• 1
  • 2
2019-10-02, 18:00
Medlem
Hej!

Har googlat och läst här på Flashback men känner att sömnnnedecin, är en djungel. Jag har extremt svårt att somna, jag kan vara jättetrött men ändå kan det ta flera timmar att somna. Sover i snitt ca 2 h per natt. Dom få nätter jag lyckas sova hyffsat så vaknar jag sällan så det är själva somnadet som är svårt, när jag väl lyckas somna så sover jag.

Har ingen större erfarenhet av sömntabletter, har testat en del receptfria samt Theralen, Atarax, Circadin och till jag inte minns namnet på. Dessa är dock inget jag fått utskrivet själv, dessa jag jag testat av kompisar. Inga av dessa har hjälpt överhuvudtaget. När jag testade Theralen var jag som en zombie dagen efter. Dom tillfällen jag är extremt trött så räcker det med att jag slumrar till i soffan så är jag pigg igen och blir då en till sömnlös natt. Läst lite om stilnoct och Imovane men dom verkar ha jobbiga biverkningar.

Ska träffa en läkare till veckan, vad kan jag vänta mig?
Citera
2019-10-02, 18:03
Medlem
hejhejvilkengrejs avatar
Stilnoct för att somna och propavan för att behålla sömnen. Imovane får jag alltid sån tolerans av vilket jag inte upplever av stilnoct. Kan ta 10mg dagligen och ändå känna somna medan jag ligger sömnlös efter två veckor på imovane 7,5mg. Andra tycker tvärt om så du får testa vad som fungerar bäst för dig. Förvänta dig att läkaren är restruktiv med sömnmedicin om du inte har haft samma läkare i flera år.
Citera
2019-10-02, 18:25
Medlem
Stilnoct (zolpidem). https://www.fass.se/m/produkt/199401...lic/tabproduct
Men egentligen är sömnproblem symtom på något annat så läkemedel löser inte problemet i längden.
Citera
2019-10-02, 18:31
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
En väldigt låg dos av Seroquel (25 mg) är det bästa ”sömnmedel” jag provat. Detsamma gäller läkemedlet Remeron, inte mer än 15 mg.
Detta är neuroleptika respektive antidepressiva mediciner, men i riktigt låga doser är de utmärkta för sömnen.

Du kan förmodligen få din läkare att skriva ut Melatonin, annars är det ingen stor sak att hitta på nätet. Förvånansvärt effektivt och mindre ”drogigt” än sedvanliga insomningstabletter.
Använder du melatonin så se till att du får i dig tillräckligt med D-vitamin.

Stilnoct och Imovane ger snabbt tolerans, beroende och abstinens. Inga bra lösningar på lång sikt.

Theralen är bara att glömma.

Man kan säga att alla sömnmedel är dåliga på olika sätt, men vissa är värre. Om det stämmer att du bara sover två timmar per natt måste du kontakta en läkare. Det lär gå åt skogen annars.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2019-10-02 kl. 18:47.
Citera
2019-10-02, 18:32
Medlem
jewclaws avatar
Meditation och träning är vad du behöver.
Sen finns ju piller också om man är lat och en aning dum i huvudet. Imovane och stilnoct är rätt så populärt bland fåren!
Citera
2019-10-02, 18:37
Medlem
Hade problem med sömnen sen en tid tillbaka, men ljudböcker med en bra inläsare är min medicin.
Citera
2019-10-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Meditation och träning är vad du behöver.
Sen finns ju piller också om man är lat och en aning dum i huvudet. Imovane och stilnoct är rätt så populärt bland fåren!
Sömndeprivation är ett potentiellt allvarligt, rentav livshotande, tillstånd, så ”piller” ska inte föraktas! Men de är ingen långsiktig lösning.
Citera
2019-10-02, 19:05
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
En väldigt låg dos av Seroquel (25 mg) är det bästa ”sömnmedel” jag provat. Detsamma gäller läkemedlet Remeron, inte mer än 15 mg.
Detta är neuroleptika respektive antidepressiva mediciner, men i riktigt låga doser är de utmärkta för sömnen.

Du kan förmodligen få din läkare att skriva ut Melatonin, annars är det ingen stor sak att hitta på nätet. Förvånansvärt effektivt och mindre ”drogigt” än sedvanliga insomningstabletter.
Använder du melatonin så se till att du får i dig tillräckligt med D-vitamin.

Stilnoct och Imovane ger snabbt tolerans, beroende och abstinens. Inga bra lösningar på lång sikt.

Theralen är bara att glömma.

Man kan säga att alla sömnmedel är dåliga på olika sätt, men vissa är värre. Om det stämmer att du bara sover två timmar per natt måste du kontakta en läkare. Det lär gå åt skogen annars.

Fick Quetiapine (Seroquel) 25mg utskrivet idag faktiskt pga sömnproblem. Jag har en udnerliggande bipolär sjukdom så det är därför jag fick det utskrivet. Vet inte om personer utan några affektiva sjukdomar kan få det utskrivet enbart som sömnmedel?
Citera
2019-10-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Fick Quetiapine (Seroquel) 25mg utskrivet idag faktiskt pga sömnproblem. Jag har en udnerliggande bipolär sjukdom så det är därför jag fick det utskrivet. Vet inte om personer utan några affektiva sjukdomar kan få det utskrivet enbart som sömnmedel?
Jo, det kan de få. En bekant fick det, han hade svår egentlig depression.
Citera
2019-10-02, 19:42
Medlem
Assault12s avatar
Skippa medicin i möjligaste mån. Motion, bra kost och någorlunda fasta rutiner kommer man långt med. Ingen dator eller smartphone i sovrummet. Läs ett par kapitel i en för dig intressant bok när du lagt dig.
Tänk också på att alkohol är sömnhämmande.
Citera
2019-10-02, 19:42
Medlem
Tack för alla svar, vill ju såklart kunna somna naturligt utan piller men känns som det inte går, har provat allt. Tänkte att jag skulle läsa på på det han rekommenderar.

Blir man inte dåsig av Imovane och stilnoct dagen efter?
Citera
2019-10-02, 19:49
Medlem
handkrems avatar
Har du provat cannabis?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto