2019-09-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag förstår precis vad du menar. Jag talar ofrivilligt dalmål ibland. Jag liksom hamnar snett i betoningen av ett ord och plötsligt sjunger jag fram ordet.

På den tiden när vi hade TV- hallåor, blev det plötsligt modernt bland dessa av uttala nio och tio (kanske någon siffra till) på dalmål även, fast de var från andra delar av landet inklusive Sthlm. Ingen aning varför. Efter det började många andra Sthlmare i TV att säga samma sak. Märklig trend. Jag tror den trenden lugnat ner sig efter hallåorna försvann.
Ha ha! Äntligen någon som förstår vad som menas! Och som gör det själv dessutom! Brukar du också utbrista "daaaalmåål" när du kommer på dig själv med skevbetoningen? Kan du inte skicka en inspelning i pm där du gör denna fantastiska konstart? Hade varit guld.

Finns det någon kvarleva av dessa tv-halåor i form av inspelning o dyl? Hade varit hysteriskt roligt att ta del av spektaklet! Vad var det för trend, vem kom på den, vem började med den, varför fortsattes den med? Ha ha ha.
Citera
2019-09-25, 18:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ouo.
Ha ha! Äntligen någon som förstår vad som menas! Och som gör det själv dessutom! Brukar du också utbrista "daaaalmåål" när du kommer på dig själv med skevbetoningen? Kan du inte skicka en inspelning i pm där du gör denna fantastiska konstart? Hade varit guld.

Finns det någon kvarleva av dessa tv-halåor i form av inspelning o dyl? Hade varit hysteriskt roligt att ta del av spektaklet! Vad var det för trend, vem kom på den, vem började med den, varför fortsattes den med? Ha ha ha.

Ja, ibland skrattar jag till och kommenterar mitt hemmagjorda dalmål. Även hört andra i min bekantskapskrets hamna snett i betoningar och plötsligt få till ett klingande dalmål. Tyvärr har jag inte funderat över vilka ord eller meningar som det är lättare att hamna snett i.

Talar också ofrivillig Stockholmska ibland. Jag pratar i vanliga fall en bred dialekt långt bak i munnen, men så ibland när jag ska säga ett ord hannar det långt fram i munnen och blir lite ”finare”. Då blir jag retad åt det grövsta. Så ja, man kan hamna i fel dialekt ibland trots att man talar med såna som har samma dialekt som en själv, dvs mär man inte blir påverkad av den andres dialekt.

Oooo, vete sjutton om jag kan hitta något sådant klipp. Ska se om det går att få tag i ett.
Citera
2019-09-25, 21:26
Medlem
DrZooms avatar
https://www.youtube.com/watch?v=PsF-6vASUz4

Robert Gustavsson - Idrottsgalan 2006 - Tony Rickardsson

Vet jag ligger till grunden för mig och mina polare som fortfarande
larvar oss med Dalmål (vi är Stockholmare).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in