Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
I min bekantskapskrets och av dom jag växt upp med är det påfallande vanligt mannen tar kvinnans efternamn nuförtiden. Detta gäller tjänstemän, 80-90-talister i Stockholm.
Alltid om kvinnan har ett finare eller mer unikt efternamn brukar dessa personer i medelklassen ta kvinnans och tvärtom om mannens är finare.
Det duger minsann inte heta Andersson, Hansson eller Berglind längre! Svenskar är så otroligt statusdrivna och svenska män världens mest omanliga patetiska toffel män. Hur fan kan man ta sina kvinnas efternamn haha.
Många svenska män i medelklassen är även extremt passiv aggressiva, konflikträdda, klarar inte av vara raka. Under hela min uppväxt har jag noterat knappt några är intresserade av tuffa flashiga motorstarka bilar heller. Många har problem med skäggväxt och en del kan bara odla flackigt fjunskägg.
Lider svenskar av testosteronbrist? Är svenska män världens mest omanliga cuck män? Varför är svenskar så statusdrivna och skäms varifrån dom kommer och sviker sina fäder med byta bort deras efternamn?
Har ingen åsikt om det hela. Men min sambos efternamn vill jag inte ha. Både hon och jag vill ha mitt om vi gifter oss. Det är finare enligt båda.
Och jag har morsans efternamn.
Samma med syrran. Farsan har ett av sveriges vanligaste efternamn förutom muhammed då.
Så då blev det morsans namn, gillar det idag, men ja som sagt, folk får göra som dom vill, blir nog det "finaste" oftast om jag får gissa.