2019-10-07, 14:53
Medlem
Har hela mitt liv varit dålig på att dricka vatten. Blir i princip aldrig törstig, men så har jag fruktansvärt torr hy och torra läppar också. Tvingar jag i mig mer vätska kissar jag bara ut det, känns liksom inte som om det tas upp om man säger så. Får alltid eksem och hypertorr hud så här på vinterhalvåret, och tänker att jag gärna hjälper kroppen inifrån. Vad kan jag göra för att kroppen ska ta användning från drickandet? Vanesak? Måste man t.ex. dricka stora mängder under en lång tid för att öka behovet successivt?
Citera
2019-10-07, 14:57
Medlem
Testa köp vätskeersättning, peta i en brustablett i vattnet och drick.. Kör så några dagar i rad och se hur det känns.
Citera
2019-10-07, 14:58
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrgt
Har hela mitt liv varit dålig på att dricka vatten. Blir i princip aldrig törstig, men så har jag fruktansvärt torr hy och torra läppar också. Tvingar jag i mig mer vätska kissar jag bara ut det, känns liksom inte som om det tas upp om man säger så. Får alltid eksem och hypertorr hud så här på vinterhalvåret, och tänker att jag gärna hjälper kroppen inifrån. Vad kan jag göra för att kroppen ska ta användning från drickandet? Vanesak? Måste man t.ex. dricka stora mängder under en lång tid för att öka behovet successivt?

Det är väl klart att du kissar när du dricker. Det ska man naturligtvis göra.
Drick mer så slipper du vara torr och intorkad
Citera
2019-10-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det är väl klart att du kissar när du dricker. Det ska man naturligtvis göra.
Drick mer så slipper du vara torr och intorkad
Jo, men känner att jag inte blir mindre torr bara för att jag dricker mer, det åker bara igenom. Hittills har det enda som hjälpt mot torr hy varit att vistas i solen, men blir svårt så här års.
Citera
2019-10-07, 15:06
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Jo, men känner att jag inte blir mindre torr bara för att jag dricker mer, det åker bara igenom. Hittills har det enda som hjälpt mot torr hy varit att vistas i solen, men blir svårt så här års.

Du behöver nog dricka mycket mer under längre tid. Typ alltid. Svårt märka skillnad annars.
Sen kan det ju vara så att du har brist på någon vitamin eller mineral, möjligen i plural så ta blodprov och kolla dina värden.
Citera
2019-10-07, 15:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Du behöver nog dricka mycket mer under längre tid. Typ alltid. Svårt märka skillnad annars.
Sen kan det ju vara så att du har brist på någon vitamin eller mineral, möjligen i plural så ta blodprov och kolla dina värden.

Edit; smörj kropp och ansikte/händer med kokosfett varje kväll.
Citera
2019-10-07, 15:07
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Dricker vatten men inte mycket, och dricker inte mycket annat heller för den delen.
Har en kollega som fyller på sin stora karaff med vatten flera gånger per dag. Begriper inte hur hon får i sig det.
Hörde en läkare prata om det där med vätskebalans, och förstod då att det finns en hel del vätska i maten man äter. Det har jag inte tänkt på tidigare.
Hudtorrhet på vintern beror väl på att det är torrare i luften. Den får du nog kräma till från utsidan.
Citera
2019-10-07, 15:35
Medlem
Du kanske får i dig för lite salt! Öka mängden.
Salt binder mer vätska i din kropp.
Citera
2019-10-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Du kanske får i dig för lite salt! Öka mängden.
Salt binder mer vätska i din kropp.
Ska prova att öka intaget salt. Vet du något annat som också kan påverka upptaget?
Citera
2019-10-07, 19:25
Medlem
AmazonenRosas avatar
Lägg ner några korn salt i varje vattenglas så slipper du springa å kissa så ofta.
Inte vilket salt som helst dock utan oraffinerat havssalt. Celtic är ett garanterat rent salt. Lite gråaktigt och nästan lite fuktigt med stora korn.
Vanligt bordssalt består av 2 mineraler medan havssalt innehåller nästan 80.så det är obearbetat havssalt man ska satsa på.
Alternativet till havssalt i vattnet är att du saltar maten mer.
Salt binder vätskan och din hud kommer inte att vara lika torr.
Läs boken av Dr. F. Batmanghelidj så förstår du hur viktigt vattnet är för våran kropp. Man kan bli av med smärta,sjukdomar och tom depressioner genom att dricka minst 2 liter vatten per dag. Vattnet i maten räknas inte.
En vattenreningskanna hemma så blir vattnet billigare och godare!
Citera
2019-10-08, 19:18
Medlem
Kolla färgen på ditt urin
https://halsobibeln.newsner.com/koll...-dold-sjukdom/
Citera
2019-10-08, 19:31
Medlem
Du behöver inte dricka mer.
Du behöver äta din vätska i fruktform, då kommer kroppen ta upp vattnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera