2019-09-30, 22:23
Medlem
Hej! Jag har under en längre tid blivit mer och mer svullen om magen, misstänkte graviditet i någon månad innan allt eskalerade. Fick göra 100 prover, ultraljud på gäggstockar åoch allt detdär och inget fel på de och ingen bebis. Samtidigt som jag blir större å större om magen går jag ner i vikt. Och senaste månaderna har jag ej kunnat inta någon fast mat utan att bli liggandes i kramper med en extrem smärta på vänster sida om naveln och ner under den. Har ingen blindtarm heller även fast den satt på andra sidan men endå. Sen för en vecka sen fick jag göra koloskopi, å dom for in i tjocktarmen och kollade runt. Såg jättefint ut tills , jag tror de va en bit före blindtarmen å tunntarmen som dom hittade massor av små vita saker, typ jämnstora och alla hade egna blodkärl. Typ jättemånga!! Läkaren tog prover över allt men den fantastiskt välinformerande guidade turen i min tarm slutade leverera info när vi kom dit. Läkaren sa aldrig va de va!! Har googlat nu i ca 1 vecka för att försöka hitta liknande prickar som jag hade för att få en gissning på vad de är men hittar inget!! Är det någon som vet?? Svaren skulle dröja ca 6 veckor från proverna så 5 veckor kvar nu och jag håller på att bli tokig. Less på flytande mat men går ej med något annat.. / ledsen å sjuk tarm
Citera
2019-09-30, 22:39
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jossanell
Hej! Jag har under en längre tid blivit mer och mer svullen om magen, misstänkte graviditet i någon månad innan allt eskalerade. Fick göra 100 prover, ultraljud på gäggstockar åoch allt detdär och inget fel på de och ingen bebis. Samtidigt som jag blir större å större om magen går jag ner i vikt. Och senaste månaderna har jag ej kunnat inta någon fast mat utan att bli liggandes i kramper med en extrem smärta på vänster sida om naveln och ner under den. Har ingen blindtarm heller även fast den satt på andra sidan men endå. Sen för en vecka sen fick jag göra koloskopi, å dom for in i tjocktarmen och kollade runt. Såg jättefint ut tills , jag tror de va en bit före blindtarmen å tunntarmen som dom hittade massor av små vita saker, typ jämnstora och alla hade egna blodkärl. Typ jättemånga!! Läkaren tog prover över allt men den fantastiskt välinformerande guidade turen i min tarm slutade leverera info när vi kom dit. Läkaren sa aldrig va de va!! Har googlat nu i ca 1 vecka för att försöka hitta liknande prickar som jag hade för att få en gissning på vad de är men hittar inget!! Är det någon som vet?? Svaren skulle dröja ca 6 veckor från proverna så 5 veckor kvar nu och jag håller på att bli tokig. Less på flytande mat men går ej med något annat.. / ledsen å sjuk tarm

Kan det vara polyper? Inte så ovanligt och går att komma tillrätta med.
https://stegforhalsa.se/tjocktarmspo...-behover-veta/
Citera
2019-09-30, 22:41
Medlem
Det skulle kunna vara ulcerationer.
Har din läkare diskuterat något med dig om inflammatoriska tarmsjukdomar?
Citera
2019-09-30, 22:44
Medlem
cancermetastaser
Citera
2019-09-30, 22:51
Medlem
Polyper va de nog ej, var som vita små prickar nu var de ju extremt inzoomat men om man tänker ett knappnåls huvud av plast som en prick sen lika stort mellanrumm till en till prick sen fortsatte de så i ett sjukt symetriskt mönster runt om hela tarmväggen på som ett område. Jo dom hittade nån inflammatoriks sak i ett avföringsprov jag gjorde för nån månad sen, då sa dom att jag hade typ tarmvärde 450 eller nått men normalt låg på 100 så nått va fel. Men dom sa ej vad.

Har kollat på crohns och liknande men hittar inte nån bild som ser ut som de jag hade. Har inga tarmsjukdomar i släkten heller :/
Citera
2019-09-30, 22:54
Medlem
F-kalprotektin på 450 indikerar medelsvår inflammation.
Citera
2019-09-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
F-kalprotektin på 450 indikerar medelsvår inflammation.

Och de betyder? Ingen läkare säger nått specifikt utan bara mer å mer prover...
Citera
2019-09-30, 22:58
Medlem
Citat:
Och de betyder? Ingen läkare säger nått specifikt utan bara mer å mer prover...
Troligen har du Crohn. Men du får nog invänta biopsisvar för slutgiltigt svar om diagnos.
Citera
2019-09-30, 23:17
Medlem
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Microscopic_colitis

Tackar alla. Hittat detta nu iallafall som liknar mycket i mönster hur de såg ut. Så nu kan jag iallafall läsa om något som de typ kan vara. Och alla era tips. Att de ska va så svårt att hitta en verklig bild på sånthär. Så äckligt är vell de inte i en tarm. Finns ju värre saker tänker jag.
Citera
2019-09-30, 23:28
Medlem
Citat:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Microscopic_colitis

Tackar alla. Hittat detta nu iallafall som liknar mycket i mönster hur de såg ut. Så nu kan jag iallafall läsa om något som de typ kan vara. Och alla era tips. Att de ska va så svårt att hitta en verklig bild på sånthär. Så äckligt är vell de inte i en tarm. Finns ju värre saker tänker jag.
Mikroskopisk kolit är det troligen inte om du kan se så kraftiga ulcerationer med ögat. Dessutom har du förhöjt kalprotektin.
Citera
2019-09-30, 23:31
Medlem
Attans. Trodde man kunde se dom då mönstret å de överränsstämmde. Känns obehagligt att nått växer där och inte veta vad. 5 veckor är låång tid som de är kvar.
Citera
2019-09-30, 23:50
Medlem
Citat:
Attans. Trodde man kunde se dom då mönstret å de överränsstämmde. Känns obehagligt att nått växer där och inte veta vad. 5 veckor är låång tid som de är kvar.
Logga in på 1177 och läs vad dina läkare skrivit till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in