Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tevolution
Det var liksom du som började skriva utan att tillföra något. Svammel om att ta en tjejs efternamn signalerar svaghet.. det är humor! (Som jag skrev)

Och sedan en osökt (framför allt en ostyrkt) koppling till att svaghet är orsaken till många skilsmässor. Det går inte att ta seriöst för det är så skört. Det jag bidrog till var humor på humor :-)

Här har vi en som tagit sin frus efternamn.
Citera
2021-04-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Här har vi en som tagit sin frus efternamn.

Fiska vidare :-)
Citera
2021-04-12, 18:09
Medlem
Epimaness avatar
Här var det inga tankar om att jag skulle ta frugans namn, hon fick mitt efternamn, därmed basta.
Citera
2021-04-12, 21:15
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, jag tycker att det är ganska "cuck", faktiskt. Dessutom blir det rörigt, när man inte längre vet om ens en man är född eller gift till sitt efternamn. Känner t.ex. en man som tog sin frus UTLÄNDSKA efternamn, fast han inte har en droppe av det blodet. Blir ju jättekonstigt. Folk hajar alltid till när han presenterar sig. Blir så mycket krångel också i onödan.

...och om det handlar om att frun har ett "finare" efternamn, typ adligt, eller bara "borgerligt" om mannen hade ett son-namn innan, så luktar det klasskomplex om det.
Citera
2021-04-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
I min bekantskapskrets och av dom jag växt upp med är det påfallande vanligt mannen tar kvinnans efternamn nuförtiden. Detta gäller tjänstemän, 80-90-talister i Stockholm.

Alltid om kvinnan har ett finare eller mer unikt efternamn brukar dessa personer i medelklassen ta kvinnans och tvärtom om mannens är finare.

Det duger minsann inte heta Andersson, Hansson eller Berglind längre! Svenskar är så otroligt statusdrivna och svenska män världens mest omanliga patetiska toffel män. Hur fan kan man ta sina kvinnas efternamn haha.

Många svenska män i medelklassen är även extremt passiv aggressiva, konflikträdda, klarar inte av vara raka. Under hela min uppväxt har jag noterat knappt några är intresserade av tuffa flashiga motorstarka bilar heller. Många har problem med skäggväxt och en del kan bara odla flackigt fjunskägg.

Lider svenskar av testosteronbrist? Är svenska män världens mest omanliga cuck män? Varför är svenskar så statusdrivna och skäms varifrån dom kommer och sviker sina fäder med byta bort deras efternamn?

Har ingen åsikt om det hela. Men min sambos efternamn vill jag inte ha. Både hon och jag vill ha mitt om vi gifter oss. Det är finare enligt båda.

Och jag har morsans efternamn.
Samma med syrran. Farsan har ett av sveriges vanligaste efternamn förutom muhammed då.

Så då blev det morsans namn, gillar det idag, men ja som sagt, folk får göra som dom vill, blir nog det "finaste" oftast om jag får gissa.
Citera
2022-08-28, 14:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag tog min frus efternamn (som till råge på allt är utomnordiskt) och har absolut inta problem med det, det kändes tråkigt om hon skulle behöva ta ett son-namn när vi gifte oss.

Jag är medelklass och har inget intresse för bilar eller andra motorfordon men riktigt bra skäggväxt, så hyfsat rätt.

Du är arbetarklass från betongen/miljonprogrammet men gjort en klassresa, det har du skrivit i tidigare inlägg. Du tog frugans efternamn för få bort ditt fattiga -sson namn och befästa nya positionen i Täby.
Patetiskt.
Citera
2022-08-28, 16:24
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Du är arbetarklass från betongen/miljonprogrammet men gjort en klassresa, det har du skrivit i tidigare inlägg. Du tog frugans efternamn för få bort ditt fattiga -sson namn och befästa nya positionen i Täby.
Patetiskt.

Haha, det tog jag långt innan vi flyttade till Täby, och det är inte så att det är brist på soon namn i Täby helle rom du trodde det.
Citera
2022-08-28, 16:30
Medlem
Är ju hur vanligt som helst att svenska "män" gör detta. Börjar bli normen. It's a womans world now, lägg er på rygg bara
Citera
2022-08-28, 18:33
Medlem
Det är rätt fjolligt men jag har viss acceptans för om kvinnan skulle ha ett väldigt roligt efternamn att man sväljer stoltheten och tar hennes istället. Tänk om hon tex. är utländsk och hennes efternamn är något könsord på svenska.
Citera
2022-08-28, 21:15
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Svenska män tar kvinnans efternamn haha

De är antagligen inte lika osäkra på sin manlighet som du är.
Citera
2022-08-28, 21:28
Medlem
Galdars avatar
Min fru behöll sitt namn , jag behöll mitt , barnet har mitt namn , ingen aning varför , vi har inte lagt någon vikt på det . Min mor tog dock min fars efternamn när de gifte sig .
Citera
2022-08-28, 21:29
Medlem
Förr i tiden var det förhållandevis vanligt att kvinnans efternamn togs, något som förändrats sedan 1900-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in