Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Det skulle ju vara så bra med avreglering, fri marknad,.. Nu ser vi hur det blev!
Förra veckan var jag inne på apoteket - och frågade i receptavdelningen om min medicin. Hon som satt där sa att hon inte visste - för hon var inte farmaceut.. Hon var en precis vanlig expedit - precis som vem som helst. Ändå satt hon i receptavdelningen och expedierade.
Alltså när man tar ut receptbelagda läkemedel, ska det vara en farmaceut. Vanliga expediter kan ju ingenting om medicin..
Det är ju som med posten - helt onödigt att skapa en massa fristående företag. Nu har dom problem, och sparar in på farmaceuterna och börjar sälja narkotika. Ehh.. ?
Att det bara finns farmaceuter i receptkanalen är tyvärr inte så det ser ut på dagens apotek. Apotekstekniker får assistera (ta emot kund, plocka fram varor mm) medans en farmaceut sedan gör färdigställandet, dvs gör en teknisk och farmaceutisk kontroll och därefter signerar. Just nu håller man på att utarbeta riktlinjer vem som får göra vad i receptkanalerna. En försämring i patientsäkerheten är det absolut, men det förenklar bemanning och förbättrar lönekostnaden att ha tekniker i kanalerna så apoteksägarna kämpar hårt för att ha kvar. Och ärligt talat, skulle teknikerna helt tas bort från receptkanalerna så skulle vi ha en extrem brist på farmaceuter.
Citat:
Ursprungligen postat av
calle64
Är väl knappast de som skriver recept?
Nja, nej. Det är klart att ingen farmaceut får utfärda recept. Men det finns absolut teknisk möjlighet för farmaceuten att göra detta, men det skulle då handla om urkundsförfalskning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Piggekott
Fast om apoteket accepterar förfalskade recept, vilket man tycks ha gjort, kanske det spelar mindre roll vem som skriver dem.
Jag tror inte det handlar om att apoteket accepterat redan förfalskade recept. Jag tror att de antingen lagt in recept själva eller helt enkelt bara sålt medicinerna över disk utan att krångla till det med pappersarbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niggers
Illegal få det gratis. Vård till illegala människor kostar väldig mycket skattepengar.
Nej illegala får inte läkemedel gratis, samma regler gäller för papperslösa som för asylsökande. Vuxna papperslösa betalar 50 kronor för läkemedel på recept förskrivna av samma förskrivare vid samma tillfälle). De får bara denna subvention för vissa läkemedel som avser hälso- och sjukvård som inte kan vänta