2019-09-27, 11:33
Medlem
Hej

Jag är en 35 årig kvinna och min hårlinje har alltid varit så där, men de senaste 10 åren och då särskilt de senaste 5 åren har det hänt något extra med hårlinjen.

Hela håret kan bli långt osv som vanligt hår brukar. Men på båda hörnen uppe i pannan där hårlinjen börjar och ca 5 cm in i håret (på båda sidorna) så har håret slutat att växa helt. Det som finns där finns kvar, men är mycket tunnar än resten. Men håret i det området har bokstavligen alltid samma längd, resten av håret växer, blir långt och klippt och fungerar helt normalt även om hela mitt hår är väldigt tunt men det är normalt ändå.

Men området jag beskrev ovan är bokstavligen i samma längd år efter år, vad är det för förbannelse jag fått? Som man hade jag bara klippt mig riktigt kort och inget hade märkts, men som kvinna så finns det mängder håruppsättningar jag aldrig kan göra pga det här.
Senast redigerad av Ahlborg40 2019-09-27 kl. 11:36.
Citera
2019-09-27, 11:58
Bannlyst
Nu är jag inte läkare, men även kvinnor drabbas av tunt hår och håravfall och hos män finns korrelation mellan höga testosteronvärden och tidig skallighet så jag tror att du får bäst rådgivning hos en endokrinolog. Har det förvärrats efter att du slutat med hormonpreventivmedel? Då kan det hjälpa att börja igen. Eller bär du ofta ditt hår uppsatt/bakåt i en hästsvans? Då kan förklaringen vara så enkel att det beror på vanligt slitage - mitt hår växer långsammare på den sida som jag oftast sover på t.ex.
Citera
2019-09-27, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlborg40
Hej

Jag är en 35 årig kvinna och min hårlinje har alltid varit så där, men de senaste 10 åren och då särskilt de senaste 5 åren har det hänt något extra med hårlinjen.

Hela håret kan bli långt osv som vanligt hår brukar. Men på båda hörnen uppe i pannan där hårlinjen börjar och ca 5 cm in i håret (på båda sidorna) så har håret slutat att växa helt. Det som finns där finns kvar, men är mycket tunnar än resten. Men håret i det området har bokstavligen alltid samma längd, resten av håret växer, blir långt och klippt och fungerar helt normalt även om hela mitt hår är väldigt tunt men det är normalt ändå.

Men området jag beskrev ovan är bokstavligen i samma längd år efter år, vad är det för förbannelse jag fått? Som man hade jag bara klippt mig riktigt kort och inget hade märkts, men som kvinna så finns det mängder håruppsättningar jag aldrig kan göra pga det här.

Köp ett pulver som heter toppik. Det är hårfiber som gör att håret ser väldigt tjockt ut. Och ser riktigt bra ut IRL. Har själv provat. Kolla toppik på Youtube.
Citera
2019-09-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uniktanvandarnamn
Nu är jag inte läkare, men även kvinnor drabbas av tunt hår och håravfall och hos män finns korrelation mellan höga testosteronvärden och tidig skallighet så jag tror att du får bäst rådgivning hos en endokrinolog. Har det förvärrats efter att du slutat med hormonpreventivmedel? Då kan det hjälpa att börja igen. Eller bär du ofta ditt hår uppsatt/bakåt i en hästsvans? Då kan förklaringen vara så enkel att det beror på vanligt slitage - mitt hår växer långsammare på den sida som jag oftast sover på t.ex.

Kan det inte ha nåt med testosteron även i kvinnors fall? Jag frågar för att jag även fått annat som kanske visar på att jag har fått för mycket testosteron? Tex har jag fått ungefär 40-60 manliga hårstrån på hakan. Har aldrig nånsin använt preventivmedel, men för 2 år sen slängdes min ena äggstock om det kan ha betydelse för båda huvudets hår och håret på hakan? Men huvudets hår började så där redan innan äggstocken plockades bort eller kanske hade äggstocken förstörts långt innan den opererades bort då den upptäcktes av en slump i samband med andra operationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Köp ett pulver som heter toppik. Det är hårfiber som gör att håret ser väldigt tjockt ut. Och ser riktigt bra ut IRL. Har själv provat. Kolla toppik på Youtube.

Vill hitta riktiga lösningar, sen så det som verkligen stör mig är i första hand att håret i detta område aldrig blir längre än de 4 cm som det varit alla de senaste åren. Hela mitt hår har alltid varit väldigt tunt och med åren blivit mycket tunnare, men åtminstone är det hår som växer till skillnad från de nämnda områdena.
Citera
2019-09-27, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlborg40
Kan det inte ha nåt med testosteron även i kvinnors fall? Jag frågar för att jag även fått annat som kanske visar på att jag har fått för mycket testosteron? Tex har jag fått ungefär 40-60 manliga hårstrån på hakan. Har aldrig nånsin använt preventivmedel, men för 2 år sen slängdes min ena äggstock om det kan ha betydelse för båda huvudets hår och håret på hakan? Men huvudets hår började så där redan innan äggstocken plockades bort eller kanske hade äggstocken förstörts långt innan den opererades bort då den upptäcktes av en slump i samband med andra operationer.

Vill hitta riktiga lösningar, sen så det som verkligen stör mig är i första hand att håret i detta område aldrig blir längre än de 4 cm som det varit alla de senaste åren. Hela mitt hår har alltid varit väldigt tunt och med åren blivit mycket tunnare, men åtminstone är det hår som växer till skillnad från de nämnda områdena.

Tror att du är inne på rätt spår här och att det beror på hormonell obalans. Du kan ha PCOS. I så fall är det lyckligtvis högst behandlingsbart med t.ex. kombinerade p-piller eller annat östrogentillskott. Även kosten påverkar det endokrina systemet. Hoppas att du finner en lösning!

Tips: Silicatillskott ger starkare naglar och hår.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdo...syndrom--pcos/

EDIT: Att du blivit av med en äggstock får mig att misstänka endometrios som alternativ orsak. Det endometrios främst behöver för att överleva är östrogen och endometrios kan skapa sin egen östrogenproduktion. Det finns ett enzym som heter aromatas och som omvandlar androgener (manliga könshormoner, bl. a. testosteron) till östrogen. Enzymet bärs av ett antal celltyper så som äggstockar, fettceller och dem i livmoderslemhinnan. Det betyder att enzymet också finns i några - men inte alla - endometriosceller. En endometrioscell som bär på enzymet kan producera sitt eget östrogen eftersom även vi kvinnor producerar lite testosteron. Överproduktion av estrogener = stora mängder androgener i kroppen. Det kan alltså röra sig om både brist och överproduktion så jag skulle gå till primärvården först och kolla mina värden i ditt ställe. All lycka till.
Senast redigerad av uniktanvandarnamn 2019-09-27 kl. 14:51. Anledning: Tillägg
Citera
2019-09-27, 14:46
Moderator
Jultrollets avatar
Det skulle ju kunna vara så att du kommit in i förklimakteriet lite snabbare eftersom ena äggstocken togs bort. Har du märkt något annorlunda med mensen på senare tid? Annars skulle det kunna vara sköldkörteln. Sedan jag fick problem med min så har mitt hår förändrats ganska så rejält. Kontakta din vårdcentral så kan de kolla upp detta.
Citera
2019-09-27, 22:10
Medlem
Jag har precis samma sak med mitt hår så som du beskriver. Tänkte först också att det hade å göra med ett för högt fritt testosteron alternativt lågt shbg. Men efter att ha tittat mig omkring på gymmet (där många tjejer har uppsatt hår) så ser man ju samma sak på en massa tjejer. Så det får mig att börja undra om det helt enkelt inte bara är en normalvariant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in