2019-09-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Känns tyvärr inte alls förvånande... med detta numera nedlusande av babbepersonal på dagens alla apotek oavsett apoteksbolag.
Detta är en skrämmande utveckling av en viktig samhällsfunktion.
Ditt sista stycke skulle heller inte det förvåna, om det skulle visa sig stämma.
Allt känns numera möjligt i "Absurdistan"...

Komik när jag var på apoteket, personalen 2 st som knappt kunde svenska samt förstod inte innebörden av antibakteriell/antiseptisk kräm. Dom har som tur är beskrivningar på hyllan, men tänk när en äldre pensionär söker rådgivning. Bara en notis i sammanhanget, men dock.
Citera
2019-09-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
,

Definiera tvingad. Är man inte tvingad om man vill leva? Det finns massor med mediciner som är grundförutsättningen för liv för många med allvarliga sjukdomar. Är de inte tvingade att få rätt medicin menar du eller? Ska de sluta att äta medicin om de gnäller för att fått fel?
Man är ju inget viljelöst får! Alvedon kan du köpa på macken om du är missnöjd med Tramadol. Det klart att alla ska få rätt medicin. Det största hotet mot det är att apoteken avreglerades. Nu ser vi resultatet.
Citera
2019-09-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Man är ju inget viljelöst får! Alvedon kan du köpa på macken om du är missnöjd med Tramadol. Det klart att alla ska få rätt medicin. Det största hotet mot det är att apoteken avreglerades. Nu ser vi resultatet.

Så du menar att han, när han fått Tramadol istället för Alvedon, ska nöja sig med apotekets tillvägagångssätt och traska vidare mot macken?

Och så skyller du på avregleringen dessutom? Ni vänsteridioter är er lika.

Jävla stolle!
Citera
2019-09-25, 17:15
Medlem
Hahah helt sjukt att se någon som man känner bli outad på flashback.
För det första. Ja båda från Iran och kom till sverige under 80 talet. Dåliga nyheter för er så är ingen av dessa anställda muslimer, snarare så hatar både herrarna den muslimska tron.

Det som har hänt här är att läkemedel med narkotika klassade substanser inte hållits inlåsta i valtfack. Det har även varit utdrag av medicin som egentligen inte behövs tas ut för maximera högtryckskostnaden
Citera
2019-09-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Helt rätt. När det gäller våldtäkter så är det nästan uteslutande invandrare i statistiken. Vad var det nu i Aftonbladets senaste granskning; 89% av våldtäkterna begås av invandrare.

5 apotek av 5 som har fått tvångsstänga har haft invandrarägare.
Fast det där med våldtäktsstatistiken är åt helvete missvisande, eftersom andra generationens invandrare registreras som svenskar.

Har ett svenskägt Apotek någonsin fått stänga av dessa anledningar?
Citera
2019-09-25, 17:19
Medlem
Tuttarna-I-Soppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Personligen har jag inte behövt få information från apotek förut. Behöver man hjälp så frågar man läkaren som utfärdat receptet eller vårdcentralen. Jag tycker att dessa ofarliga jobb passar utmärkt för folk med vårdbakgrund från andra länder.

Nja.. Är du apotekare bör du veta ett och annat om läkemedel. Du ska kunna komma in och fråga om en produkt motsvarar ändamålet. Inte komma in och vilja ha något mot huvudvärk och lämna butiken med en paket mintpastiller. Samma sak med att utfärda recept. Det är lätt för en okunnig att ta helt fel preparat och det kan få förödande konsekvenser om man inte vet något om produkterna man säljer
Citera
2019-09-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Fast det där med våldtäktsstatistiken är åt helvete missvisande, eftersom andra generationens invandrare registreras som svenskar.

Har ett svenskägt Apotek någonsin fått stänga av dessa anledningar?

Absolut, så sanningen är faktiskt att nästintill samtliga våldtäkter begås av invandrare eller deras barn.

Jag prenumerar på IVO:s och HSAN:s notiser. Jag har aldrig någonsin sett att ett apotek ägt av etniska svenskar har tvingats tvångsstänga.

Tvångsstängningar har en gemensam nämnare: invandrare som ägare/personal

Likaså med legitimationsindragningar; i princip enbart invandrare.
Citera
2019-09-25, 17:21
Medlem
Citat:
Personligen har jag inte behövt få information från apotek förut. Behöver man hjälp så frågar man läkaren som utfärdat receptet eller vårdcentralen. Jag tycker att dessa ofarliga jobb passar utmärkt för folk med vårdbakgrund från andra länder.

Ofarliga jobb?

Jag hoppas du trollar.
Citera
2019-09-25, 17:23
Medlem
Citat:

Nej men det finns många äldre som inte fattar vad de läser och är helt utlämnade. FASS är inget svar på ett systemfel. Javisst är avregleringen ett problem och ett annat är utbytessystemet till lågprismedicin. Men värst är kvoteringen av blattar. På alla apotek. Ibland måste fantasin vara på topp för att förstå vad de säger. Och DET kan inte alla gamlingar heller. Fusk, luringar och medicinbyte är de seriösa problemen. Och får man fel skall man gnälla. Oavbrutet.
Citera
2019-09-25, 17:30
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ofarliga jobb?

Jag hoppas du trollar.

På vilket sätt är dessa jobb farliga? Dom har ditt recept och ger dig pillerna. Varför kräva att dom har utbildning utöver läskunnighet? Går ju utmärkt att beställa på nätet utan att någon bryr sig om att den som packar pillerna har 10 årig läkarutbildning.
Citera
2019-09-25, 17:31
Medlem
Citat:
Utan den hade inte situationen i TS uppstått!

Samtliga 5 apotek hade invandrarägare.

Men du skyller alltså på avregleringen.

Okej. Bra så.

Citera
2019-09-25, 17:33
Medlem
Citat:
På vilket sätt är dessa jobb farliga? Dom har ditt recept och ger dig pillerna. Varför kräva att dom har utbildning utöver läskunnighet? Går ju utmärkt att beställa på nätet utan att någon bryr sig om att den som packar pillerna har 10 årig läkarutbildning.

Tänk ett steg till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in