2006-03-16, 18:34
Medlem
Kyparens avatar
Det roliga med Rasmussens bok och föreläsningar är att han utmålar sig själv som hjälten som undanröjde en stor katastrof när han igentligen gjorde bort sig fullkomligt! Utan den andra kaptenen som sprang fram till hade nog alla dött.
Citera
2006-03-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jo, "mayday" och "pan pan" är korrekt fraseologi.
Ok, du har nog rätt i det, men såvitt jag vet så används det i princip aldrig i praktiken vid kommerciell flygtrafik där man har kontinuerlig kontakt med flygledare. Det är nog bara i ett allra värsta panikläge man skulle säga det. Av alla nödkonversationer jag läst/lyssnat på har jag inte läst/hört "mayday" en enda gång.

Inte ens i den fruktansvärda situationen ombord fedex 705 där piloterna fick hammarslag i huvudet anropade man med "mayday", man sa "center, center, emergency" (se http://www.airdisaster.com/cvr/atcwav.shtml).

Så att sas-piloterna inte anropade med mayday tycker jag inte säger något intressant om besättnigens agerande.

För en liknande situation, där piloterna begärde att återvända till flygplatsen, kan man lyssna på konversationen med Valujet 592 här: http://www.airdisaster.com/cvr/atcwav.shtml
"critter 592 needs an immediate return to miami"
Citera
2006-03-18, 13:34
Medlem
Adelaide-Aussies avatar
Har suttit halva natten o gått igenom alla "crash incidents" - fan vad sugen man blir på att gå på flighten till Australia
Citera
2006-03-20, 02:01
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Ok, du har nog rätt i det, men såvitt jag vet så används det i princip aldrig i praktiken vid kommerciell flygtrafik där man har kontinuerlig kontakt med flygledare. Det är nog bara i ett allra värsta panikläge man skulle säga det. Av alla nödkonversationer jag läst/lyssnat på har jag inte läst/hört "mayday" en enda gång.
Att piloter drar sig för att deklarera nödläge är ett problem man idag försöker arbeta bort.

De flesta svenska flygbolag lär idag ut att man ska sända ett mayday vid t.ex. ett motorbortfall i samband med start.
Detta är något som ATC uppmuntrar då de får tydlig information om att flygplanet behöver prioritet. Hellre en gång för mycket än en för litet.

Får man ett motorbortfall precis efter start har man som pilot ganska hög arbetsbelastning, men ett snabbt "mayday mayday mayday, engine failure, request to climb straight ahead" kommer ge ATC all nödvändig information för stunden.
ATC kommer flytta på annan trafik och kommer också veta att piloterna har rätt mycket att göra för tillfället.

Min kommentar angående voice recordern från Gottröra var egentligen inte menat som kritik, utan snarare ett konstaterande att man inte gjorde det här heller.

Efter att ha fått både brandvarning och allvarliga motorproblem checkar man in på frekvensen med:
FO: "Arlanda.... Stockholm SK 74... 751"
Trafikledningen som fortfarande inte har en aning om att de har problem svarar:
ATC: "Ja godmorgon SK751, climb to FL180, no speed restriction"
FO: "We have problems with our engines, please... [clicks from switches, talk and autopilot disconnect warning in the background]... we need to go back to, ... to go back to Arlanda"
ATC: "751, roger, turn right heading 18... [power interrupts] ... turn righ..."
En stund senare har ATC fortfarande inte klart för sig hur allvarliga problem de har:
ATC: "SK751 are you able to turn right heading 090 radar vectoring for zero one...."

Min visst, i det här fallet spelade det nog inte så stor roll. Enda är väl att det ut pilotsynpunkt hade varit bättre att deklarera nödläge och kunna släppa radion för en stund.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Det roliga med Rasmussens bok och föreläsningar är att han utmålar sig själv som hjälten som undanröjde en stor katastrof när han igentligen gjorde bort sig fullkomligt! Utan den andra kaptenen som sprang fram till hade nog alla dött.
Han kanske inte fungerade fullt ut som befälhavare när arbetsbelastningen blev så stor, men man kan inte ta ifrån honom att han faktiskt satte ner md80:n på en åker med allas liv i behåll.
Som alltid kan en hel del göras bättre, men som besättning gjorde de inte något dåligt jobb.
Citera
2008-05-12, 12:09
Medlem
Lahitrahos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Han tappade greppet och fick sluta, det är min upfattning.

Det han tappade var mikrofonen när han skulle meddela passagerarna om läget.

Jag lyssnade precis på p3 dokumentär om Göttröra-kraschen. Mycket intressant. Finns på iTunes podcasts. Utgiven 08-05-04.
Citera
2008-05-12, 16:47
Medlem
har för mig att ulf cedermark (piloten) säger till tornet strax innan planet kraschar "vi havererar", strax där efter bryts radio kontakten.
Citera
2008-05-12, 17:13
Medlem
Coolcittes avatar
Ja, i P3´s gottröra-special hör man honom lugnt och sansat säga: Vi haverar i marken här nu. Rasmussen gjorde bort sig rätt rejält i början. Han var PIC (Pilot In Command) och han skulle meddela passagerarna att dom skulle nödlanda. Han råkade tappa i mikrofonen och istället för att flyga flygplanet dök han ner och började leta efter mikrofonen, det är då Cedermark ropar: Titta rakt fram, titta rakt fram! Enligt Havkoms rapport så verkar Cedermark rätt hetsig och det är kanske inte jättebra under ett sådant tillfälle, men om piloten letar efter mikrofonen istället för att flyga så skulle nog dom flesta börja skrika åt honom. Rasmussen flög bra efter det och han flög bl a in i ett trädparti för att bromsa farten och nödlandningen han gjorde var ju ändå mycket bra eftersom alla överlevde (ett mirakel eftersom planet bröts i tre delar). Läste en artikel om Cedermark och han hade där han berättade att han ångrade att han gick fram till cockpit den där flighten. Han flög i tre år till efter olyckan efter en axelskada som han antagligen fick under nödlandningen (det var nätt och jämt att han han tillbaka till stolen kabinen innan dom slog ner).
Citera
2008-05-12, 18:32
Medlem
ksvs avatar
Det var en intressant radiodokumentär.

Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Rasmussen gjorde bort sig rätt rejält i början. Han var PIC (Pilot In Command) och han skulle meddela passagerarna att dom skulle nödlanda. Han råkade tappa i mikrofonen och istället för att flyga flygplanet dök han ner och började leta efter mikrofonen
Mindre bra priorotering.

Citat:
Rasmussen flög bra efter det och han flög bl a in i ett trädparti för att bromsa farten och nödlandningen han gjorde var ju ändå mycket bra eftersom alla överlevde (ett mirakel eftersom planet bröts i tre delar).
Det där med träden måste väl vara ett mediapåhitt?
Ska man försöka minska flygfarten i luften på en MD-80 genom att flyga in i träd?!
Risken måste vara enorm att man slår av landställ och vingar istället!

Gissningsvis är det nog snarare så det gick bra trots att de snuddade vid trädkronorna.

Citat:
Läste en artikel om Cedermark och han hade där han berättade att han ångrade att han gick fram till cockpit den där flighten. Han flög i tre år till efter olyckan efter en axelskada som han antagligen fick under nödlandningen (det var nätt och jämt att han han tillbaka till stolen kabinen innan dom slog ner).
Cedermark var styrmannen, du tänker nog på Per Holmberg.
Hela historien har kommit att bli än mer infekterad eftersom det handlar om så mycket pengar. Holmberg slutade flyga och ville därefter ha ut loss of licence-försäkring, vilket handlar om åtskilliga miljoner.
Senast redigerad av ksv 2008-05-12 kl. 18:40.
Citera
2008-05-12, 20:59
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Det var en intressant radiodokumentär.

Mindre bra priorotering.

Det där med träden måste väl vara ett mediapåhitt?
Ska man försöka minska flygfarten i luften på en MD-80 genom att flyga in i träd?!
Risken måste vara enorm att man slår av landställ och vingar istället!

Gissningsvis är det nog snarare så det gick bra trots att de snuddade vid trädkronorna.

Hela historien har kommit att bli än mer infekterad eftersom det handlar om så mycket pengar. Holmberg slutade flyga och ville därefter ha ut loss of licence-försäkring, vilket handlar om åtskilliga miljoner.

Ja, just det, jag var lite osäker på namnen. Per Holmberg var det som rusade fram, och ja, att flyga in en massa träd låter sådär bra, antagligen hade Rasmussen bara tur, och har vänt det till sin fördel senare.
Citera
2008-05-12, 21:27
Medlem
Citat:

Någon som vet hur det gick, fick han ut några pengar?
Citera
2008-05-13, 15:10
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joomlapoomla
Någon som vet hur det gick, fick han ut några pengar?

Han och hans advokat är i en rättslig process mot försäkringsbolaget just nu, tror jag.
Citera
2008-05-13, 16:38
Medlem
Intressant det där.

Men de va ett skapligt kalhygge planet hade plöjt upp innan landningen(kraschen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in