2019-09-26, 23:04
Medlem
WoddiAllens avatar
Som rubriken säger. Jag har ett konstant tryck i öronen. Trycket är framförallt på vänster öra, men även höger sida är drabbat till och från. Trycket på vänster sida är konstant, medan högersidan är drabbat 70-80% av tiden.

Känslan är otroligt påtagligt när jag vaknar på morgonen och inte känner mig närvarande med tanke på att jag knappt hör något på ena sidan. Trycket gör också att jag upplever att jag har en betydligt sämre balans än normalt. Ifall jag rör käkarna upp och ned så hör jag också knastrande ljud.

Detta är någonting jag problem med i 3 års tid. Blev skickad på remiss till en audionom för ett år sedan där jag fick testa alla ljudfrekvenser, men där presterade jag normalt.

Jag vet inte om det är ett över- eller undertryck, men något slags tryck är det. Varenda gång jag kollat upp öronen hos läkare/vårdcentral så har det varit helt rent i hörselgången, så jag betvivlar att det är en vaxpropp. Jag upplever att det är någonting som sitter betydligt längre in än vad man kan se med blotta ögat med hjälp ett sånt där vanligt hörselverktyg som läkarna tittar in med.

För 3 år sedan trodde jag att jag hade en vaxpropp i örat. Jag köpte någon olja, typ Revaxör, och öste in mängder i båda öronen. Det visade sig i efterhand att jag hade öroninflammation som jag kurerade med hjälp av antibiotika. Kan det vara så att det ansamlats en större mängd olja från Revaxören som blockerar en bit in, eller är detta tämligen orimligt? Trycket i öronen påminner om när man ligger under vattenytan nämligen.

Jag har givetvis testat massvis med olika käkrörelser, tryckutjämningar (både tryck utåt och inåt), ballongpipett och liknande grejer. Ingenting har hjälpt, därav mitt inlägg här.

Vad är den rimliga förklaringen till detta? Vem bör jag kontakta för att få det åtgärdat?
Senast redigerad av WoddiAllen 2019-09-26 kl. 23:06.
Citera
2019-09-27, 00:02
Medlem
Kan det vara någonting med visdomständerna tro ? Hade samma problem och det kan trycka på käken och runt öronen =)
Citera
2019-09-27, 19:54
Medlem
Talamuss avatar
Rek. undersökning av kiropraktor/naprapat. Nackens leder är tätt kopplade till käkleden, som inte ovanligt orsakar symtom som är öronrelaterade.
Citera
2019-09-27, 20:45
Medlem
Jag hade samma problem under lång tid och fick behandling med Betnovat mot inflammation i hörselgångarna.

Hjälpte inte men gick över av sig självt ett halvår senare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in