2019-10-06, 17:25
Medlem
För 20-13 år sedan (men kanske t o m så sent som 2010 om jag inte minns fel?) när man pluggade eller jobbade deltid, så minns jag att det fanns en del marknadsundersökningsföretag, som ofta behövde folk i sin "kundpanel" under oftast ca 2 h, oftast under kvällar eller på helgerna.

Man fick gratis käk (inget jag käkade i o f iom att jag aldrig äter annans mat. Men det såg gott dock. Oftast kallsallader av bättre sort), samt mellan 300-700 kr (beroende på om det var 1-3 h tror jag?), då oftast i form av någon slags presentcheckar (som dock gick att använda i matbutiker vill jag minnas).

Motprestationen var att man satt i en panel med andra "konsumenter", ledda av en marknadsundersökningsledare-/intervjuare (? korrekt term?), och sa vad man tyckte om vissa fysiska produkter, om reklams utformning, om specifik mat/dryck, dvs olika producenters mat- och dryckesprodukter (jag var dock aldrig med när det gällde mat- eller dryck som skulle "recenseras").

Jag minns inte om man betalade skatt på dessa inkomster (dvs om det ens rapporterades in till Skatteverket, eller om det var någon slags anonym kod som marknadsundersökningsföretagen använde sig av?)?

Hur som helst, så undrar en släkting till mig, i 25-årsåldern (min släkting är dessvärre lite av vad man skulle kunna kalla en "bonnläpp", och han använder inte ens internet, men är nyinflyttad i Sthlm) om det finns kvar sådana företag i Stockholm (oftast är det väl studenter och eventuellt arbetslösa som brukar gå på sådana grejor?), med dessa typer av kvällar (eller på helgerna)?

(Jag minns att man såg reklam om det ibland i t ex skittidningen Metro, och jag minns att jag även var med hos några av dessa företag i deras mailutskicksförfrågningar. Dock bytte jag mail för många år sedan, och orkade då inte föra över alla emailutskick jag stod i).

Vad heter dessa företag?

Tack på förhand för all information/tips jag (eller min släkting rättare sagt) kan få.

Mvh
Citera
2019-10-06, 17:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Det finns:
https://docs.google.com/forms/d/e/1F...3OQ9g/viewform

Standar Marketing är ett. Sedan om man vill tjäna snabba pengar på att bara vara med i någon reklam är ju statist.se är bra råd.
Citera
2019-10-06, 18:17
Medlem
BigFatCones avatar
Ja men man får inte så jävla mycket betalt för det. Jag har fått 200 spänn som mest. Visserligen har det aldrig tagit några två timmar men ändå.

DICE/EA Games har också en slags panel-grej för sig fast man får bara spel som betalning. Det har dessutom blivit mycket sämre. Från början så bjöd dom på läsk, proteinbars, frukt bullar och så sånt. Nu är det bara läsk och är det längre sessioner så bjuder dom på lunch. Schysst lunch visserligen men har man suttit och spelat [något som jag inte får nämna på grund av NDA] i tre timmar så behöver i alla fall jag en frukt eller något liknande för att hålla humöret igång. But I digress.

Norstat är rätt bra men dom har ofta väldigt tighta urvalskriterier

Jag har hittat alla såna här undersökningsgrejer via Bookface.
Citera
2019-10-08, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det finns:
https://docs.google.com/forms/d/e/1F...3OQ9g/viewform

Standar Marketing är ett. Sedan om man vill tjäna snabba pengar på att bara vara med i någon reklam är ju statist.se är bra råd.

Tack för ditt tips. Den där länken, är det något dokument? Jag är lite försiktig med att ladda hem dokument. Kan du möjligtvis kopiera texten i dokumentet och skicka mig genom Flashbacks interna meddelandesystem? Vore jättesnällt om du orkar det .

Just det, Standar hette en utav dom minns jag. Kommer du på fler?

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja men man får inte så jävla mycket betalt för det. Jag har fått 200 spänn som mest. Visserligen har det aldrig tagit några två timmar men ändå.

DICE/EA Games har också en slags panel-grej för sig fast man får bara spel som betalning. Det har dessutom blivit mycket sämre. Från början så bjöd dom på läsk, proteinbars, frukt bullar och så sånt. Nu är det bara läsk och är det längre sessioner så bjuder dom på lunch. Schysst lunch visserligen men har man suttit och spelat [något som jag inte får nämna på grund av NDA] i tre timmar så behöver i alla fall jag en frukt eller något liknande för att hålla humöret igång. But I digress.

Norstat är rätt bra men dom har ofta väldigt tighta urvalskriterier

Jag har hittat alla såna här undersökningsgrejer via Bookface.

Tack för tipset. Ska kolla in Norstat.

Bookface, är det Facebook alltså du menar? Ursäkta den smått autistiska gubb-frågan

Hur har du gjort för att hitta dessa undersökningskvällar på (vad jag antar är...) Facebook? Har du sökt på något vis? Jag är lite dålig ( = gubbig ) gällande hur man använder Facebook, då jag knappt använder det.

Mvh
Citera
2019-10-08, 11:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Tack för ditt tips. Den där länken, är det något dokument? Jag är lite försiktig med att ladda hem dokument. Kan du möjligtvis kopiera texten i dokumentet och skicka mig genom Flashbacks interna meddelandesystem? Vore jättesnällt om du orkar det .

Just det, Standar hette en utav dom minns jag. Kommer du på fler?

Mvh

Det är ett formulär som visas direkt i webbläsaren som en vanlig sida. Här länken direkt till företaget:
http://www.standartelemarketing.com
http://www.standartelemarketing.com/kontakt.html

Ett alternativ för att tjäna lite pengar vid sidan om är att anmäla sig till en sida som:
https://www.statist.se

Inte samma sak som marknadsundersökningar. Man ansöker om att agera som statist i reklam, TV och filminspelningar. Det är ju mest aktuellt om man bor i någon av storstäderna. Där kostar det dock 69 kr per månad att vara medlem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in