Citat:
Ursprungligen postat av raol
Ok, du har nog rätt i det, men såvitt jag vet så används det i princip aldrig i praktiken vid kommerciell flygtrafik där man har kontinuerlig kontakt med flygledare. Det är nog bara i ett allra värsta panikläge man skulle säga det. Av alla nödkonversationer jag läst/lyssnat på har jag inte läst/hört "mayday" en enda gång.
Att piloter drar sig för att deklarera nödläge är ett problem man idag försöker arbeta bort.
De flesta svenska flygbolag lär idag ut att man ska sända ett mayday vid t.ex. ett motorbortfall i samband med start.
Detta är något som ATC uppmuntrar då de får tydlig information om att flygplanet behöver prioritet. Hellre en gång för mycket än en för litet.
Får man ett motorbortfall precis efter start har man som pilot ganska hög arbetsbelastning, men ett snabbt "mayday mayday mayday, engine failure, request to climb straight ahead" kommer ge ATC all nödvändig information för stunden.
ATC kommer flytta på annan trafik och kommer också veta att piloterna har rätt mycket att göra för tillfället.
Min kommentar angående voice recordern från Gottröra var egentligen inte menat som kritik, utan snarare ett konstaterande att man inte gjorde det här heller.
Efter att ha fått både brandvarning och allvarliga motorproblem checkar man in på frekvensen med:
FO: "
Arlanda.... Stockholm SK 74... 751"
Trafikledningen som fortfarande inte har en aning om att de har problem svarar:
ATC: "
Ja godmorgon SK751, climb to FL180, no speed restriction"
FO: "
We have problems with our engines, please... [clicks from switches, talk and autopilot disconnect warning in the background]... we need to go back to, ... to go back to Arlanda"
751, roger, turn right heading 18... [power interrupts] ... turn righ..."
En stund senare har ATC fortfarande inte klart för sig hur allvarliga problem de har:
SK751 are you able to turn right heading 090 radar vectoring for zero one...."
Min visst, i det här fallet spelade det nog inte så stor roll. Enda är väl att det ut pilotsynpunkt hade varit bättre att deklarera nödläge och kunna släppa radion för en stund.
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Det roliga med Rasmussens bok och föreläsningar är att han utmålar sig själv som hjälten som undanröjde en stor katastrof när han igentligen gjorde bort sig fullkomligt! Utan den andra kaptenen som sprang fram till hade nog alla dött.
Han kanske inte fungerade fullt ut som befälhavare när arbetsbelastningen blev så stor, men man kan inte ta ifrån honom att han faktiskt satte ner md80:n på en åker med allas liv i behåll.

Som alltid kan en hel del göras bättre, men som besättning gjorde de inte något dåligt jobb.