• 1
  • 2
2019-09-27, 11:40
Medlem
Citat:
Min vän bad mig försöka överföra all data från en äldre MacBook Pro som inte längre startade, för att sedan föra över detta till en extern hårddisk.
... för att inte nämna att den interna HDD:n kommer från min väns arbetsdator och om en manuell kontroll är det enda alternativet så överlåter jag det i sådana fall till honom.
Om den interna HDD:n tillhör eller är kopplad till en arbetsgivare, borde inte din vän i första hand rådfråga denna arbetsgivare?
Det kan ju finnas mailkonversationer eller andra uppgifter som arbetsgivaren inte vill sprida hur som helst.
Citat:
Först överfördes all data från Macintosh HD till min MacBook Pro, för att sen på samma sätt föras över till den externa hårddisken.
Detta är ju ett onödigt steg, och chansen att något går fel ökar. Rimligtvis går
det att kopiera direkt mellan hårddiskkabinettet och den externa HD.
För övrigt så har du troligtvis all data från din väns arbetsgivare på din dator.
Citat:
Den externa hårddiskens kapacitet ligger på 2TB kontra den interna HDD:s 500GB, så utrymmesbrist på den externa hårddisken kan uteslutas.
Jag tolkar detta som om att du fick plats med din väns HDD:s 500GB på din egen HDD.
Citat:
Det tog ett bra tag, och jag fick inga felmeddelanden eller dylikt.
Det låter för mig märkligt att du lyckades kopiera en annan persons hela arbets HDD:s till din egen utan ett enda felmeddelande.
Rimligtvis borde några filer vara skyddade eller ej kopierbara.
Citat:
Utan att öppna varken HDD:n eller den externa hårddisken, finns det något sätt att kontrollera att data har skrivits till den externa hårddisken? Via någon logg?
Om ditt kopieringsprogram fungerar som det ska och ej lämnat några felmeddelanden, så ska du kunna lita på att filerna har kopierats.
Citat:
Tekniskt sett skulle jag ju kunna gå igenom innehållet manuellt på vardera hårddisk för att kontrollera att samtlig data finns på de båda hårddiskarna, men detta vill jag helst inte göra då det för det första skulle vara väldigt tidskrävande, för att inte nämna att den interna HDD:n kommer från min väns arbetsdator och om en manuell kontroll är det enda alternativet så överlåter jag det i sådana fall till honom.
Jag skulle helt klart lämna över kontrollen till vännen, innan någon annan åtgärd vidtas.
Citat:
Säger denna info er någonting? Har ni några andra förslag på hur jag kan kontrollera att jag överfört rubbet från den interna HDD:n > den externa hårddisken?

Hur har du tänkt gå vidare?
Om programet diff eller något annat program visar på att all data inte kopierats, hur skulle du hantera detta? Utan att manuellt titta på filerna ...
Din vän måste i vilket fall lämna in datorn för reparation.
Senast redigerad av PekkariP1 2019-09-27 kl. 11:42.
Citera
2019-09-27, 20:32
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Kloka ord
@TS: Börja om från början.

1 Installera CCC
2 Koppla in ursprungskällan
3 Koppla in målet
4 i CCC, tala om vad källa och mål är.
5 Kör CCC

Klart

Varför krångla till det med mellanlandningar och Terminal (om man inte begriper Terminal) och dessutom sakna plan för eventuella problem?

CCC löser problemen. Automatiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in