Citat:
Ursprungligen postat av
.ouo.
Ha ha! Äntligen någon som förstår vad som menas! Och som gör det själv dessutom!

Brukar du också utbrista "daaaalmåål" när du kommer på dig själv med skevbetoningen?

Kan du inte skicka en inspelning i pm där du gör denna fantastiska konstart? Hade varit guld.
Finns det någon kvarleva av dessa tv-halåor i form av inspelning o dyl? Hade varit hysteriskt roligt att ta del av spektaklet! Vad var det för trend, vem kom på den, vem började med den, varför fortsattes den med? Ha ha ha.
Ja, ibland skrattar jag till och kommenterar mitt hemmagjorda dalmål.

Även hört andra i min bekantskapskrets hamna snett i betoningar och plötsligt få till ett klingande dalmål. Tyvärr har jag inte funderat över vilka ord eller meningar som det är lättare att hamna snett i.
Talar också ofrivillig Stockholmska ibland. Jag pratar i vanliga fall en bred dialekt långt bak i munnen, men så ibland när jag ska säga ett ord hannar det långt fram i munnen och blir lite ”finare”. Då blir jag retad åt det grövsta.

Så ja, man kan hamna i fel dialekt ibland trots att man talar med såna som har samma dialekt som en själv, dvs mär man inte blir påverkad av den andres dialekt.
Oooo, vete sjutton om jag kan hitta något sådant klipp. Ska se om det går att få tag i ett.