2019-09-28, 17:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Om man inte dör av vit flugsvamp - så beror det på att man har fått splitternya organ från trafik offer -

I lekmannatermer så kan man säga att lever och njurar är "igentäppta i sin filtreringsmekanism för evigt".

Inte alla verkar behöva organdonation. Det beror på hur mycket svamp/gift de fått i sig. I fallet nedan blev 6 dåliga. 3 fick åka hem några dagar senare. 3 behövde intensivvård.

Citat:
Det var i torsdags som sex personer som alla ätit av samma svampstuvning kom in med förgiftningssymptom till akuten på Varbergs sjukhus.

– De hade tagit bild på svampen och kunde visa upp vad de hade ätit av. Läkaren bekräftar att det utom alla tvivel rör sig om vit flugsvamp, säger Marianne Kondrup.

Tre personer ur sällskapet fick åka hem från sjukhuset under lördagen medan tre behöver ytterligare vård. Enligt Marianne Kondrup rör det sig om en allvarlig svampförgiftning som kräver intensivvård.

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/flera-förgiftade-av-vit-flugsvamp-1.229883
Citera
2019-09-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Inte alla verkar behöva organdonation. Det beror på hur mycket svamp/gift de fått i sig. I fallet nedan blev 6 dåliga. 3 fick åka hem några dagar senare. 3 behövde intensivvård.

Jag väljer nog att behålla min inre bild LIVSFARLIGT när det gäller just de knopparna.
Citera
2019-09-28, 17:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Jag väljer nog att behålla min inre bild LIVSFARLIGT när det gäller just de knopparna.

Ooo ja! Det är ren tur plus intensivvård som gör att man överlever.
Citera
2019-09-28, 22:11
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Har för mig att både lömsk och vit flugsvamp innehåller det mycket giftiga amatoxin(er). Högre halt i den lömska tror jag. Slår ut lever o njurar under plåga i flera dagar. Tror inte det finns nån särskild behandling mot det heller.

Ska forska vidare i vilka gifter övriga giftsvampar består av, men jag vet att lömsk flugsvamp är den giftigaste.

jo de innehåller samma men att de klassas som lika giftiga är väl att båda är dödliga så du tror vitflugsvamp är något mildare?
Citera
2019-09-28, 22:15
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Har alltid fått till mig att djävulssoppen är den giftigaste svampen här i Sverige, men det är min mor som sagt det och hon är ingen mykelog direkt.

Djävulsoppen you kidding den ger inga besvär och om den mot förmodan gör det får du bosätta på dass en dag sen är det bra den är en giftsvamp men av de allra ofarligaste dessutom väldigt sällsynt
Citera
2019-09-28, 22:18
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Djävulsoppen you kidding den ger inga besvär och om den mot förmodan gör det får du bosätta på dass en dag sen är det bra den är en giftsvamp men av de allra ofarligaste dessutom väldigt sällsynt
Att den är sällsynt vet jag, men slå du upp den i svampbok för folk som är ute och plockar för där listas den som dödlig. Sen är jag ingen expert som du kanske hade förstått om du hade övat upp läsförståelsen.
Citera
2019-09-28, 22:28
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Att den är sällsynt vet jag, men slå du upp den i svampbok för folk som är ute och plockar för där listas den som dödlig. Sen är jag ingen expert som du kanske hade förstått om du hade övat upp läsförståelsen.

andra böcker säger giftig men definitivt inte dödligt att den är giftig är vi överens om

Jag vet att vit flugsvamp är extremt farlig vi kan stryka panterflugsvamp den är ganska farlig men inte ens den kan ta titeln utan är på högst 3 plats

Gifthätting som nämnts samma gift som vit flugsvamp fast i lägre koncentrationer dock ändå dödligt hög den kan vara lömskast men inte giftigast
Citera
2019-09-29, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
jo de innehåller samma men att de klassas som lika giftiga är väl att båda är dödliga så du tror vitflugsvamp är något mildare?
Inte helt säker på det, men de är i.a.f. ganska så lika giftiga. Nån sa i.a.f. att lömsk flugsvamp var den giftigaste. Men kanske inte stämmer helt...
Citera
2019-09-30, 17:48
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Inte helt säker på det, men de är i.a.f. ganska så lika giftiga. Nån sa i.a.f. att lömsk flugsvamp var den giftigaste. Men kanske inte stämmer helt...
Jo då är det väl säkert så den giftigaste svampen men den upptäcks tidigare än giftspindling som kan ta 7-14 dagar och är också jättegiftig dvs den sätts ju sällan samman med en svampmåltid därav bör giftspindling vara absolut farligast
Citera
2019-09-30, 20:57
Medlem
Jag gissar att den individuella variationen är såpass stor -- både mellan olika svampexemplars gifthalter och olika människoindividers känslighet -- att det inte går att ge något entydigt svar på TS' fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in