2019-09-25, 16:59
Medlem
Det måste vara fler än mig som stött på fenomenet "invidiver som slumpvis börjar prata ord på daaaalmååål". Eller?

Vad beror det här på?

Alltså: Personer som pratar i vanlig ordning, för att plötsligt göra en "dalmåls-betoning" på valfritt ord i meningen. Av misstag. När personen upptäcker vad som precis hänt, så utbrister den genast "hä hä daaaalmååål". Detta oavsett vad personen har för dialekt i andra fall. Hört både norrlänningar, skåningar, stockholmare, och allt därimellan prata "dalmålsord".

Varför?
Vad är det som gör denna dalmålsbetoning?
Varför råkar människor göra den betoningen?
Har ni råkat ut för det misstaget?
Varför?
Vad är era spekulativa teorier om det här?

Bonusfråga: Ni som faktiskt pratar dalmål på riktigt, brukar ni slumpvis råka säga ord med betoning på andra dialekter? Vilka? Vad? När?!
Citera
2019-09-25, 17:04
Medlem
Cannibalizations avatar
Enda gången jag upplevt något sådant var när jag hörde två andra personer diskutera där den ena parten hade tydlig dialekt och det "smittade av sig" på den andra personen för ett ögonblick.

Annars har jag inte varit med om att det skulle vara en grej med just dalmål.

Jag brukar dra på med grov skånska ibland, men det är medvetet och för att spexa.
Citera
2019-09-25, 17:07
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ouo.
Det måste vara fler än mig som stött på fenomenet "invidiver som slumpvis börjar prata ord på daaaalmååål". Eller?

Vad beror det här på?

Alltså: Personer som pratar i vanlig ordning, för att plötsligt göra en "dalmåls-betoning" på valfritt ord i meningen. Av misstag. När personen upptäcker vad som precis hänt, så utbrister den genast "hä hä daaaalmååål". Detta oavsett vad personen har för dialekt i andra fall. Hört både norrlänningar, skåningar, stockholmare, och allt därimellan prata "dalmålsord".

Varför?
Varför?

Bonusfråga: Ni som faktiskt pratar dalmål på riktigt, brukar ni slumpvis råka säga ord med betoning på andra dialekter? Vilka? Vad? När?!
Vet inte. Själv brukar jag efter att ha pratat med en person en stund omedvetet prata på samma dialekt.
Finns ju uttryck från film på dialekt som folk brukar dra sig med när de saknar egna idéer och tankar.
Kanske en sådan lapsus när man talar med dialekt?
Citera
2019-09-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Vet inte. Själv brukar jag efter att ha pratat med en person en stund omedvetet prata på samma dialekt.
Finns ju uttryck från film på dialekt som folk brukar dra sig med när de saknar egna idéer och tankar.
Kanske en sådan lapsus när man talar med dialekt?
Jo, men det är inte samma fenomen. Detta med dalmål förekommer även när dom som pratar har samma dialekt (ej dalmål) alternativt att personen pratar med sig själv.
Citera
2019-09-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Enda gången jag upplevt något sådant var när jag hörde två andra personer diskutera där den ena parten hade tydlig dialekt och det "smittade av sig" på den andra personen för ett ögonblick.

Annars har jag inte varit med om att det skulle vara en grej med just dalmål.

Jag brukar dra på med grov skånska ibland, men det är medvetet och för att spexa.
Detta är omedvetet och ofrivilligt, dvs varken smitta eller spex.
Citera
2019-09-25, 17:17
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Jo, men det är inte samma fenomen. Detta med dalmål förekommer även när dom som pratar har samma dialekt (ej dalmål) alternativt att personen pratar med sig själv.
Tror det iaf kommer från media.
Dalmål känns nog tryggt för många och samtidigt känns det vist att prata lite långsamt.
Pratar de för sig själva så handlar det nog om någon slags trygghetskänsla.
Citera
2019-09-25, 17:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Vad beror det här på?

Varför?
Varför?

Aldrig varit i närheten av att höra. Och personen som säger så har ingen koppling menar du?

Exempel på ord?
Citera
2019-09-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Aldrig varit i närheten av att höra. Och personen som säger så har ingen koppling menar du?

Exempel på ord?
Det är inte några särskilda ord, kan vara vilka ord som helst. Det är det som är grejen. Så inte som att dom säger "daaalmååål" med dalmål. Utan vanliga ord i en vanlig mening, ej kopplat till dalmål.
Citera
2019-09-25, 17:38
Bannlyst
Citat:
Det är inte några särskilda ord, kan vara vilka ord som helst. Det är det som är grejen. Så inte som att dom säger "daaalmååål" med dalmål. Utan vanliga ord i en vanlig mening, ej kopplat till dalmål.

De där lätena som kommer ibland när hjärnan går på tomgång har inget med dalmål att göra. Det kallas vokala tics.
Citera
2019-09-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De där lätena som kommer ibland när hjärnan går på tomgång har inget med dalmål att göra. Det kallas vokala tics.
Varför får man det? Är det vanligare att introverter gör så för dom så sällan interagerar med folk utanför Flashback forum?
Citera
2019-09-25, 17:39
Bannlyst
Citat:
Varför får man det? Är det vanligare att introverter gör så för dom så sällan interagerar med folk utanför Flashback forum?

Jag tror att det är vanligare att introverter talar med sig själva åtminstone
Citera
2019-09-25, 17:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Jag förstår precis vad du menar. Jag talar ofrivilligt dalmål ibland. Jag liksom hamnar snett i betoningen av ett ord och plötsligt sjunger jag fram ordet.

På den tiden när vi hade TV- hallåor, blev det plötsligt modernt bland dessa av uttala nio och tio (kanske någon siffra till) på dalmål även, fast de var från andra delar av landet inklusive Sthlm. Ingen aning varför. Efter det började många andra Sthlmare i TV att säga samma sak. Märklig trend. Jag tror den trenden lugnat ner sig efter hallåorna försvann.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in