2019-10-07, 18:48
Medlem
X_surfers avatar
Bor i lägenhet tappar signalen till mitt wifi titt som tätt , samtliga kanaler är ockuperade både på 2.4 ghz-bandet och 5 ghz-bandet, har kollat med appen wifi-analyzer channel-rating för samtliga kanaler hoppar upp och ner.

Har provat med att ändra, channel width, kört seperata nätverk för 2,4 och 5 ghz-bandet, ändrat transmit-power (low, middle, high) men får fortfarande ingen stabil uppkoppling,

Routern är en TP-Link Archer C5, firmwaret är uppdaterat till det senaste, har även provat att dela ut wifi från telefonen med samma resultat.

Har även provat att flytta routern fysiskt (dock bara inom samma rum)

Tycker jag har provat alla inställningar på routern jag kan komma på. eller har jag missat något?

Vad gör man åt det här?
Hjälper det att byta till en dyrare router?
Tycker mig ha läst att det finns routrar som kan hoppa mellan olika kanaler?

Har funderat på att felanmäla problemet till min hyresvärd, men känns inte som rätt väg att gå...
Har Bahnhof som isp, men många andra i huset verkar få sitt Internet från annat håll, så frågan är hyr mycket Banhof kan göra?
Citera
2019-10-07, 18:58
Bannlyst
kanske nätverkskortet som suger också?
Citera
2019-10-07, 19:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Tycker mig ha läst att det finns routrar som kan hoppa mellan olika kanaler?

Nej, det finns inget stöd för det i vanlig wifi. Vissa kan välja kanalen med minst störningst. Men sen stannar de på den kanalen.

Varje gång du byter kanal så kopplar alla klienter ner.
Citera
2019-10-07, 21:26
Medlem
yz44s avatar
Om problemet är att andras wifi stör din uppkoppling så blir det svårt.
Kanske om du på något enkelt sätt kan skärma rummet och därmed minska störningarna.
Kommer störningssignalerna från alla håll eller är det mest ett håll?
Citera
2019-10-07, 21:59
Medlem
swebarbs avatar
om du har android så ladda ner nån wifi analyzer o låt den skanna av med din telefon så kommer du få se vilka kanaler är bäst o sämst att använda... tvivlar alla är så pass upptagna.. finns alltid nån kanal som är bättre att använda om andra i huset använder någon annan..

Hade själv samma problem för några år sen när jag insåg jag låg på samma som mina grannar typ... finns ju alltid en risk din router är bajs... t-link tycker jag inte är nån höjdare ändå.. köpt nåt asus istället dom är bättre.
Citera
2019-10-08, 23:12
Medlem
X_surfers avatar
Skrev lite fel igår pga jag skrev mitt inlägg lite snabbt, alla tillgänliga kanaler är upptagna på wifi.
Så på 2 ghz-bandet är kanal 14 ledig
och på 5 ghz-bandet är följande kanaler lediga 149, 153, 157, 161

Problemet är dock att min router inte låter mig komma åt några av dom kanalerna.

Skulle det hjälpa att byta router tror ni?
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
kanske nätverkskortet som suger också?

Nej, har samma problem på flera enheter samt att wifi-analyzer indikerar att kanalerna är körda i botten då och då.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, det finns inget stöd för det i vanlig wifi. Vissa kan välja kanalen med minst störningst. Men sen stannar de på den kanalen.

Varje gång du byter kanal så kopplar alla klienter ner.

Var nog nedanstående jag tänkte på:

Citat:
Dessa kanaler (kanal 52 till 140) är kanaler vars användande ställer krav på hårdvaran. Accesspunkter som kommunicerar på dessa kanaler måste ha funktioner för dynamiskt frekvensval. Det dynamiska frekvensvalet gör att exempelvis militärens radar kan få accesspunkten att byta kanal för att inte störa radarn (som använder samma frekvens).

Finns det routrar för hemmabruk som låter mig komma åt dom övre kanalerna på 5 ghz-bandet (utan att behöva fiffla så jag inte stör ut sateliter o dylikt såklart)

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om problemet är att andras wifi stör din uppkoppling så blir det svårt.
Kanske om du på något enkelt sätt kan skärma rummet och därmed minska störningarna.
Kommer störningssignalerna från alla håll eller är det mest ett håll?

Bor i lägenhet ligger hus i alla möjliga riktningar här, så antar det kommer från alla möjliga håll.
Skärmar jag rummet, skärmar jag väl av min mobiltelefon också sålänge den är i rummet antar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
om du har android så ladda ner nån wifi analyzer o låt den skanna av med din telefon så kommer du få se vilka kanaler är bäst o sämst att använda... tvivlar alla är så pass upptagna.. finns alltid nån kanal som är bättre att använda om andra i huset använder någon annan..

Hade själv samma problem för några år sen när jag insåg jag låg på samma som mina grannar typ... finns ju alltid en risk din router är bajs... t-link tycker jag inte är nån höjdare ändå.. köpt nåt asus istället dom är bättre.

Skrev som sagt lite fel, på 2 ghz-bandet är kanal 14 ledig

Men ingen av dessa kanaler kan användas av min nuvarande router (ändrar jag region till något annat land kanske det går, men då riskerar jag väl att störa ut sateliter o dylikt så det tänkter jag inte göra)
Citera
2019-10-09, 00:31
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
[b]Skulle det hjälpa att byta router tror ni?

Förmodligen inte, men försöka kan man ju göra.

Råkade själv ut för ett snarlikt problem på Alderholmen i Gävle där över 100 aktiva AP skrek "här är jag, här är jag". För 8 år sedan fanns det då iaf ledigt utrymme bland 5 GHz, men inte idag. Kabel är svår att störa ut.
Citera
2019-10-09, 11:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Skrev lite fel igår pga jag skrev mitt inlägg lite snabbt, alla tillgänliga kanaler är upptagna på wifi.
Så på 2 ghz-bandet är kanal 14 ledig

Problemet är dock att min router inte låter mig komma åt några av dom kanalerna.

Skulle det hjälpa att byta router tror ni?

Nej, har samma problem på flera enheter samt att wifi-analyzer indikerar att kanalerna är körda i botten då och då.

Var nog nedanstående jag tänkte på:

Finns det routrar för hemmabruk som låter mig komma åt dom övre kanalerna på 5 ghz-bandet (utan att behöva fiffla så jag inte stör ut sateliter o dylikt såklart)

Bor i lägenhet ligger hus i alla möjliga riktningar här, så antar det kommer från alla möjliga håll.
Skärmar jag rummet, skärmar jag väl av min mobiltelefon också sålänge den är i rummet antar jag?

Skrev som sagt lite fel, på 2 ghz-bandet är kanal 14 ledig

Men ingen av dessa kanaler kan användas av min nuvarande router (ändrar jag region till något annat land kanske det går, men då riskerar jag väl att störa ut sateliter o dylikt så det tänkter jag inte göra)

För att få kanalerna 149 och uppåt så måste man nog stänga av stödet för 802.11a (eventuellt även n) och enbart köra med AC. Det är ingen risk att man stör någon radar om man använder accesspunkten inomhus. Det är framförallt vid utomhusbruk det är viktigt med radar detection etc. Dessutom är dessa frekvenser bara tillåtna för fartygsradar i Sverige så det är mest i kuststäder (typ Göteborg) som man kan få problem med radarstörningar med dessa kanaler på 5 Ghz-bandet.

De flesta routrar tillåter inte kanal 149 och uppåt om man ställer in för landkod Sverige. Då är det bara kanal 36-140 som kan användas på 5 Ghz och kanal 1-13 på 2.4 Ghz-bandet. Genom att trixa lite med landskoden kan man få kanal 14 till hands. Det är inte tilldelat något annat som lätt störs (används mest till militär wifi, satellitlänkar, kommunikation med implantat mm (det senare gör att man inte får använda kanal 14 på sjukhus men att sjukhusens wifi-system kan ha hemliga SSID som ligger på kanal 14 för att kommunicera med div utrustning).

För att fixa dina nätverksproblem skulle jag rekommendera:

- Fortsätt använda wifi-analyzer och kolla hur belastningen är per kanal och hur stor kanalbredd belastningen tar. De flesta analysverktyg klarar inte att mäta belastningen särskilt bra utan visar mest hur många SSID det finns per kanal.

- Eftersom wifi-kanaler är överlappande så skall man välja den kanal som har svagast intrång från andra kanaler och lägsta belastning (dvs i tid). I wifi-analyzer ser man alltså brusnivån per kanal (dvs de grafer som visar SSID). Eftersom rekommendationen är att man på 2.4 Ghz främst skall använda kanal 1, 6 och 11 så ligger de flesta SSID på dessa kanaler. Det innebär att någon kanske t.ex. har lagt en SSID på kanal 4 för att få så lite brus från kanal 1 och 6. I wifi-analyzer kan du då t.ex. se att kanal 2 har lägre brus än alla andra kanaler pga minst överlappning. Då skall man använda kanal 2 i första hand.

- Eftersom archer c5 inte verkar ha någon funktion för beamforming så bör man byta ut antennerna mot riktantenner och placera routern så att den betjänar användare i en smalare riktning. Standardantennerna är ganska rundstrålande och ofta får man bättre funktion genom att istället köra med tre separata riktantenner åt olika håll. Alternativet är väl att försöka med en router som har beamforming (tror det är Archer c7 som har stöd för detta jämfört med C5)
Citera
2019-10-11, 00:36
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Förmodligen inte, men försöka kan man ju göra.

Råkade själv ut för ett snarlikt problem på Alderholmen i Gävle där över 100 aktiva AP skrek "här är jag, här är jag". För 8 år sedan fanns det då iaf ledigt utrymme bland 5 GHz, men inte idag. Kabel är svår att störa ut.

Nja, kabel försöker jag helst hålla mig ifrån så långt det går.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
För att få kanalerna 149 och uppåt så måste man nog stänga av stödet för 802.11a (eventuellt även n) och enbart köra med AC. Det är ingen risk att man stör någon radar om man använder accesspunkten inomhus. Det är framförallt vid utomhusbruk det är viktigt med radar detection etc. Dessutom är dessa frekvenser bara tillåtna för fartygsradar i Sverige så det är mest i kuststäder (typ Göteborg) som man kan få problem med radarstörningar med dessa kanaler på 5 Ghz-bandet.

De flesta routrar tillåter inte kanal 149 och uppåt om man ställer in för landkod Sverige. Då är det bara kanal 36-140 som kan användas på 5 Ghz och kanal 1-13 på 2.4 Ghz-bandet. Genom att trixa lite med landskoden kan man få kanal 14 till hands. Det är inte tilldelat något annat som lätt störs (används mest till militär wifi, satellitlänkar, kommunikation med implantat mm (det senare gör att man inte får använda kanal 14 på sjukhus men att sjukhusens wifi-system kan ha hemliga SSID som ligger på kanal 14 för att kommunicera med div utrustning).

För att fixa dina nätverksproblem skulle jag rekommendera:

- Fortsätt använda wifi-analyzer och kolla hur belastningen är per kanal och hur stor kanalbredd belastningen tar. De flesta analysverktyg klarar inte att mäta belastningen särskilt bra utan visar mest hur många SSID det finns per kanal.

- Eftersom wifi-kanaler är överlappande så skall man välja den kanal som har svagast intrång från andra kanaler och lägsta belastning (dvs i tid). I wifi-analyzer ser man alltså brusnivån per kanal (dvs de grafer som visar SSID). Eftersom rekommendationen är att man på 2.4 Ghz främst skall använda kanal 1, 6 och 11 så ligger de flesta SSID på dessa kanaler. Det innebär att någon kanske t.ex. har lagt en SSID på kanal 4 för att få så lite brus från kanal 1 och 6. I wifi-analyzer kan du då t.ex. se att kanal 2 har lägre brus än alla andra kanaler pga minst överlappning. Då skall man använda kanal 2 i första hand.

Lyckas inte hitt några vettiga kanaler alls.
Såhär ser channelratingen ut för mitt nätverk för 2.4 ghz

https://imgur.com/a/a14Cuzt

Som du ser är det extremt ont om kanaler, stundtals är även kanal 10-13 helt körda (mottagningen varierar en hel del)
På 5Ghz är som sagt alla fyra kanaler körda i bötten titt som tätt.

Finns en del fartyg här i närheten på ett par hundra meters avstånd, frågan är bara hur stor risk det är att man stör ut dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
- Eftersom archer c5 inte verkar ha någon funktion för beamforming så bör man byta ut antennerna mot riktantenner och placera routern så att den betjänar användare i en smalare riktning. Standardantennerna är ganska rundstrålande och ofta får man bättre funktion genom att istället köra med tre separata riktantenner åt olika håll. Alternativet är väl att försöka med en router som har beamforming (tror det är Archer c7 som har stöd för detta jämfört med C5)

Vad kan ett par billiga riktantenner tänkas kosta tro?
Gav ungefär 500 kr för routern så frågan är det om inte är en god ide att byta router på en gång i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in