2019-10-01, 14:05
Medlem
Hej!

22 årig kille, 193 cm lång på 96kg! Gått ner från 120kg till 96 och har haft en väldigt dålig hållning i ryggen och nacken då jag har suttit mycket framför datorn och fortfarande gör.

I ungefär 8 månader nu har jag lidit utav bröstsmärta. Smärtan sitter alltid i vänstra bröstet och aldrig i mitten. Dem senaste 2 veckorna har smärtan blivit värre och igår så gick jag in till Läkaren som gjorde ett EKG och lyssnade på mitt hjärta.

Under detta året så har jag gjort 4 stycken EKG, har hälsoångest som får mig att tänka på det värsta. Dem har alltid varit normala och lyssningarna har alltid också varit normala. Har också gjort ett blodprov inom hjärtområdet i mars. Här kommer lite svar om proverna.

P--Kolesterol; 4.8 mmol/L
P--HDL-kolesterol: 1.4 mmol/L
P--LDL-kolesterol, beräkn: 3.1 mmol/L
P--Triglycerid: 1.6 mmol/L

Dem här proverna va tagna i mars 2019.

Mitt senaste HB var i Juli och det låg på 145.

Som jag har sagt, dem senaste 2 veckorna har varit skit med bröstsmärtan och anledningen varför jag sökte vård igår var för att i söndags spelade jag en fotbollsmatch blev illamående i första halvlek. Min bröstsmärta försvann och det blev till Illamående istället. Spelade dock klart matchen och hade inga problem i andra halvlek.

Min läkare säger att jag inte behöver ha någon annan utredning inom hjärtat då han e säker på att det finns inget fel. Jag har förklarat att jag känner smärtan nästan hela tiden och i vila med men han säger fortfarande att inget mer behövs.

Kan man ha kärlkramp vid 22 och ska jag fortsätta att va på min läkare om en riktig utredning eller räcker detta och man kan skylla på min hälsoångest? Vill tillägga att jag redan går hos en psykolog och tar SSRI dagligen.

Tacksam för alla svar!
Citera
2019-10-01, 18:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag vill inte på något vis förringa din smärta, för den är ju verklig. Men det är ett tämligen vanligt symtom vid ångest att ha ont i hjärtat. Och eftersom du själv aäger att du har hälsoångest, så kan det finnas ett samband.

Citat:
De vanligaste orsakerna till smärtor i bröstet är stress och träningsvärk.

https://www.kry.se/fakta/ont-i-brostet

Citat:
Stress och ångest ger spända och ömma muskler i bröstkorgen som orsakar smärta. Akut ångest kan ge hjärtklappning, tryck över bröstet och svårighet att andas.

Citat:
Många beskriver dem som små huggande smärtor; direkta stötar mot hjärtat som kan komma plötsligt och begränsa andningen. Vi ska vara tydliga med att detta är ett relativt vanligt fenomen som vi alla har upplevt någon gång, men bara för att det är vanligt betyder det inte att det ska ignoreras. När du upplever en av dessa attacker rekommenderar läkarna att du följer dessa riktlinjer:

Sätt dig bekvämt och gör ditt bästa för att lugna ner dig.
Kom ihåg att det kommer gå över inom några ögonblick.
Slappna av och försök att andas lugnt och långsamt. Andas ut genom munnen.
Ta din puls om du kan. Om du märker att den är hög samtidigt som andningen är snabb och smärtan sträcker sig upp mot i halsen eller ut mot armarna måste du omedelbart söka medicinsk hjälp. Men som sagt, i nästan 70% av fallen kan dessa attacker relateras till ångest eller stress.

https://stegforhalsa.se/huggande-bro...varliga-ar-de/

Citat:
Här är några av de vanligaste orsakerna till huggande bröstsmärtor:

Spända muskler. Spänningen når en sådan nivå att det blir ett problem och plötsligt kan du inte andas ordentligt.
Vegetativ hyperaktivitet (yrsel, hjärtklappning, svettningar, klassisk takypné, som kännetecknas av snabb, intensiv andning som kan leda till stickande smärta i bröstet).

Har du pratat med din psykolog om dina bröstsmärtor?
Citera
2019-10-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag vill inte på något vis förringa din smärta, för den är ju verklig. Men det är ett tämligen vanligt symtom vid ångest att ha ont i hjärtat. Och eftersom du själv aäger att du har hälsoångest, så kan det finnas ett samband.

Har du pratat med din psykolog om dina bröstsmärtor?

Hej tack för svar! Ja det har jag. Mina symptom är dock inte som strålar. Det är mer som ett tryck så det är därför jag blir orolig. Vi pratar om mycket och om hur det känns och vad som kan hända med mera.

Var precis på en fotbollsträning och kände av trycket lite grann bara och ingen direkt andnöd än det vanliga så jag antar att det ska vara bra?
Citera
2019-10-01, 22:51
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igotaproblem61
Hej tack för svar! Ja det har jag. Mina symptom är dock inte som strålar. Det är mer som ett tryck så det är därför jag blir orolig. Vi pratar om mycket och om hur det känns och vad som kan hända med mera.

Var precis på en fotbollsträning och kände av trycket lite grann bara och ingen direkt andnöd än det vanliga så jag antar att det ska vara bra?

Som hjärtpatient, bypassoperread och efter op gått igenom flera ballongsprängningar och har fått flera stentar i satta i de nya kärlen.
Har instabil kärlkramp.
Så tro mig jag vet hur det är att ha kärlkramp.

Om du kan träna och smärtan går över kan jag lova dig att du ej har kärlkramp.
Kärlkramp blir värre av ansträngning inte bättre.

Jag kan få kärlkramp av något så simpelt som en nnysning. Eller att gå på toa. Men jag kan lita runt i affärer ibland utan att känna ett dugg.

Kärlkramp är ingenting som sitter i hela tiden. Det kommer i attacker.
Det är ju en syrebrist i hjärtat.
Ditt hjärta hade varit dött vid det här laget.

Det är garanterat ångest eller magen som krånglar. Det är skitsvårt att känna skillnad då mage och hjärta delar på samma nerver.
Jag har även ett kroniskt magsår och jag vet inte alltid om jag har ont i magen eller hjärtat så jag skyller på magen jag.
Citera
2019-10-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Som hjärtpatient, bypassoperread och efter op gått igenom flera ballongsprängningar och har fått flera stentar i satta i de nya kärlen.
Har instabil kärlkramp.
Så tro mig jag vet hur det är att ha kärlkramp.

Om du kan träna och smärtan går över kan jag lova dig att du ej har kärlkramp.
Kärlkramp blir värre av ansträngning inte bättre.

Jag kan få kärlkramp av något så simpelt som en nnysning. Eller att gå på toa. Men jag kan lita runt i affärer ibland utan att känna ett dugg.

Kärlkramp är ingenting som sitter i hela tiden. Det kommer i attacker.
Det är ju en syrebrist i hjärtat.
Ditt hjärta hade varit dött vid det här laget.

Det är garanterat ångest eller magen som krånglar. Det är skitsvårt att känna skillnad då mage och hjärta delar på samma nerver.
Jag har även ett kroniskt magsår och jag vet inte alltid om jag har ont i magen eller hjärtat så jag skyller på magen jag.

Tackar för svar! Du har lugnat ner mig lite. Beklagar allt du har gått igenom och fortfarande går igenom, låter som du har det tufft. Jag vet ju inte så mycket om kärlkramp och som du säger, kärlkramp är en syrebrist, vad händer när man får kärlkramp? Dör några muskler hela tiden då eller hur är det?
Citera
2019-10-03, 08:24
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igotaproblem61
Tackar för svar! Du har lugnat ner mig lite. Beklagar allt du har gått igenom och fortfarande går igenom, låter som du har det tufft. Jag vet ju inte så mycket om kärlkramp och som du säger, kärlkramp är en syrebrist, vad händer när man får kärlkramp? Dör några muskler hela tiden då eller hur är det?

Kärlkramp beror på en tillfällig syrebrist i ett kärl. Som dock släpper efter en liten stund.
Om det i te släpper är det med största sannolikhet en riktig propp alltså en hjärtattack.
Och är det det då där en bit av hjärtmuskeln om inte proppen avlägsnas.

Men som sagt inte ens när jag hade fyra igentäppts kärl hade jag ont hela tiden och fick jag ont var det vid ansträngning.

Kärlkramp går ej över för att man rör på sig. Tvärtom man får kärlkramp vid ansträngning och det går över när man vilar.

När jag får kärlkramp använder jag ej nitroglycerin vid de flesta gångerna, jag sätter mig ner och tar det lugnt och tänker på andningen så går det över.

Du har ej kärlkramp. Kan du träna och spela fotboll så....

Vet du jag kan bli duktigt irriterad på er med hälsloångest ibland.
Vill ni vara sjuka?
Gå i mina skor en dag typ. Jag har förutom hjärtproblem kroniskt magsår, Crohns (med blödande sår i tunntarmen) och pga Crohns njursten, gallsten, problem med lederna osv.
Men jag har gjort ett val och låter inte sjukdomarna bestämma mitt liv.
Jag är Jag och inte en sjukdom eller en patient.

Men så vet jag att ni har ju inte heller valt att ha hälsoångest ni är lika mycket sjuka som jag är.

Men vad du behöver göra att ta till dig ordentligt att du har hälsoångest och det är den som talar och påstår att du är fysiskt sjuk. Försök ta till dig vad läkaren säger när han säger att du inte behöver fler undersökningar.
Låt inte hälsoångesten förstöra ditt liv.
Du är bara 22 år gammal. Din kropp är i sin prime Times nu ju,.
Blir så ledsen för din skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in