Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas1993
Hej,
Bostadsbidrag fungerar på så sätt att man anger vilken inkomst man tror man kommer ha under hela aktuella året. Just nu är min enda inkomst CSN (endast bidragsdelen anger man till FK) men framtiden kan ju ingen förutse och det är inte helt omöjligt att jag skaffar mig ett sommarjobb nästa år (vilket isåfall skulle innebära att jag blir återbetalningsskyldig då man blir det även om man rapporterar det i god tid).
Anledningen till varför jag vill ha bostadsbidrag är för att jag då skulle kunna trappa ner CSN till deltid (och på så vis ta mindre lånpengar).
Ponera att jag genom bostadsbidraget kör CSN på deltid och därmed sparar pengar (mindre skuld). Även om jag senare skulle bli återbetalningsskyldig till FK p.g.a. något sommarjobb, jag har väl ändå gjort en nettovinst tack vare att jag kört CSN på deltid ett tag?
Lån deltid CNS är ca 2000 kr mindre/mån än heltid. Beräknat bostadsbidrag för mig är 1100 kr/mån.
Jag vet inte exakt men ökar ditt möjliga bostadsbidrag med 1100 bara på att minska din CSN till deltid?
Till viss del missar du ju ett bidrag från CSN, som du inte skulle vara återbetalningsskyldig för. Hur påverkar det din kalkyl?