• 1
  • 2
2019-09-30, 17:29
Medlem
Gaydars avatar
SVD skriver; "Nystarten: ”Muskö kan vara största basen under jord”

Marinchefen Jens Nykvist på plats när Musköbasen invigs igen med blåsorkester och ministerbesök. – Det minskar sårbarheten i försvarsledningen att vi flyttar ut.

- Resten av artikeln ligger bakom betalvägg så jag kan inte delge.

Dock så har arbetet kring detta pågått sen förra valet och nu blivit verklighet!

Äntligen- säger jag! Vad tycker ni andra militärt intresserade/ supporters av vårt Svenska försvar?
Citera
2019-09-30, 19:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad tjänar egentligen marinen för funktion i ett modernt försvar?
Citera
2019-09-30, 20:07
Medlem
Trevligt initiativ, på tiden att de åtgärdar det strategiska vansinnet att ha alla ägg i samma korg, i Stockholms innerstad dessutom. Musköberget är ju en militärhistorisk skatt så jag är väldigt lättad över att det får leva vidare.

Däremot saknar jag som vanligt undersökande journalismen. Vad kostar alla dessa jäkla upp och nedrustningar? Försvaret jobbar ju på halvtid med konstanta omstruktureringar drivna av politikernas tombola. Vad kostade avvecklande och senare återinförandet av värnplikten? Det kunde varenda apa som arbetade i försvaret förstå att det kommer kosta skjortan för att behålla anställda soldater snarare än bassianer som drivs på veckopeng och nattskaffning. Givetvis är ingen som helst ansvarig.

Försvaret borde ha en handläggningstid på 10 år på allt politikerna föreslår.
Citera
2019-09-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad tjänar egentligen marinen för funktion i ett modernt försvar?

Ubåtar är ovärderliga eftersom de är extremt svåra att slå ut, speciellt de svenska som kan ligga tysta väldigt länge.
Musköbasen är ju torrdockor som kan ta ubåtar (bla).
Citera
2019-09-30, 20:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjaxy
Ubåtar är ovärderliga eftersom de är extremt svåra att slå ut, speciellt de svenska som kan ligga tysta väldigt länge.
Musköbasen är ju torrdockor som kan ta ubåtar (bla).

Men svenska u-båtar saknar ju kärnvapen. Vad är den offensiva användningen? Att bara ligga och vara tyst vinner ju inga krig.
Citera
2019-09-30, 20:32
Medlem
Helt sjukt att de någonsin stängde det där. Sossarnas spariver.

Ryssarna skrattar åt de korkade svenskarna.
Citera
2019-09-30, 20:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Helt sjukt att de någonsin stängde det där. Sossarnas spariver.

Ryssarna skrattar åt de korkade svenskarna.

Det kan man ju tycka givet investeringsutgiften, men jag tror nog egentligen att hela vapenslaget "marinen" är fullkomligt outdated på samma sätt som kavalleriet.
Citera
2019-09-30, 20:44
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Det kan man ju tycka givet investeringsutgiften, men jag tror nog egentligen att hela vapenslaget "marinen" är fullkomligt outdated på samma sätt som kavalleriet.

Ta en titt på den amerikanska marinen så förstår du att så nog inte är fallet.

Förövrigt är Musköbasen ett Svenskt byggnadsminne som är värt att bevara. Ett av dom absolut häftigaste utan tvekan.
Citera
2019-09-30, 20:45
Medlem
Citat:

Skulle inte skriva under på det.
I ett läge där t.ex. gotland är hotat kan vi inte enbart förlita oss på förtur till plats på gotlandsfärjan om det skulle knipa.

Den är ju sänkt innan den någonsin når ön. Svårt att enbart försvara mha. flyg. Man behöver ha dit trupper, och för att få det behöver trupperna båtar, både landstigningsfordon och sådana som kan försvara sig mot angrepp.

Du kan ju observera hur ryssarna gjorde när de plockade krim. De åkte dit med ett gäng helikoptrar och tog skiten.

Den förmågan skulle vi också behöva, men svårt att skeppa dit stridsvagnar med helikopter.

Det är också värdelöst att våra visbykorvetter inte har något luftförsvar (det var planerat men bidde inte av) då det vore guld värt just för att bekämpa de ryska helikoptrarna, utöver flyg då.
Citera
2019-09-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Ta en titt på den amerikanska marinen så förstår du att så nog inte är fallet.

Förövrigt är Musköbasen ett Svenskt byggnadsminne som är värt att bevara. Ett av dom absolut häftigaste utan tvekan.

Fast jänkarnas marin används ju offensivt på andra sidan jordklotet, försvaret av den amerikanska kontinenten är nog begränsat.
Citera
2019-09-30, 21:07
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjaxy
Fast jänkarnas marin används ju offensivt på andra sidan jordklotet, försvaret av den amerikanska kontinenten är nog begränsat.

Och vi har en enorm kustremsa att hålla koll på. Självklart är vi behov utav en stor flotta.
Citera
2019-09-30, 21:11
Medlem
Citat:
Jag tänker nog med flyg. Behöver inte ens vara fallskärm. Vi har ju bara ett fåtal JAS-plan och nästan hela Sverige saknar luftvärn. Inte ens Stockholm har det. Fienden kan i princip landsätta mängder av soldater genom att flyga rakt in och landsätta på Arlanda och Bromma flygfält.
Ja så är det kan man roat konstatera. Bra ändå med Muskö och det finns en hel del andra dom skulle kunna skaka liv i. Dom är ju inte längre hemliga men ger väl tid att organisera någon form av motstånd. Ett vettigt försvar har jag redan gett upp eftersom pengar och resurser lekts bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in