Skrev lite fel igår pga jag skrev mitt inlägg lite snabbt, alla tillgänliga kanaler är upptagna på wifi.
Så på 2 ghz-bandet är kanal 14 ledig
och på 5 ghz-bandet är följande kanaler lediga 149, 153, 157, 161
Problemet är dock att min router inte låter mig komma åt några av dom kanalerna.
Skulle det hjälpa att byta router tror ni?
Citat:
Ursprungligen postat av
MosterIBoras
kanske nätverkskortet som suger också?
Nej, har samma problem på flera enheter samt att wifi-analyzer indikerar att kanalerna är körda i botten då och då.
Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Nej, det finns inget stöd för det i vanlig wifi. Vissa kan välja kanalen med minst störningst. Men sen stannar de på den kanalen.
Varje gång du byter kanal så kopplar alla klienter ner.
Var nog nedanstående jag tänkte på:
Citat:
Dessa kanaler (kanal 52 till 140) är kanaler vars användande ställer krav på hårdvaran. Accesspunkter som kommunicerar på dessa kanaler måste ha funktioner för dynamiskt frekvensval. Det dynamiska frekvensvalet gör att exempelvis militärens radar kan få accesspunkten att byta kanal för att inte störa radarn (som använder samma frekvens).
Finns det routrar för hemmabruk som låter mig komma åt dom övre kanalerna på 5 ghz-bandet (utan att behöva fiffla så jag inte stör ut sateliter o dylikt såklart)
Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Om problemet är att andras wifi stör din uppkoppling så blir det svårt.
Kanske om du på något enkelt sätt kan skärma rummet och därmed minska störningarna.
Kommer störningssignalerna från alla håll eller är det mest ett håll?
Bor i lägenhet ligger hus i alla möjliga riktningar här, så antar det kommer från alla möjliga håll.
Skärmar jag rummet, skärmar jag väl av min mobiltelefon också sålänge den är i rummet antar jag?
Citat:
Ursprungligen postat av
swebarb
om du har android så ladda ner nån wifi analyzer o låt den skanna av med din telefon så kommer du få se vilka kanaler är bäst o sämst att använda... tvivlar alla är så pass upptagna.. finns alltid nån kanal som är bättre att använda om andra i huset använder någon annan..
Hade själv samma problem för några år sen när jag insåg jag låg på samma som mina grannar typ... finns ju alltid en risk din router är bajs... t-link tycker jag inte är nån höjdare ändå.. köpt nåt asus istället dom är bättre.
Skrev som sagt lite fel, på 2 ghz-bandet är kanal 14 ledig
och på 5 ghz-bandet är följande kanaler lediga 149, 153, 157, 161
Men ingen av dessa kanaler kan användas av min nuvarande router (ändrar jag region till något annat land kanske det går, men då riskerar jag väl att störa ut sateliter o dylikt så det tänkter jag inte göra)