SvD:s Saeed Alnahhal och Negra Efendic har rapporterat att olaglig omskärelse äger rum i Sverige. De koncentrerar sig på ekonomiska motiv. De ifrågasätter också de involverade medicinska kompetensen.
Men poängen är att rituell omskärelse utförs av människor som har status i sin etniska grupp. Muslimer och judar vill genomföra en stamhandling. De markerar pojkar och flickor och gör dem till medlemmar i en religiös grupp.
Tanken att ha läkare kontrollera processen gör det bättre är fel. Poängen är kopplingen till traditionen. Att ha omskärelse bli svensk är inte målet.
Och där lämnade Dana Pourkomeylian CUF, på egen begäran.
Citat:
@Pourkomeylian
Följ Följ @Pourkomeylian
Mer
Efter en tids interna meningsskiljaktigheter väljer jag att lämna CUF.
Jag har alltid agerat med förbundets bästa för ögonen, vilket också är grunden för beslutet. Älskade medlemmar som backat mig: fortsätt vara modiga och fulla av integritet. Jag kommer alltid finnas här för er
Tokstollarna i centern tokar till det på fel sätt. Det blir rättning i ledet fast det kommer att ske tyst så att deras väljare inte förstår att Lööf fått order av Soros.
Genialt drag av Centerpartiet. Jag tror de flesta svenskar tycker som mig själv att man inte göra irreversibla ingrepp på barn som inte har någon medicinsk positiv hälsoeffekt.
Att inte de rödgröna vågar stå upp för detta och hålla med tycker jag visar hur mycket dom tappat kontakten med common sense sekulära värderingar som präglat Sverige de senaste 100 åren.
Går det att tvinga fram en folkomröstning i frågan då politikerna är livrädda att bli stämplade som antisemiter. Hur många ledamöter behöver man? Ja-sidan får gärna stå där och argumentera för stamreligioners rätt att utöva sin uråldriga religion. Nej-sidan får argumentera för att Sverige har svenska lagar. Följ dom eller dra åt helvete.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!