Citat:
Ursprungligen postat av
Etta.Place
Jag vet inte om jag tycker att det är något självklart fel att tycka att det är en dålig sak att en partner gör en total förändring av utseende och livsstil och helt slutar med aktiviteter och intressen man tidigare delat och haft nöje av tillsammans. Det är ju en ganska normal reaktion kan jag tycka. Det finns ju folk som föredrar överviktiga av bägge kön, är den överviktiga så tjock att det är ordentligt ohälsosamt så ser det väl inte så bra ut men att föredra en Dad-bod är det väl inget direkt fel på heller.
Du valde ju en annan man än den du har nu. Sen kanske många andra skulle föredra den du har nu, men vad har det med saken att göra egentligen?
I slutändan får du välja såklart. Kan ju vara en tillfällig fas, tjockisen får du nog inte tillbaka men han kanske kan lugna ner sig med träning och kostkontroll och sluta vara helt hysterisk kring det iaf. Kan ju ärligt säga att jag hade nog inte orkat med en man som den du beskriver. Har visserligen inget emot smal eller i någorlunda god form, men anabolamonster är inget för mig och framförallt hade jag tyckt det var totalt ointressant med en man som la hela sin fritid på träning och aldrig kunde ta ett glas alkohol eller äta ngt gott tillsammans. Jag tycker inte heller det är jättekonstigt att du känner dig dålig, du vill väl antagligen slappa ibland en ledig dag, ta ett glas bubbel och äta en bit choklad och det känns förstås mindre bra när du har en man kring dig med den där inställningen.
Tack, uppskattar verkligen ditt inlägg!
Det är lite orättvist mot honom att säga att han lägger all sin tid på träning/kost, vi gör ganska mycket roliga aktiviteter också (vi gillar t.ex. att vara i skogen och andra vackra platser i naturen). Dock ska det t.ex. tas med 0,2%-ig kvarg och råa morötter som matsäck, så man blir ändå lite påmind om "alltihop"...
Denna nya hälsobesatthet är lite jobbig, men det största problemet är ändå inte att han blir smal/alltför smal, utan just det här att jag har börjat känna mig så dålig jämfört med honom.
Jag bantade första ggn när jag var 11 redan, och ända sedan dess - i 32 år nu - har vikten spelat en stor roll i mitt liv, pga dålig självkänsla bl.a.
Jag har själv så gott som ständigt varit vikt- och träningsfixerad så jag vet hur det är, och de perioder det har gått extra bra med mat och motion och man kanske gått ned ett par kilo så vet jag som sagt hur det är - man känner sig lite hög på "framgångarna" och äter
ännu nyttigare och får mental kraft till att orka träna
ännu mer. Man är inne i nåt flow (som han är just nu).
Senaste åren har flowen inte infunnit sig (hos mig) men jag har, som sagt, ändå kämpat på med mina joggingrundor trots att det varit väldigt lockande att bara skita i det. Har gett mig ut ungefär 3 ggr/v och rört på fläsket som någon annan skrev.
Det som nu blivit lite akut jobbigt är att han på bara tre månader gått från överviktig/inaktiv till att slå mig i allt som heter kost och motion (dvs något som alltid funnits närvarande/varit betydelsefullt i mitt liv), med hästlängder. Jag ser framför mig, som på film, att jag är ute och kämpar mig fram på min joggingrunda, och plötsligt kommer han och springer förbi, snabbt och lekande lätt, och försvinner i fjärran.
Man/jag tappar sugen, helt enkelt :-(
Någon annan skulle nog tänka - va fan! Han ska fan inte få vinna! ...och så leder det till att man själv ger sig fan på att bli lika bra, det blir något positivt. Tyvärr känner jag istället, där han försvinner bort mot horisonten, att det är ingen idé, jag kommer aldrig att komma ikapp, han har redan sånt försprång.
Nu skriver jag väl för långt här, men - kommer att tänka på när jag och dåvarande pojkvän för 25 år sen vandrade i Himalaya. Vi släpade oss uppför i den tunna luften på 5500 meter, kämpade på trots att hela kroppen skrek att den inte ville vara med mer! Då kommer plötsligt en typ 80-årig kvinna i flipflops och med en tung säck på huvudet och nästan flyger förbi oss i den branta uppförsbacken. Det var också en sån där gång då man kände att det verkligen inte var nån idé med någonting, att det var lika bra att lägga sig ner och dö... En 80-åring i slitna flipflops liksom!? Man hade inte den mest mikroskopiska chans att hålla jämn takt med henne.
Så känns det nu. Han har på tre månader fått ett ointagligt försprång och mina ansträngningar känns meningslösa. "Fan vad dålig jag är."
Ursäkta låång text... Tack för att kanske någon orkar läsa till slutet :-)