• 1
  • 2
2019-09-29, 23:21
Medlem
IAmAnons avatar
Kom över en mycket intressant liten kortfilm på 8 minuter som ger svar på många olika frågor.

https://youtu.be/h6fcK_fRYaI
Mycket välgjord och känner att den förtjänar en egen tråd.

Är det möjligt att livet går ut på detta?
Man har ju ofta hört att "Gud är överallt". Är jag Gud? (Eller soon to be iallafall?)
Är du, Jag?

Finns det några "Hål" i teorin?
Vad tänker ni?
Senast redigerad av IAmAnon 2019-09-29 kl. 23:25.
Citera
2019-09-30, 00:59
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Enligt den teorin så skall man återfödas en gång som alla, i alla människor.
Samtliga människor som någonsin levat, och samtliga människor som kommer att leva.
Min miniräknare klarar inte sådana tal, men jag kan sätta min vänstra pungkula på, att så många år som det skulle ta, så hade jorden hunnit att gå under flera gånger...

Ska man då sluta att återfödas för att människosläktet dog ut, avsluta inte ens halvvägs?
Nja.
Citera
2019-09-30, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Enligt den teorin så skall man återfödas en gång som alla, i alla människor.
Samtliga människor som någonsin levat, och samtliga människor som kommer att leva.
Min miniräknare klarar inte sådana tal, men jag kan sätta min vänstra pungkula på, att så många år som det skulle ta, så hade jorden hunnit att gå under flera gånger...

Ska man då sluta att återfödas för att människosläktet dog ut, avsluta inte ens halvvägs?
Nja.

Enligt denna teori finns alla tider i ett enda här och nu. Dör mänskligheten ut kan du i egenskap av "Gud" välja att inkarnera till en tid då undergången ännu inte hunnit äga rum.
Citera
2019-09-30, 09:11
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAnon
Kom över en mycket intressant liten kortfilm på 8 minuter som ger svar på många olika frågor.
Läs historien istället för att titta på filmen.

Citera
2019-09-30, 10:43
Bannlyst
Citat:

https://youtu.be/h6fcK_fRYaI
Mycket välgjord och känner att den förtjänar en egen tråd.

Är det möjligt att livet går ut på detta?
Man har ju ofta hört att "Gud är överallt". Är jag Gud? (Eller soon to be iallafall?)
Är du, Jag?

Finns det några "Hål" i teorin?
Vad tänker ni?

Vad skulle vitsen vara med att leva alla människors liv? Det enda man lär sig är ju att det är en plågsam strävan, vilket man ju fattar efter några få år med ett liv.
Citera
2019-09-30, 10:54
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad skulle vitsen vara med att leva alla människors liv? Det enda man lär sig är ju att det är en plågsam strävan, vilket man ju fattar efter några få år med ett liv.

Gyllene regeln att göra mot andra så som du vill att de ska göra mot dig får ju en annan innebörd om allt man gör mot andra faktiskt görs mot en själv.

Jag gillar tanken, men den är också skrämmande. Det är fler som lever i krig, misär, fattigdom och smärta än som lever som lyckliga miljonärer utan sorger och besvär.

Håller med dig, ett enda liv är tillräckligt för att få uppleva sorg och smärta. Och då har vi det bättre än de flesta på jorden.
Citera
2019-09-30, 10:57
Medlem
particulum1s avatar
Det som jag tänker på sådär spontant är att filmen illustrerar att det inte går att ta sig ur en cykel av återfödelse, för när man har "mognat" (brutit cykeln) så börjar nästa oändliga cykel som en gud av att föda andra som ska mogna och ta sig ur sina cykler...och vad betyder det? Jo att i varje form av medvetet liv, vare sig det är som en varelse på planeten jorden eller en gud som återföder dessa varelser om och om igen, så är det alltid ett liv av träldom eller slaveri, ett liv där man måste tjäna ett syfte utan slut och utan möjlighet till något annat.
Senast redigerad av particulum1 2019-09-30 kl. 11:02.
Citera
2019-09-30, 11:26
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuthus
Enligt denna teori finns alla tider i ett enda här och nu. Dör mänskligheten ut kan du i egenskap av "Gud" välja att inkarnera till en tid då undergången ännu inte hunnit äga rum.

Jag är en Gud som tröttnat på att inkarnera mig, hur gör jag?
Citera
2019-09-30, 14:19
Medlem
Skogismyras avatar
Hoppas att flera börjar förstå att den totala eviga döden är en fullständig omöjlighet.
Citera
2019-09-30, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Hoppas att flera börjar förstå att den totala eviga döden är en fullständig omöjlighet.

Flummandet i Filosofi är väl åtminstone snudd på odödligt
Citera
2019-09-30, 17:46
Medlem
IAmAnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det som jag tänker på sådär spontant är att filmen illustrerar att det inte går att ta sig ur en cykel av återfödelse, för när man har "mognat" (brutit cykeln) så börjar nästa oändliga cykel som en gud av att föda andra som ska mogna och ta sig ur sina cykler...och vad betyder det? Jo att i varje form av medvetet liv, vare sig det är som en varelse på planeten jorden eller en gud som återföder dessa varelser om och om igen, så är det alltid ett liv av träldom eller slaveri, ett liv där man måste tjäna ett syfte utan slut och utan möjlighet till något annat.
Förstår din tanke, men man kan ju också se det som att man alltid har en mening med sin existens :-)
Citera
2019-09-30, 17:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Förstår din tanke, men man kan ju också se det som att man alltid har en mening med sin existens :-)

Skulle det få en känna sig bekväm med sina spirituella bojor då menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in