• 1
  • 2
2006-03-13, 16:50
Medlem
Guybrushs avatar
Äter fullkornshavregrynsgröt till frukost, men brukar bli hungrig igen efter typ en timma. Det är den bästa frukosten jag vet, så jag vill gärna inte byta ut den, men ska man blanda i typ frukt eller nåt för att den ska mätta mer? Och hur mycket energi innehåller en dl havregryn?
Citera
2006-03-13, 16:53
Medlem
manodepressivs avatar
Ät två portioner.
Citera
2006-03-13, 16:56
Medlem
Guybrushs avatar
Ah, kanske ska förtydliga mig, jag blir mätt när jag äter har ätit, kan inte klämma i mig mer.

Äh, det kankse bara var en dum fråga
Citera
2006-03-13, 17:21
Medlem
cosmic_dancers avatar
drick äppelcidervinäger finns som tabletter också. det hämnar hungern. men om du blir hungrig senare är det väl bara att ta en frukt. Eller blanda i frukt i gröten somsagt.
Citera
2006-03-13, 17:26
Bannlyst
Kan man inte blanda sågspån i gröten? Det torde ju göra så att gröten blir mäktigare och fyller upp bättre i och med att sågmjölet sväller i kontakt med vätska. Det borde även riva rejält i röven vid tarmtömning, även om magsafter och annan mat säkert tar bort den värsta trögheten.

För övrigt tycker jag att gröt är fattigmans bukfylla. Jag föredrar själv müsli med fil och grova mackor med köttpålägg till frukost. Grötfrukost känns så mycket krigstid/ransonering/arbetare...

// Roger P.
Citera
2006-03-13, 18:18
Medlem
Nancy Wores avatar
Drick ett glas fiberfyllnad (sån som reglerar magen, vet inte vad det heter i Sverige nu, brukar heta Metamucil, ett pulver man blandar med vatten och dricker en kvart innan maten). Du blir mätt längre, fibrerna förlänger nedbrytningen av gröten.
Citera
2006-03-13, 19:11
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush
Äter fullkornshavregrynsgröt till frukost, men brukar bli hungrig igen efter typ en timma. Det är den bästa frukosten jag vet, så jag vill gärna inte byta ut den, men ska man blanda i typ frukt eller nåt för att den ska mätta mer? Och hur mycket energi innehåller en dl havregryn?
Koka upp vattnet först,då hinner inte grynen svälla så mycket.
Ät ett kokt ägg till gröten så ska du se att du står dej
Citera
2006-03-13, 19:21
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Blanda i fett typ nötter exempelvis linfrön, eller ta en näve till..

Magsäcken tömms långsammare om den innehåller fett.
Citera
2006-03-13, 19:37
Medlem
Mikaeldwights avatar
Koka gröten på mjölk .skiva ner en banan låt den gosa till sig i en minut toppa med rårörda lingon ,
Jag står mig till lunch....
Citera
2006-03-13, 21:02
Medlem
Cyborgss avatar
Nutrilett comp?
Citera
2006-03-13, 21:09
Medlem
Guybrushs avatar
Blir hungrig av att läsa om allt gott, förutom det med sågspån då. Tycker gröt är en god lyx och inte någon bukutfyllnad. Själv så klarar jag inte att äta mackor till frukost, det tilltalar mig bara inte på nåt sätt. Men visst kan man ta sig en skål fil om man känner sig för lite variation. Äter müsli enbart för det tyska ü:et.
Citera
2006-03-13, 21:10
Medlem
mollydotts avatar
Enda vägen är att komplettera med ett kokt ägg eller några skivor kalkon eller en näve nötter. Proteiner förbränns inte lika snabbt som gröt, du håller dig mätt länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in