2019-10-02, 19:38
Medlem
Det står följande om högskolepoäng på Wikipedia:

Citat:
1,5 hp motsvarar heltidsstudier under en arbetsvecka, eller 40 timmars studier inklusive självstudier.

Detta kan väll ändå inte stämma?

När jag kollade i mitt diplom så såg jag att vi oftast studerade 2 kurser samtidigt (7,5 hp vardera) under en period motsvarande 2 månader. Om man ska tro på uträkningen ovan så motsvarar det totalt 400 timmars studier. Det är 7,14 timmars studier per dag alla dagar i veckan (!).

Förutom att sitta på näst intill värdelösa föreläsningar 2-3 timmar per dag så studerade jag även hemma kanske 2 timmars studier i veckan och detta var en teknisk utbildning...

Hur många timmars effektiva studier motsvarar 1 hp egentligen?
Citera
2019-10-02, 19:46
Medlem
Du har ju redan själv svarat på frågan, så varför frågar du?

Det är subjektivt. För vissa motsvarar det 2 timmar, för andra 200... i praktiken dvs.
Citera
2019-10-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du har ju redan själv svarat på frågan, så varför frågar du?

Det är subjektivt. För vissa motsvarar det 2 timmar, för andra 200... i praktiken dvs.

Tror du att de som skapat reglerna antog att det var "subjektivt" när de skrev att 1,5 hp motsvarar 40 timmars heltidsstudier? De har utgått ifrån något.
Citera
2019-10-02, 20:22
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askkungen
Tror du att de som skapat reglerna antog att det var "subjektivt" när de skrev att 1,5 hp motsvarar 40 timmars heltidsstudier? De har utgått ifrån något.

Ja, de utgick från vad de ansåg att en normalbegåvad person bör lägga ner för att tillgodogöra sig kunskapen ordentligt och få ett godkänt resultat.

Att det sedan finns folk som har lätta att lära, eller som fuskar och lägger mycket mindre är väl inte så konstigt? Precis som vissa människor lägger ner betydligt mer och ändå får mediokra resultat. Vissa lägger extra tid för att få ett VG medans andra nöjer sig med G. Så hur mycker en människa lägger beror alltså på, och man kan säga att det är subjektivt.
Citera
2019-10-03, 06:51
Medlem
15 hp ska motsvara 10 veckors heltidsstudier, men i praktiken så är den verkliga kalendertiden inte lika mycket. På UU är de olika läsperioderna för ingenjörsstudenterna 8, 8, 9 respektive 10 kalenderveckor långa effektiv tid (omtentaperioder och lov borträknade) så det behövs nog mer än 40 timmar per vecka under framför allt hösten för att komma upp i den tänkta arbetsinsatsen per hp.

Hur många timmar är det då i slutändan för en student? Svaret är ungefär lika många timmar som ett snöre är långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in