar är avundsjuka.
En sak värd att komma ihåg är att bara för att man är beredd att gör över lik för att nå framgång så innebär inte det att alla är det. det finns de som anser att vägen till framgång är för dyr i mån av andras lidande. Att då kritisera de som nått framgång på fel sätt är inte avundsjuka. Det är nåt som stör mig ibland när ex Zlatan får kritik. Att de som klagar skulle vilja vara Zlatan och bara är avundsjuka. Det är långt ifrån sanningen. Ofta handlade kritiken om att han kommer undan med sådan som annars anses vara oacceptabelt. Kritiken är alltså att samma regler inte gäller för alla
Där har du kärnan i Jante. Den handlar alltså inte om ren o skär avundsjuka utan om kritik mot att en individ tror att han är mer värd och når framgång utan tacksamhet gentemot det gemensamma som oftast haft stor del i att det blev möjligt för individen att nå rikedom o framgång
Så blanda inte ihop Jante och avundsjuka
För Övrigt kan det vara en annan sak de stör sig på. Svenskarna har kämpat för jämställdhet väldigt länge o de kämpar mot vad de anser vara ett patriarkat. De ser det som problematiskt att tjejer inte är självständiga och ser det du beskriver som en sorts 30 tal för kvinnor
Jag tror att många som blir sura när de hör om ert liv är sura för att de tycker att hon sviker kampen. Man hade kunnat acceptera att en rik kille kommer och gör livet till en glamorös lyxfru life style men det blir på bekostnad av självständigheten och jämlikheten. Vad händer om du lämnar henne? Pension, barn etc
Bara för att det låter bra behöver det inte vara nåt som folk verkligen skulle vilja ha. Inte när man tittar riktigt nära på det
Jag exempelvis föredrar en tjej som tjänar egna pengar och det verkar vara väldigt vanligt att se det så i sverige