2020-09-16, 07:13
Medlem
Protienpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Någon som kan dela med sig av fup?

Fick du tag på den?
Citera
2020-09-22, 14:46
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protienpulver
Fick du tag på den?

Näpp =)
Citera
2020-09-30, 19:52
Medlem
spoilers avatar
"Den åttonde oktober förra året sköts Jennie Tholander till döds av sin före detta pojkvän. Pojkvännen dömdes inte för mord utan till grovt vållande till annans död i både tingsrätten och Hovrätten. Nu överklagar Gunilla Tholander mamma till Jennie, hovrättens dom till Högsta domstolen."

https://www.dagenshultsfred.se/nyheter/e/66199/gunilla-overklagar-dodsskjutningen-till-hogsta-domstolen/
Citera
2020-09-30, 21:24
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Den åttonde oktober förra året sköts Jennie Tholander till döds av sin före detta pojkvän. Pojkvännen dömdes inte för mord utan till grovt vållande till annans död i både tingsrätten och Hovrätten. Nu överklagar Gunilla Tholander mamma till Jennie, hovrättens dom till Högsta domstolen."

https://www.dagenshultsfred.se/nyheter/e/66199/gunilla-overklagar-dodsskjutningen-till-hogsta-domstolen/

Det är nog ingen som tycker annat än att GM kom för lindrigt undan.
Tyvärr tror jag inte att det är en anledning nog för att HD skall riva upp domen från hovrätten.
Om det nu inte är fråga om ny avgörande bevisning så är det ju snarare en fråga om att man söker en lagändring av rubriceringsmöjligheterna alternativt hårdare straff för en angiven rubricering vilket jag ställer mig tveksam till kommer att ske i detta fallet.
Möjligen att det är ett led till att i nästa steg kräva en lagändring på regeringsnivå.
Hoppas tanten kan hitta ekonomiskt stöd för detta för det kan isåfall bli en dyr historia.
Citera
2020-10-02, 07:07
Medlem
Protienpulvers avatar
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=nh7sthh9Q0M

Här kan man lyssna på förhör med mamma till Jenny.
Citera
2020-10-02, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protienpulver
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=nh7sthh9Q0M

Här kan man lyssna på förhör med mamma till Jenny.

Älskar att mamman är ärlig med vem Jenny var. Beskriver henne med kärlek och respekt men ändå utifrån deras verklighet.

Men hon verkar försvara gärningsmannen lite? Eller missförstår jag nu?

Ska lyssna vidare
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2020-10-02 kl. 08:07.
Citera
2020-10-02, 12:46
Medlem
Protienpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Älskar att mamman är ärlig med vem Jenny var. Beskriver henne med kärlek och respekt men ändå utifrån deras verklighet.

Men hon verkar försvara gärningsmannen lite? Eller missförstår jag nu?

Ska lyssna vidare

Jo. Men hon tycker ju om honom än, säger hon!
Citera
2020-10-04, 07:36
Moderator
KomissarieBecks avatar
Har lyssnat igenom hela rättegången.
Tyvärr kan man ju konstatera att åklagaren verkligen inte räcker till för den här uppgiften...
Både undermåligt utredningsmaterial och utöver det så saknar åklagaren helt kompetens att nita GM på de punkter som faktiskt är besvärande för honom....
Citera
2020-10-04, 11:24
Medlem
Har lyssnat på en stor del av rättegången nu. Det är HELT SJUKT att de kunde döma honom till vållande. Vafan.
Citera
2020-10-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Har lyssnat igenom hela rättegången.
Tyvärr kan man ju konstatera att åklagaren verkligen inte räcker till för den här uppgiften...
Både undermåligt utredningsmaterial och utöver det så saknar åklagaren helt kompetens att nita GM på de punkter som faktiskt är besvärande för honom....

Jag har lyssnat en del av rättegången. Förväntade mig att hon skulle trycka på hårdare.
Vad hade du velat höra för frågor av henne? Nyfiken. Oavsett hur åklagaren sköter sig så tycker jag det är märkligt att han inte döms för mord eller dråp
Citera
2020-10-04, 13:02
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag har lyssnat en del av rättegången. Förväntade mig att hon skulle trycka på hårdare.
Vad hade du velat höra för frågor av henne? Nyfiken. Oavsett hur åklagaren sköter sig så tycker jag det är märkligt att han inte döms för mord eller dråp

Håller helt med dig.
Det var inte frågorna i sig som var fel men han fick ju komma undan gång på gång trots dåliga eller inga förklaringar.
Ta exempelvis den blodiga tröjan och de 100 avslitna hårstråna.
Killen kan inte/vill inte svara på frågan och åklagaren släpper ämnet efter ca 1 minut.
Det var bara GM + BO och barnen inne i ett litet rum.
Där duger det inte att svara: Jag vet inte, kanske hon ramlade....
Där kunde åklagaren manglat GM fram och tillbaka och dessutom servera ett antal teorier om hur hon ansåg att det hade gått till. (Vet dock ej om hon återkom till det i slutpläderingen)
Det finns flera liknande exempel.....
Var han ute med jycken på morgonen i samband med telefonsamtalet... JA eller NEJ.
Han kommer inte ihåg beroende på drogbakfylla.
Se då till att fråga brodern,morsan som fanns i bostaden
När kom han hem på kvällen? Först var det vid 20-21 längre fram i förhöret var det 22-23. Ännu senare framkom det samtal kl 24....

Hade det varit en åklagare noggrann/envis med att få klarhet i detaljerna så hade GM fått det riktigt besvärligt.

Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg så har GM vidgått att han dödade henne men dock genom ett vådaskott.
Utredningen har inte lyckats motbevisa detta och därmed ej heller uppsåtet.
Under rättegången så framkommer det att GM har hotat med att skjuta/döda vid flera tillfällen.
Hans närmaste väns fader tog livet av sin fru vilket även GM omtalat vid flera tillfällen.
Det finns massor av exempel där åklagaren skulle kunna forma både uppsåt och hotbild.
Skyddat boende 1 år. Varför....

Nu kanske jag inte är helt kronologisk i mitt uppräknande men det är ett hav av frågor som åklagaren borde ha rotat i.
Nu har jag inte plöjt igenom hela FUP men där borde ju finnas än mer...
Citera
2020-10-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Håller helt med dig.
Det var inte frågorna i sig som var fel men han fick ju komma undan gång på gång trots dåliga eller inga förklaringar.
Ta exempelvis den blodiga tröjan och de 100 avslitna hårstråna.
Killen kan inte/vill inte svara på frågan och åklagaren släpper ämnet efter ca 1 minut.
Det var bara GM + BO och barnen inne i ett litet rum.
Där duger det inte att svara: Jag vet inte, kanske hon ramlade....
Där kunde åklagaren manglat GM fram och tillbaka och dessutom servera ett antal teorier om hur hon ansåg att det hade gått till. (Vet dock ej om hon återkom till det i slutpläderingen)
Det finns flera liknande exempel.....
Var han ute med jycken på morgonen i samband med telefonsamtalet... JA eller NEJ.
Han kommer inte ihåg beroende på drogbakfylla.
Se då till att fråga brodern,morsan som fanns i bostaden
När kom han hem på kvällen? Först var det vid 20-21 längre fram i förhöret var det 22-23. Ännu senare framkom det samtal kl 24....

Hade det varit en åklagare noggrann/envis med att få klarhet i detaljerna så hade GM fått det riktigt besvärligt.

Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg så har GM vidgått att han dödade henne men dock genom ett vådaskott.
Utredningen har inte lyckats motbevisa detta och därmed ej heller uppsåtet.
Under rättegången så framkommer det att GM har hotat med att skjuta/döda vid flera tillfällen.
Hans närmaste väns fader tog livet av sin fru vilket även GM omtalat vid flera tillfällen.
Det finns massor av exempel där åklagaren skulle kunna forma både uppsåt och hotbild.
Skyddat boende 1 år. Varför....

Nu kanske jag inte är helt kronologisk i mitt uppräknande men det är ett hav av frågor som åklagaren borde ha rotat i.
Nu har jag inte plöjt igenom hela FUP men där borde ju finnas än mer...

Jag håller med dig till 100%. Precis det jag tänkt på.
Då är det fritt fram för män och pojkvänner att smälla av ett skott i pannan och bara dömas för vållande. Trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in