2023-06-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Man såg under intervjun (edit: den intervju som han ställde upp i tidigare) att den här kumpanen Henric mådde dåligt, var pressad. Läste innantill. Kan mycket väl tänka mig att han var hotad av psykopaten. Henric verkar inte vara av samma virke alls, gjorde ett mer sympatiskt, ångerfullt intryck, men jag kan ha fel.

De lade gemensamt upp strategin. Henric menade att man skulle ta hand om journalisten som "en ormtjusare", d.v.s. få denne att dansa efter egen pipa. Henric föreslog att de skulle anlita en skådis för intervjun.
Han sitter ideligen och garvar rått åt norrmannens fula knep som denne skryter om. Exempelvis att han snor kunder från fackförbund och annat genom att köpa sökord och länka om.

Det hela blir ju sjukt bakvänt. Han är(enligt tråden) dömd för sexuella övergrepp på barn. Då vet man, precis som han själv påpekar, att man inte får anställning på en seriös firma inom juridik eller ö.h.t någonstans där man kollar belastningsregistret.
Så, om man då får anställning och styrelsepost, vet man ju att den som anställer inte är så nogräknad etiskt och moraliskt. Man vet också att man i samma sekund ger denne ljusskygge person påtryckningsmedel och hamnar i beroendeställning.

Nä, den här killen är ett svin utan skrupler och ska inte utmålas som offer eller försöka lägga locket på sina domar eller bravader.
Citera
2023-06-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ingen vettig jurist går med i en sådan firma. Rätt uppenbart att Olsson startat som en vanlig byrå och sedan successivt bara gjort byrån sjukare och sjukare Alltid några som hänger med ändå.

För ingen har vunnit på denna soppa, inte ens Olsson själv. Precis som alla de lurat är de själva förlorare. Allt för att Olsson ville tillgodose sina behov av spänning.

Med det sagt är det ingen ursäkt till de andra som jobbat på byrån och blåst folk. Kvinnan som skrev recensioner i mängder spelade offer i TV men vilket kräk hon är egentligen. Samma sak med denna Henrik som lät det fortgå. Tyvärr finns det individer som blir mobbare själva när de uppmanas av en mobbare.

Olsson själv är som många redan konstaterat en solklar psykopat. Förövrigt är han både i utseendet, språket och till sättet förvånansvärt lik mannen i dokumentären psykopaten. I den dokumentären förklarar psykopaten att han i princip har som nöje att förstöra människors liv. Olsson tycks ha samma inställning.
https://www.svtplay.se/video/8opX1ox/psykopaten

Ja, trodde först det var samma person. Norrmän bägge två, nästan som tvillingar.
Citera
2023-06-04, 07:59
Medlem
Choosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
När Henric tyckte att Rickard gick för långt och han ville bort, blev han hotad. Rickard hörs till och med säga det i slutet av del ett. Han hade redan sagt upp sig och skulle sälja sin del av företaget, när det här med flyget togs upp. Naturligtvis skickade Rickard honom för att bli intervjuad.

Han är en seriös jurist som kämpat hårt dit han är nu. Han juristbyrå är inte som Rive, utan en seriös sådan.

Hans så kallade "bagage" ligger 25år bakåt i tiden och han har redan betalat ett högt pris för det. Inte för att jag försvarar det han gjorde, det var oacceptabelt. Däremot måste brottsoffren ges lugn och ro och att inte allt dras fram hela tiden.

Nja, så är det inte
Senast redigerad av Choosan 2023-06-04 kl. 08:02. Anledning: Vill inte förtala
Citera
2023-06-04, 09:30
Medlem
Henrik har för 2022 deklarerat löneinkomst på 322 663 kr och kapitalinkomst på 185 657 kr
Motsvarande siffror för Mikaela 733 935 kr och -12 205 kr
Och för Richard 934 665 kr och 2 827 621 kr.
Citera
2023-06-04, 09:30
Medlem
Black.Panthers avatar
Varför sitter de i svensk television och berättar om sina "knep" och försöker skryta och visar hur de själva t ex skriver sina egna recensioner, är inte det enormt kontraproduktivt?

hade aldrig gått med på det där om jag var dem utan mest skickat ett standardsvar på mail.
Citera
2023-06-04, 18:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Varför sitter de i svensk television och berättar om sina "knep" och försöker skryta och visar hur de själva t ex skriver sina egna recensioner, är inte det enormt kontraproduktivt?

hade aldrig gått med på det där om jag var dem utan mest skickat ett standardsvar på mail.

Eh, firman är konkad, detta är upprullngen om hur de kunde gå så skamløst tillväga.

Tips: kolla in dwn här tråden, och dessugom våldtäktstråden i ABoK.
Citera
2023-06-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ingen vettig jurist går med i en sådan firma. Rätt uppenbart att Olsson startat som en vanlig byrå och sedan successivt bara gjort byrån sjukare och sjukare Alltid några som hänger med ändå.

För ingen har vunnit på denna soppa, inte ens Olsson själv. Precis som alla de lurat är de själva förlorare. Allt för att Olsson ville tillgodose sina behov av spänning.

Med det sagt är det ingen ursäkt till de andra som jobbat på byrån och blåst folk. Kvinnan som skrev recensioner i mängder spelade offer i TV men vilket kräk hon är egentligen. Samma sak med denna Henrik som lät det fortgå. Tyvärr finns det individer som blir mobbare själva när de uppmanas av en mobbare.

Olsson själv är som många redan konstaterat en solklar psykopat. Förövrigt är han både i utseendet, språket och till sättet förvånansvärt lik mannen i dokumentären psykopaten. I den dokumentären förklarar psykopaten att han i princip har som nöje att förstöra människors liv. Olsson tycks ha samma inställning.
https://www.svtplay.se/video/8opX1ox/psykopaten

Spännande dokumentär. Fast han verkar ju inte vara en psykopat på riktigt. Han säger ju själv i början att han är diagnosticerad med EIPS och han uppvisar autistiska drag, nästan som han själv försöker passa in på sin egen manual av "psykopat"?

Herr Olsson däremot har ju uppenbar ASP och fullt utvecklad narcissism.
Det ska faktiskt bli spännande att se nästa del där de ska gräva djupare i hur han duperade ambassader och annat i Norge.

Finns ju fler "storsvindlare" och mytomaner med norsk härkomst som flytt till Sverige och fortsätter sina bedrägerier och övergrepp. Marcus Halvorson, exempelvis. Det finns norska dokumentärer om honom också. Han åkte nyligen dit för upprepade våldtäkter under sugardates och bedrägerier.
Citera
2023-06-04, 22:33
Medlem
Citat:
Lysande dokumentär.

Väldigt märklig affärsidé att först göra ett bra jobb för att bygga upp ett bra rykte och sedan använda ryktet för att börja blåsa folk på pengar. Till fullständigt meningslösa grejer som privatplan dessutom. Rätt uppenbart att Olsson plundrat RiVe själv för att leva ett liv i lyx. Han verkar även tycka att det är roligare att blåsa folk än att hjälpa dem.

Kan tänka mig att den ursprungliga affärsidén är hållbar då man ganska enkelt kan förlika med företag som gjort sig av med folk på ett orättmätigt sätt. I synnerhet större företag som är rädda om sitt rykte. Men antar att denna affärsidé inte var tillräckligt kul och luckurativ för Olsson.

Det står säkert i tråden någonstans men vad fick Olsson för straff?
Blev någon annan i bolaget straffad?
Och hur gick det för hon som postade alla omdömen?

Jag får för mej att intervjuerna med Rickard är inspelade innan han och Mikaela vart frihetsberövade förra året.
Dom fick ungefär 3,5 år vardera i straff vilket gör att dom måste avtjäna lite mer än 2 års fängelse.
Rickard kan få sin första permission efter att ha avtjänat halva den totala strafftiden altså ungefär 20 månader.
Plockat fritt från minnet så har jag för mej att dom vart gripna i feb/mars 2022..
Citera
2023-06-05, 08:37
Medlem
Den 7 juni kommer avsnitt 2 SVTPLAY
Citera
2023-06-05, 12:51
Medlem
Jag sitter på en del information om Richard Olsson (tidigare Ringheim).
Då jag gick en kurs med han genom arbetsförmedlingen, och också umgicks lite privat.

Han flyttade till Sverige i början på 2000 talet, kommer jag ihåg riktigt kan det vara 2003-4.
Han flyttade då till en liten ort utanför Hudiksvall som heter Näsviken (jag bodde då i den orten).
Grunden att han flyttade till Sverige från första början tror jag beror på "problem" han hade i Norge, och han var extremt konstig redan på den tiden, och jag frågade så klart varför han hade flyttat till jusst Näsviken av alla ställen i hela Sverige, han sa att han hade kastat pil och den hade hamnat där.

Han gjorde inte så mycket annat än att spela datorspel (extremt flygsimulator intresserad) och jag tror han bara åt pizza i princip varje dag från den lokala pizzerian. Han bodde med sin katt, jag kommer inte ihåg om han hade flickvän men jag har för mig han sa det (träffade aldrig henne).

Kursen vi gick var en vanlig "söka jobb kurs" genom arbetsförmedlingen som var vanlig på den tiden med jobbcoacher, men redan på den tiden fick man psykopat vibbar, han kom alltid i kostym och ny skjorta varje dag, med portfölj. Han trodde att han var bättre än alla andra och extremt självgod. Han sa inte så mycket om vad han hade gjort i Norge, men jag blev intresserad när han bara en dag försvann och jag tror det var kursledaren som "varnade" mig att jag skulle passa mig/absolut inte umgås med han privat.

Det var då jag började leta upp saker om honom på internet, och jag hittade en massa bedrägerier och tro det eller ej, en dokumentär.

I den dokumentären så ser man mer av Hudiksvall (svt har använt några bilder från den också) och från Näsviken. Men dokumentären visar ganska klart på hur han alltid har vart, och hur han tänker (psykopat).
Kort förklarat så har han svindlat Egliganten (Elkjöp) på pengar, han har sålt falska dokument till bla syriens ambassad. Han skulle i fängelse i Norge 14 månader, men pst (som säpo) verkade ha gjort en deal med han, så han slapp. Men jag rekommenderar dokumentären (han är helt skruvad).

Lite mer om han då, i Norsk press (finns mer om man googlar på hans norska efternamn):
Bergens tidene (Kreativ svindler) 2002:
https://www.bt.no/btmeninger/i/0pyQ2/kreativ-svindler
Nettavisen.no (Svindleren ville stoppe filmen) 2005:
https://www.nettavisen.no/svindleren...s/12-95-461097
Dagbladet (En stor- svindler angrer) 2005:
https://www.dagbladet.no/nyheter/en-...ngrer/66136075

Dokumentären:
IMDB:
https://www.imdb.com/title/tt0798735/
Jag har lagt den upp här för nerladdning (urusel kvalite, men finns ingen bättre tror jag):
https://anonymfile.com/yKkay/svindleren-the-con-kid.mp4
Citera
2023-06-05, 17:00
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway81
Jag sitter på en del information om Richard Olsson (tidigare Ringheim).
Då jag gick en kurs med han genom arbetsförmedlingen, och också umgicks lite privat.

Han flyttade till Sverige i början på 2000 talet, kommer jag ihåg riktigt kan det vara 2003-4.
Han flyttade då till en liten ort utanför Hudiksvall som heter Näsviken (jag bodde då i den orten).
Grunden att han flyttade till Sverige från första början tror jag beror på "problem" han hade i Norge, och han var extremt konstig redan på den tiden, och jag frågade så klart varför han hade flyttat till jusst Näsviken av alla ställen i hela Sverige, han sa att han hade kastat pil och den hade hamnat där.

Han gjorde inte så mycket annat än att spela datorspel (extremt flygsimulator intresserad) och jag tror han bara åt pizza i princip varje dag från den lokala pizzerian. Han bodde med sin katt, jag kommer inte ihåg om han hade flickvän men jag har för mig han sa det (träffade aldrig henne).

Kursen vi gick var en vanlig "söka jobb kurs" genom arbetsförmedlingen som var vanlig på den tiden med jobbcoacher, men redan på den tiden fick man psykopat vibbar, han kom alltid i kostym och ny skjorta varje dag, med portfölj. Han trodde att han var bättre än alla andra och extremt självgod. Han sa inte så mycket om vad han hade gjort i Norge, men jag blev intresserad när han bara en dag försvann och jag tror det var kursledaren som "varnade" mig att jag skulle passa mig/absolut inte umgås med han privat.

Det var då jag började leta upp saker om honom på internet, och jag hittade en massa bedrägerier och tro det eller ej, en dokumentär.

I den dokumentären så ser man mer av Hudiksvall (svt har använt några bilder från den också) och från Näsviken. Men dokumentären visar ganska klart på hur han alltid har vart, och hur han tänker (psykopat).
Kort förklarat så har han svindlat Egliganten (Elkjöp) på pengar, han har sålt falska dokument till bla syriens ambassad. Han skulle i fängelse i Norge 14 månader, men pst (som säpo) verkade ha gjort en deal med han, så han slapp. Men jag rekommenderar dokumentären (han är helt skruvad).

Lite mer om han då, i Norsk press (finns mer om man googlar på hans norska efternamn):
Bergens tidene (Kreativ svindler) 2002:
https://www.bt.no/btmeninger/i/0pyQ2/kreativ-svindler
Nettavisen.no (Svindleren ville stoppe filmen) 2005:
https://www.nettavisen.no/svindleren...s/12-95-461097
Dagbladet (En stor- svindler angrer) 2005:
https://www.dagbladet.no/nyheter/en-...ngrer/66136075

Dokumentären:
IMDB:
https://www.imdb.com/title/tt0798735/
Jag har lagt den upp här för nerladdning (urusel kvalite, men finns ingen bättre tror jag):
https://anonymfile.com/yKkay/svindleren-the-con-kid.mp4

Tack för ett fylligt och spännande inlägg! Länkarna är ju helt sanslöst avslöjande.

Ofattbart att han kunnat härja på, så länge som han gjort, tänker på alla stackare som drabbats av hans framfart.

Richard själv tycker väl att ”dom får skylla sig själva”.
Senast redigerad av Alonen 2023-06-05 kl. 17:05.
Citera
2023-06-07, 11:21
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Var nämner man inte det? Det är väl ingen hemlighet att alla på firman varit inførstådda i metoderna och säkert hittat på någon form av rationalisering om att det på något sätt var ok.

...och den rationaliseringen var troligen: OM jag inte orkar vara kvar här ett halvår så stämmen min arbetsgivare skiten ur mig.

Vilken jävla psykopatfirma!!

Del 2 är ännu värre än del 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in