2019-09-28, 13:10
Medlem
bunjackens avatar
En onödig fråga jag vet de tre giftigaste svamparna i Sverige är vit flugsvsvamp, lömsk flugsvamp och giftig toppspindelskivling vi kan låta toppspindelskivlingens släkting vara med orangebrun giftspindelskivling de är alla dödligt giftiga

Om jag råkar äta nån av dem vilken är bäst per gram att äta det står i min svampbok att 50 gram vit eller lömsk flugsvamp antar tillagad kan döda men har svårt att tro att de är precis lika farliga nån skillnad bör finnas tex gifthättingen är dödlig men den är trots det mindre farlig än vit flugsvamp giftmässigt

Den som är farligast väl vid förgiftning bör väl ändå vara toppig giftspindelskivling då symtpom visar sig senare upp till en vecka eller två fler plockar väl trattkantareller än champinjoner

Så vilken svamp är farligast och giftigast i Sverige?
Citera
2019-09-28, 13:11
Medlem
Kan det vara något slags mögel som är giftigaste per gram?
Citera
2019-09-28, 13:24
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Kan det vara något slags mögel som är giftigaste per gram?

Nu menar jag svamp i skogen tex röd flugsvamp den är giftig men den är en piss i sjön vit flugsvamp är betydligt farligare

Som att jämföra en svensk huggorm med en kobra ser du skillnaden?

Giftigaste kända landsormen är inlands taipanen men dess närmaste efterföljare är betydligt farligare tex brunormen och tigersnake mer aggresiva vanligare osv
Citera
2019-09-28, 13:48
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReallyNigga
https://giftinformation.se/globalassets/publikationer/svampbroschyr/svenska.pdf

Tack de säger att vit och lömsk flugsvamp är precis lika farliga har svårt att tro det exakt snarare tex att jag behöver 0,1 gram mer av den ene för samma skada på kroppen

Att båda är totalt livsfarliga är ingen tvivel om de är lömska de kan förväxlas med matsvampar

Stenmurklan låter inte speciellt farlig i jämnförelse
Citera
2019-09-28, 15:15
Avslutad
Har för mig att både lömsk och vit flugsvamp innehåller det mycket giftiga amatoxin(er). Högre halt i den lömska tror jag. Slår ut lever o njurar under plåga i flera dagar. Tror inte det finns nån särskild behandling mot det heller.

Ska forska vidare i vilka gifter övriga giftsvampar består av, men jag vet att lömsk flugsvamp är den giftigaste.
Citera
2019-09-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Nu menar jag svamp i skogen tex röd flugsvamp den är giftig men den är en piss i sjön vit flugsvamp är betydligt farligare

Som att jämföra en svensk huggorm med en kobra ser du skillnaden?

Giftigaste kända landsormen är inlands taipanen men dess närmaste efterföljare är betydligt farligare tex brunormen och tigersnake mer aggresiva vanligare osv
Röd flugsvamp är dock inte giftig om du tillagar den rätt, den är dock psykedelisk, du vet tomten.
Gå nu inte ut och ät rödflugsvamp, den är giftig utan rätt beredning. Vill du trippa på den så kan du göra som man ibland gjorde förr i tiden, ge den till renarna och drick sedan pisset, det går igenom och bevarar sin effekt ~7 gånger.

http://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/239781/images/2007/santa_sleigh_1196847448_6612491.jpg
Senast redigerad av Langkille 2019-09-28 kl. 15:18.
Citera
2019-09-28, 15:18
Medlem
Vit flugsvamp -

utan tvekan. Man dör om man äter den - . Förövrigt en mycket utdragen och smärtfylld död som går ut på att inre organ kollaps.

Röd Flugsvamp blir man hög av - mycket obehagligt rus tydligen -

Toppslätskivling är psykedelisk - jag testade i min ungdom - allting blev orange
Senast redigerad av Tokarev 2019-09-28 kl. 15:20.
Citera
2019-09-28, 15:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Vit flugsvamp -

utan tvekan. Man dör om man äter den - . Förövrigt en mycket utdragen och smärtfylld död som går ut på att inre organ kollaps.

Röd Flugsvamp blir man hög av - mycket obehagligt rus tydligen -

Toppslätskivling är psykedelisk - jag testade i min ungdom - allting blev orange

Enligt Giftinformationscentralen dör inte alla vid förtäring av vit flugsvamp, men det är absolut livshotande. Överlever man riskerar man att få livslånga men.

Citat:
Svampen är mycket giftig!
Vit flugsvamp innehåller ett gift (amatoxin) som skadar lever och tarmslemhinna.

Symtom kommer först efter 8 - 24 timmar. Man insjuknar med intensiva vattentunna diarréer och kräkningar. Efter ytterligare någon dag ses leverpåverkan. Förgiftningen kan vara livshotande.

https://giftinformation.se/svampregister/vit-flugsvamp/?listPageId=1563
Citera
2019-09-28, 15:37
Medlem
Stenmurklor i gräddsås - ....

Första gången jag åt det så blev jag hög - man fick ett välbefinnande utom denna jord - men det är cancerogent som allt annt skoj -
Citera
2019-09-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt Giftinformationscentralen dör inte alla vid förtäring av vit flugsvamp, men det är absolut livshotande. Överlever man riskerar man att få livslånga men.

Om man inte dör av vit flugsvamp - så beror det på att man har fått splitternya organ från trafik offer -

I lekmannatermer så kan man säga att lever och njurar är "igentäppta i sin filtreringsmekanism för evigt".
Citera
2019-09-28, 16:50
Medlem
Jag gissar på lömsk flugsvamp. Den ser dessutom ut som en champinjon, fastän skivorna på undersidan av hatten är vita. På en champinjon är de bruna.

Ät inte en vit svamp med vita skivor!
Citera
2019-09-28, 17:14
Medlem
Glossis avatar
Har alltid fått till mig att djävulssoppen är den giftigaste svampen här i Sverige, men det är min mor som sagt det och hon är ingen mykelog direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in