Citat:
Om det är en exakt kvotering du är ute efter så skulle ju min lösning fungera. Om alla har lika chans, som i min utlottning, så gäller ju det alla (oavsett yrkesgrupp, etc.).
Att utesluta missbrukare och kriminella är nog en tanke som tilltalar några, men jag ser det som en förlust för tanken om människors lika värde. Att överhuvudtaget prioritera någon grupp till förmån för någon annan är att ge sig in på grumliga vatten. Oavsett om prioriteringen sker med avseende på yrke, inkomst, partitillhörighet, ras eller religion så är konsekvensen att man värderar människoliv olika.
1# Jag tycker som du att en utlottning ska göras, men den måste begränsas inom dom olika samhällsgrupperna så vi inte får ojämn fördelning. En slumpmässig lottning skulle leda till ojämn fördelning mer eller mindre beroende på hur mycket tur vi har. Fast du kanske menade som jag, en lottning inom samhällsgrupperna?
2# Ras, Religion, Partitillhörighet, Inkomst?
Inget i min text antyder på något som helst vis att några sådana faktorer ska vägas in.
Inte ens yrke ska väga in eftersom alla yrken ska vara med i kvoteringen (förutom om du räknar kriminell och pensionär som yrke).
Så här har du fått nått om bakfoten, men visst det är grumliga vatten det är grumligt utav bara helvete. Har man rätt att väga människo liv mot varandra? Nej det har man inte men i extrema situationer som dessa måste vissa gå före och dom som ska gå före är dom som kan tillföra vår framtid något. Så här är iaf efter ett par dagars eftertanke min uppdatering: Gamla: har ändrat mig lite efter lite mer eftertanke, gamla tillför vårt samhälle för mycket för att helt uteslutas men dom ska i % vara underrepresenterade. Och över 70 måste vara väldigt extraordinära fall. Kriminella: Varför ska vi rädda kriminella som med största sannolikhet kommer ta tillvara på situationen som uppstår. Kriminella skulle bli framtidens mardröm mer än nånsin i ett sådant läge. Obotligt dödligt sjuka: Varför ska vi rädda nån som inte går att rädda? I den situation måste man helt enkelt välja om att rädda den personens liv istället för någon annans. Jag väljer nån annans liv.
I det potentiella läget måste val göras, val som kommer påverka vår framtid. Jag tror det är möjligt att göra ett val för en bättre framtid
Är väll kanske själv en missbrukare så jag har bestämt att dom får bli räddade