2020-07-16, 11:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag är åtminstone ganska säker på att äldsta barnet vanligen är intelligentast. Det är så i min familj t.ex.
Äldsta barnet får mest uppmärksamhet. Men jag har aldrig hört att barn 2 är intelligentare än barn 3 t.ex. I så fall skulle ju det 7e eller 8e barnet vara en riktig dumskalle.
Citera
2020-07-16, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Äldsta barnet får mest uppmärksamhet. Men jag har aldrig hört att barn 2 är intelligentare än barn 3 t.ex. I så fall skulle ju det 7e eller 8e barnet vara en riktig dumskalle.

Jag bor på landet och i vissa familjer här är det stor åldersskillnad på äldsta och yngsta syskonet, och det yngsta brukar faktiskt vara allra dummast.
Citera
2020-07-16, 11:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag bor på landet och i vissa familjer här är det stor åldersskillnad på äldsta och yngsta syskonet, och det yngsta brukar faktiskt vara allra dummast.
Det här är en vetenskaplig tråd.
Citera
2020-07-16, 11:12
Bannlyst
Citat:
Det här är en vetenskaplig tråd.

Jag är faktiskt helt seriös. Detta har jag observerat många gånger.
Citera
2020-07-16, 12:34
Medlem
Citat:

Största skillnaden mellan äldsta och de yngre vad gäller uppfostran är väl att kraven är högre, reglerna striktare samt att den äldste ges större ansvar.

Om man ser på samhället i stort borde samtliga dessa tre faktorer ha minskat i barnuppfostran från 70-talet till idag. Låga krav, slappa regler och lite ansvar är synonymt med en modern uppfostran idag. Liknande tendenser ses i utvecklingen av skolan och utbildningssystemets hantering av eleverna.
Senast redigerad av Mafia 2020-07-16 kl. 12:39.
Citera
2023-07-10, 11:40
Medlem
Citat:
Jag är faktiskt helt seriös. Detta har jag observerat många gånger.

Det finns forskning som stödjer detta men det är så små skillnader att chansen du skulle märka detta är obefintlig.
Citera
2023-07-10, 16:09
Medlem
Det börjar så smått dyka upp forskare som vill diskutera IQ-skillnader mellan etniciteter. Vi är inte där än, men förr eller senare måste vi snacka om detta. Om näring och stress var de enda faktorerna för IQ så skulle alla andra generationens invandrare ha lika hög IQ som ursprungseuropéer, men det har de inte.

T.ex. så har Gad Saad nämnt att ingen ifrågasätter att svarta är överrepresenterade i friidrott pga genetiska fördelar, så varför skulle det vara fel att säga att de har en genetisk nackdel när det kommer till IQ. Det är helt okej att säga att judar saknar genetiken för idrott, men det är inte okej att säga att svarta saknar genetiken för filosofi eller astrofysik.

Edward Dutton har påtalat att den enda samhällsförändring västvärlden haft i tandem med IQ-minskningen har varit invandring från Afrika, Mellanöster och sydasien, och alltså är det rimligt att invandringen från dessa områden ligger bakom minskningen.

Diana Fleischman och Nathan Cofnas har kritiserat Jonathan Haidt då den senare påstått att judar har högre IQ än andra pga privilegium och inte genetik.

Så förr eller senare kommer denna diskussion ta sig in i finrummen. Självklart hjälper ite detta idioterna här på FB, eftersom ni bara bryr er om IQ så länge vita sägs ligga på topp och judar inte tas med som grupp alls i beräkningen.
Citera
2023-07-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Det börjar så smått dyka upp forskare som vill diskutera IQ-skillnader mellan etniciteter. Vi är inte där än, men förr eller senare måste vi snacka om detta. Om näring och stress var de enda faktorerna för IQ så skulle alla andra generationens invandrare ha lika hög IQ som ursprungseuropéer, men det har de inte.

T.ex. så har Gad Saad nämnt att ingen ifrågasätter att svarta är överrepresenterade i friidrott pga genetiska fördelar, så varför skulle det vara fel att säga att de har en genetisk nackdel när det kommer till IQ. Det är helt okej att säga att judar saknar genetiken för idrott, men det är inte okej att säga att svarta saknar genetiken för filosofi eller astrofysik.

Edward Dutton har påtalat att den enda samhällsförändring västvärlden haft i tandem med IQ-minskningen har varit invandring från Afrika, Mellanöster och sydasien, och alltså är det rimligt att invandringen från dessa områden ligger bakom minskningen.

Diana Fleischman och Nathan Cofnas har kritiserat Jonathan Haidt då den senare påstått att judar har högre IQ än andra pga privilegium och inte genetik.

Så förr eller senare kommer denna diskussion ta sig in i finrummen. Självklart hjälper ite detta idioterna här på FB, eftersom ni bara bryr er om IQ så länge vita sägs ligga på topp och judar inte tas med som grupp alls i beräkningen.

Börjar så smått?

1994 var snart 30 år sedan och då släpptes The Bell Curve: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve
IQ and the Wealth of Nations (2002)
https://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and...lth_of_Nations
Citera
2023-07-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Börjar så smått?

1994 var snart 30 år sedan och då släpptes The Bell Curve: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve
IQ and the Wealth of Nations (2002)
https://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and...lth_of_Nations

Och den boken blev bombarderad med kritik och snabbt undansvept från offentligheten. Så ja, det börjar som smått nu igen.
Citera
2024-03-05, 21:57
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
HAHA om du på riktigt tror på det så har du uppenbart låg IQ själv.

Det finns det fog för. https://cornucopia.se/2017/02/tino-s...dare-har-lagt/
Citera
2024-03-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det finns det fog för. https://cornucopia.se/2017/02/tino-s...dare-har-lagt/

Det stämmer säkert att SDare i genomsnitt har lägre IQ än för vissa andra partier, men det är inte samma sak som att de har lågt IQ pga att de röstar på SD .
Citera
2024-03-06, 12:14
Medlem
Nu tror jag visserligen inte heller att vi blivit smartare, men om något är riktigt korkat så är det att göra en sådan här rapport helt baserat på ett enda test och dessutom mönstringen av alla. Främst handlar det hur välvilligt inställd man faktiskt är till militären och göra väl på de där testerna.
Ett bra test då när jag själv mönstrade innebar att man antingen fick ligga inne längre pga de ville man skulle bli befäl eller att man hamnade i ett stridisförband och ni kan ju själva gissa hur populärt det var hos de flesta.
Det var många som bara kryssade sig igenom mönstringstestet utan ambition att det skulle bli för bra, vilket gör det hela helt värdelös att använda som källa för att tala om folkets generella faktiska IQ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in