2019-10-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Men om jag förstått rätt så gjorde dom ju en rättelse efter 6 veckor. Och då har dom såklart arbetat med att få alla uppgifter för att kunna ta ett rättelsbeslut. Var detta dessutom under semesterperioden så tar det troligen lite längre tid än vanligt att kunna få svar från annan part.
Känner fortfarande att 6 veckor inte är för länge.

Sen undrar jag vad du pratade om med kronofogden i 50 minuter, dessutom två gånger vissa dagar.
Det är också rättshaverist symtom.

Spara krafterna till att söka arbete istället.

bra tips. krafterna börjar ta slut pga detta ärende. det är inte MITT FEL.

ok! du känner 6 veckor är ok. Jag känner det är inte OK.

Vad känner andra? var går gränsen ?
Citera
2019-10-07, 22:22
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
jag har nog fått 20 betalningsanmärkningar senaste 11 åren. de flesta är bortplockade. resten löpt ut. vad är det som inte stämmer? har du aldrig fått en felaktig anmärkning?

Man kan inte tex ta lån med anmärkning . du verkar ha mycket kunskapsglapp att täcka in

Såg detta nu.
Herregud har du haft 20 anmärkningar på 11 år?! Lär du dig ingenting av dina misstag?
Jag är äldre än dig och har haft exakt noll anmärkningar.
Citera
2019-10-07, 22:23
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Nej varför skulle det vara mitt fel när det blivit "tokigt" . Jag sabbar väl inte för mig själv? Dessutom är jag civilekonom så jag är ju påläst inom anmärkningar och sådant på ett helt annat sätt än gemene man

Om du har ~20 betalningsanmärkningar samt flertalet treskodomar mot dig så skulle jag faktist säga att du sabbar för dig själv, ja. Lätt otroligt om du inte inser det.

Betvivlar inte dina kunskaper, däremot kanske du inte insett att det finns fler civilekonomer här. Vissa kanske även läst juridik.
Citera
2019-10-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Mitt problem är helt enkelt, att ni hade en avbetalningsplan på 1000:- per månad, men när du betalade in 1000:- varje månad blev du meddelad att andra fodringar än den förlikningen avsåg reglerades, vilket måste betyda att det fanns andra fodringar att reglera, annars har ju DB stulit pengar från dig. OK?

Ganska enkelt, DB tar mot 1000:- för att reglera skuld A, men DB reglerar skuld B, då måste ju skuld B finnas, för annars stjäl ju DB de 1000:- för dig.

Ja de stal egentligen pengar helt sonika. Det är bedrägligt kan jag nästan tycka.

Det är också därför jag inte gett upp. jag tycker detta skötts till höjden oseriöst. Säkert nyanställda eller vikarier på både KFM och banken. Rena cirkusen. Klart det är svårt att få rätsida på det
Citera
2019-10-07, 22:26
Medlem
Citat:
Du betalade in 1000:- och DB meddelade dig att de tog de pengarna och fyllde andra existerande hål, och genom det blev inte hålet mindre utan var exakt lika stort hela tiden, då det var andra hål som fylldes igen.

Alltså måste det ju vara 13000 som ska vara skuldsaldot vad jag kan förstå.

what? skulden var 20000 , den var fel. rättades efter 6 veckors tjat till 2000. det är också fel
Citera
2019-10-07, 22:27
Medlem
Citat:
Vad har en personuppgiftslag med saken att göra?? Alltså en lag som reglerar vilka uppgifter en organisation får hantera och hur den ska hantera dessa uppgifter.

du får läsa
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/de-registrerades-rattigheter/#rattelse

Skadestånd
En person som har lidit skada på grund av att hans eller hennes personuppgifter har behandlats i strid med dataskyddsförordningen kan ha rätt till skadestånd av den eller de personuppgiftsansvariga som medverkat vid behandlingen.

Ett personuppgiftsbiträde kan också bli skadeståndsansvarigt om denne har brutit mot de bestämmelser som specifikt riktar sig till biträden eller har behandlat uppgifter i strid med den ansvariges instruktioner.

Den enskilde kan begära skadestånd från den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet eller väcka skadeståndstalan i domstol...
Citera
2019-10-07, 22:28
Medlem
Citat:

Om du tar på dig lite ansvar för din situation kanske det går bättre för dig framöver? Det ÄR ditt fel, det ÄR du som är problemet. INGEN har 20 betalningsanmärkningar på 11 år, 2 tredskodomar, och nu ytterligare problem med nya laga kraftvunna civilmål vars betalningsplaner inte följs och blir till nya tvister, om man inte gör någonting FEL.
Citera
2019-10-07, 22:29
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
what? skulden var 20000 , den var fel. rättades efter 6 veckors tjat till 2000. det är också fel

Vad svarade du på brevet om betalningsföreläggande på 20000 kr? Du lär ju ha fått ett sådant när du slutade betala på skulden.
Citera
2019-10-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det är ju något som inte stämmer. Vägrar du inse att du gjorde fel som ställde in betalning enligt betalningsplanen? Slutar du tvärt betala på en skuld blir det kronofogden. Det är ganska enkelt. Sen att KFM registerat felaktigt belopp (enligt dig) är ju en konsekvens av ditt agerande. KFM har skickat ditt bestridande till Danske Bank, och danske bank har satt ned kravet till 2000kr. Detta tog 6 veckor.

Stäm regeringen och Kung Carl Gustaf om du vill. Men det är ditt avbrott i betalningarna som gör att du satte sig i skiten. För att du tyckte pengarna hanterades fel av Danske Bank.

" Slutar du tvärt betala på en skuld blir det kronofogden."

nej inte om motparten inte tar emot mina pengar. hur ska jag då kunna betala? de meddelade löpande att skulden inte minskade och de tog pengarna till annat.

Tänk lite
Citera
2019-10-07, 22:30
Medlem
MrFolds avatar
Ok, jag ska försöka bortse från dina åtminstone lätt rättshaveristiska tendenser.

Har jag förstått det rätt: Du och Danske bank tvistade om en kredit som de sagt upp till omedelbar betalning. Det hela ledde till ett domstolsutslag där:

a) Skulden förklarades vara korrekt i sig själv och uppgående till cirka 20 000 kr
b) Som skulle avbetalas med 1 000 kr/mån

Du följer inte betalningsplanen - varför skulle banken annars vända sig till KFM. Banken skickar in ansökan till KFM och yrkar hela beloppet 20 000 kr (KFM hittar inte på uppgifter, utan går på vad sökanden yrkar givet att det har täckning i domen eller motsvarande). Inget i din berättelse tyder på att KFM gjort något fel här.

Du invänder nu. Det är din rätt som gäldenär. KFM utreder uppenbarligen saken eftersom det inte verkar ha inletts några åtgärder mot dig. Vi vet inte detaljerna i detta. Helt klart är dock att myndigheten inte kan ändra skulden bara för att du - gäldenären - hävdar att den är fel. Uppenbarligen har det utretts hur domen ska tolkas. Kontakt har säkert tagits med banken för att inhämta deras synpunkter. Till slut har man kommit fram till att din invändning är riktig: Domen ger under nuvarande omständigheter inte utrymme för att driva in den summa som banken begärt.

Är 6 veckor en orimligt lång tid för att komma fram till det? Det går inte att svara på utan mer fakta. Rent allmänt, i ett lite krångligt ärende där motparterna har olika syn på saker, så tror jag inte att det kan anses vara en orimligt lång tid. Det innebär inte att du inte kan ha rätt till ersättning ändå. Men din ställning blir givetvis svagare.

OM du är berättigad till ersättning så kan det teoretiskt vara för både förmögenhetsskada och ideell skada. Ditt resonemang om förmögenhetsskada är hypotetiskt och teoretiskt och kan inte på något vis beläggas. Det är spekulationer från din sida. Du kan inte belägga att du gått miste om några jobb (oavsett vad du själv tycker om saken)

Till din nackdel talar också att du inte har kunnat belägga att själva restföringen som sådan var fel. Tvisten har gällt beloppet och givet nuvarande situation har du erkänt och betalat in 2 000 kr. Du kan alltså inte hävda (förrän du ev. i en separat process vunnit även frågan om de 2 000 och fått tillbaka de pengarna från banken) att du inte borde ha restförts ö h t och därmed under perioden om 6 veckor synts hos kreditupplysningsföretag och i KFM:s egna register vid fråga. Jag kan inte se att du skulle kunna styrka att det spelar någon avgörande roll om betalningsanmärkningen (som försvann när du betalade eftersom du uppenbarligen inte haft några andra på ett tag) varit på 2 000 eller 20 000 kr.

Om du har ett case så är det väldigt, väldigt svagt. Förmögenhetsskada är jag säker på att du kan glömma rakt av. Och dina idéer om skadeståndsanspråk är totalt verklighetsfrämmande. Jag har snabbgooglat och hittat ett par fall hos JK rörande KFM.

Fall 1: https://www.jk.se/beslut-och-yttranden/2018/05/1321-18-42/ (Felaktig utmätning av skuld som redan fullbetalts och drygt en månad innan pengar återbetalades. Resulterade i ett ideellt skadestånd om 3 000 kr. Förmögenhetsskada kunde ej styrkas)

Fall 2: https://www.jk.se/beslut-och-yttranden/2018/02/588-18-43/ (Ett likartat fall, men pengarna återbetalades inom en månad. Inget skadestånd alls utgick)

Som jämförelse kan vi också ta ett ärende hos Skatteverket avseende en felaktig dödförklaring. En både obehaglig och praktiskt påfrestande upplevelse. Dina "lidanden" är inte mycket i jämförelse. Den drabbbade kvinnan fick 20 500 kr i skadestånd.
Citera
2019-10-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Såg detta nu.
Herregud har du haft 20 anmärkningar på 11 år?! Lär du dig ingenting av dina misstag?
Jag är äldre än dig och har haft exakt noll anmärkningar.

jösses, du vet inte nåt om mina anmärkningar

jag kan tala om att

1) INGEN har varit korrekt.

2) DE FLESTA har jag fått bort genom brevväxling

Du kanske lever ett tråkigare liv bara. De som gör mycket får nog fler avtal, anmärkningar m.m.
Citera
2019-10-07, 22:31
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:

Att det var ok sa jag inte. Jag sa att det inte är orimligt med tanke på omständigheterna.
Sen är det alltid önskvärt att det går fortare. Men det finns inte hur många handläggare som helst, speciellt inte under semesterperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in