2019-09-27, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
En eventuell brist på allmänbildning är nog ett mindre problem i debatter än det faktum att vissa har svårt att förstå "andemeningar" och gängse underförstådda generaliseringar.

Debatt kan man generalisera..
En faktabok får man rada upp nationaliteter.

För vi en debatt eller skriver vi en faktabok?

Men det är klart att vill man effektivt döda en debatt skall man kräva kronologisk redogörelse inför varje inlägg och få tyst på sin antagonist. Ett annat effektivt sätt är också att "göra en svensk och spela dum"
Man kan inte generalisera! Invandrare är ingen homogen grupp. Alla är olika. Inte fan är en kurd av samma mentalitet som ex en kines? Det är just det jag menar med allmänbildning. Bor tillräckligt länge i detta land och inser att svenskar helt enkelt inte är tillräckligt bildade. Vet inte hur många gånger jag haft diskussion med svensk där denne inte vet var t.ex Rumänien ligger. Grundläggande geografi. För mig är
Det inget annat än dålig bildad människa.

Vi för en debatt och då gäller det att vara precis i sitt framförande, för annars håller ej argumentet. Att ”vara svensk och spela dum”’ har inget med svensk att göra utan med en person med brist på argument och således förlorar debatten.
Senast redigerad av Camuga 2019-09-27 kl. 07:45.
Citera
2019-09-27, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Man kan inte generalisera! Invandrare är ingen homogen grupp. Alla är olika. Inte fan är en kurd av samma mentalitet som ex en kines? Det är just det jag menar med allmänbildning. Bor tillräckligt länge i detta land och inser att svenskar helt enkelt inte är tillräckligt bildade. Vet inte hur många gånger jag haft diskussion med svensk där denne inte vet var t.ex Rumänien ligger. Grundläggande geografi. För mig är

Vi för en debatt och då gäller det att vara precis i sitt framförande, för annars håller ej argumentet. Att ”vara svensk och spela dum”’ har inget med svensk att göra utan med en person med brist på argument och således förlorar debatten.

Du vill ju bara bråka och strula, Ibis99 har stenrätt, din vänsterfjolla!
Citera
2019-09-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nähej, absolut inte! De får bara expediera det som leg. läkare har förskrivet! Men de kan ju säkert manipulera receptsystemet o "hitta på" t.ex. Tramadol-recept! Men det är efter min tid på apotek... Däremot kan man undra varför det krävs en 5-årig utbildning för att lämna ut något som står klart o tydligt på en datorskärm... Det var mer klass på apotekare förr, när de blandade till recept från läkare.

Farsan började läsa till ögonläkare, men sen hoppade han av o blev apotekare istället. Ok, jag vet ett fall där en leg. apotekare skrev fel på etiketten: Metadon 20 mg, 10 tabletter om dagen. Han blev avskedad för det! (Alltså inte farsan, det var en skolkamrat till mig).

Ja, är alla araber beroende av Tramadol? Jag ska forska i det! Jag blev akut inlagd för svåra smärtor (gikt o osteokondrit) i knäet o fick inte gå. Jag fick en Tramadol 50 mg första natten... Jag tog en gång 3 000 mg, alltså 60 tabletter Tramadol, det var ren tur att jag överlevde... Men har nu lämnat all skit bakom mig!

Du tror alltså på fullt allvar att en apotekares jobb består i att "lämna ut något som står klart och tydligt på en datorskärm".

Tips; läs på lite grann är du snäll! Apotekare är inte som att sitta i kassan på ICA.
Citera
2019-09-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
En eventuell brist på allmänbildning är nog ett mindre problem i debatter än det faktum att vissa har svårt att förstå "andemeningar" och gängse underförstådda generaliseringar.

Debatt kan man generalisera..
En faktabok får man rada upp nationaliteter.

För vi en debatt eller skriver vi en faktabok?

Men det är klart att vill man effektivt döda en debatt skall man kräva kronologisk redogörelse inför varje inlägg och få tyst på sin antagonist. Ett annat effektivt sätt är också att "göra en svensk och spela dum"

Islam är inte ett bar en religion. Det är ett politiskt system; en syn på vad som är rätt och fel.

Där har vi anledningen till den här soppan. De skiter fullständigt i Sverige och svenska lagar och regler.

Och naiva svensken fortsätter att sova.
Citera
2019-09-27, 10:32
Medlem
Vippzors avatar
Kan detta ha något samband med de svenska darknetshoppar/clearnetforum som säljer svenska Oxycontin, benso mm? Dom har sådan tillgång att det måste komma från apotek.
Citera
2019-09-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det skulle ju vara så bra med avreglering, fri marknad,.. Nu ser vi hur det blev!

Förra veckan var jag inne på apoteket - och frågade i receptavdelningen om min medicin. Hon som satt där sa att hon inte visste - för hon var inte farmaceut.. Hon var en precis vanlig expedit - precis som vem som helst. Ändå satt hon i receptavdelningen och expedierade.

Alltså när man tar ut receptbelagda läkemedel, ska det vara en farmaceut. Vanliga expediter kan ju ingenting om medicin..

Det är ju som med posten - helt onödigt att skapa en massa fristående företag. Nu har dom problem, och sparar in på farmaceuterna och börjar sälja narkotika. Ehh.. ?

Att det bara finns farmaceuter i receptkanalen är tyvärr inte så det ser ut på dagens apotek. Apotekstekniker får assistera (ta emot kund, plocka fram varor mm) medans en farmaceut sedan gör färdigställandet, dvs gör en teknisk och farmaceutisk kontroll och därefter signerar. Just nu håller man på att utarbeta riktlinjer vem som får göra vad i receptkanalerna. En försämring i patientsäkerheten är det absolut, men det förenklar bemanning och förbättrar lönekostnaden att ha tekniker i kanalerna så apoteksägarna kämpar hårt för att ha kvar. Och ärligt talat, skulle teknikerna helt tas bort från receptkanalerna så skulle vi ha en extrem brist på farmaceuter.

Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Är väl knappast de som skriver recept?

Nja, nej. Det är klart att ingen farmaceut får utfärda recept. Men det finns absolut teknisk möjlighet för farmaceuten att göra detta, men det skulle då handla om urkundsförfalskning.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Fast om apoteket accepterar förfalskade recept, vilket man tycks ha gjort, kanske det spelar mindre roll vem som skriver dem.

Jag tror inte det handlar om att apoteket accepterat redan förfalskade recept. Jag tror att de antingen lagt in recept själva eller helt enkelt bara sålt medicinerna över disk utan att krångla till det med pappersarbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Illegal få det gratis. Vård till illegala människor kostar väldig mycket skattepengar.

Nej illegala får inte läkemedel gratis, samma regler gäller för papperslösa som för asylsökande. Vuxna papperslösa betalar 50 kronor för läkemedel på recept förskrivna av samma förskrivare vid samma tillfälle). De får bara denna subvention för vissa läkemedel som avser hälso- och sjukvård som inte kan vänta
Citera
2019-09-27, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Du påstår att din pappa är apotekare, samtidigt som du ifrågasätter varför det krävs en ”5-årig utbildning för att lämna ut något som står klart o tydligt på en datorskärm”?

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Du tror alltså på fullt allvar att en apotekares jobb består i att "lämna ut något som står klart och tydligt på en datorskärm".

Tips; läs på lite grann är du snäll! Apotekare är inte som att sitta i kassan på ICA.
Jo, sorry, båda två!

Jag vet att apotekare ska kunna allt om medicinerna o informera om biverkningar, o ev. interaktioner. Blir det fel kan liv stås på spel. Vet att farsan kom hem någon gång o hade ågren efter en felexpediering han gjort o inte lyckade få rätt på. Dock var det inget livshotande.

Men man måste väl ändå säga att apotekare åtminstone hade det roligare förr, när de själva fick blanda ihop alla ingredienser med labbutrustning o sånt, till en medicin!
Citera
2019-09-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Största problemet med dessa skräpmänniskor är omoral, grava attitydproblem och intelligensbortfall.
Dom kör sitt jävla inhemska race oavsett om dom är; läkare, skomakare, butiksinnehavare, farmaceuter you name it...
Är sjukt trött på förfallet, "infiltreringen" av dessa i min vardag, i det svenska samhället.

Eller så försöker de bara tjäna en hacka och överleva som vilken medelsvensson som helst.

Ingen klagar ju på dem som jobbar hos dödliga vapentillverkare, klimatkatastrofala-flygbolag, omoraliska spelbolag, tobakstillverkare eller företag som producerar skräpvaror och förstör miljön, som IKEA eller H&M.

Men moralen är tydligen flexibel och en del är dumma nog att inte förstå de subtila skillnaderna.
Citera
2019-09-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Eller så försöker de bara tjäna en hacka och överleva som vilken medelsvensson som helst.

Ingen klagar ju på dem som jobbar hos dödliga vapentillverkare, klimatkatastrofala-flygbolag, omoraliska spelbolag, tobakstillverkare eller företag som producerar skräpvaror och förstör miljön, som IKEA eller H&M.

Men moralen är tydligen flexibel och en del är dumma nog att inte förstå de subtila skillnaderna.

Tjäna en hacka på andras bekostnad ja. Gud vet hur många som far illa p.g.a dessa kretiners girighet. Du verkar också ha missat en väsentlig skillnad mellan de mindre smickrande jobben du föreslog och sådant här agerande. Nämligen att det ena är OLAGLIGT!

Jävla pucko.
Citera
2019-09-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Är apoteket möjligen i symbios med importerade läkare som har sett till att förskriva ut narkotikarecept i parti och minut? Kan det vara ett sätt att komma in i det svenska läkemedelssystemet och kunna skicka, sälja, mediciner utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av fredrikhammar
VD , Styrelseordförande

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
...som ordförande

Häktades idag.

Attunda TR B 11207-19:
* Häktningsframställan
Citera
2019-09-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikhammar
Tjäna en hacka på andras bekostnad ja. Gud vet hur många som far illa p.g.a dessa kretiners girighet. Du verkar också ha missat en väsentlig skillnad mellan de mindre smickrande jobben du föreslog och sådant här agerande. Nämligen att det ena är OLAGLIGT!

Jävla pucko.

Nja, det sker rätt mycket olagligheter i de verksamheter jag nämnde också.
Och Apartheid™ var också lagligt en gång i tiden.
Frågan i det här fallet är också vad de kreativa apotekarns främsta drivkraft har varit.
Förmodligen snarare att betala hyra och mat än att pumpa in miljard-vinsterna i hemliga stiftelser i utlandet.
Men visst, småtjuvar bör också åka fast. Speciellt om de satt andra människors liv och hälsa i fara.

Pucko är gott!
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-09-27 kl. 17:54.
Citera
2019-09-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga

Då måste du ha väldigt komplicerade diskussioner med dina närmaste om du inte kan generalisera utan att motparten förstå din andemening...

Skit tråkigt att behöva först rada upp en massa fakta och sen en massa undantag.. Tänk om du missar något... Måste bli kaos. Tänk om du råkar ut för någon som generaliserar.. "Män är svin" o du inte fattar andemeningen och underförstått i sammanhanget...(social kompetens min vän )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in