• 1
  • 2
2019-09-25, 02:39
Medlem
Basebands avatar
Jag ber på förhand om ursäkt för om tråden är placerad i fel underforum. Om så är fallet så ber jag vänligen mod att förflytta tråden.

Min vän bad mig försöka överföra all data från en äldre MacBook Pro som inte längre startade, för att sedan föra över detta till en extern hårddisk. Jag tog ut hårddisken ur min väns dator, och kopplade via en hårddiskkabinett in den i min egna MacBook Pro (för att undvika filsystemsrelaterade kompatibilitetsproblem). Jag har bara utfört sådana här dataräddningar en handfull gånger, så jag är inte helt säker på att allt gått rätt till.

Först överfördes all data från Macintosh HD till min MacBook Pro, för att sen på samma sätt föras över till den externa hårddisken. Den externa hårddiskens kapacitet ligger på 2TB kontra den interna HDD:s 500GB, så utrymmesbrist på den externa hårddisken kan uteslutas.

Det tog ett bra tag, och jag fick inga felmeddelanden eller dylikt. Utan att öppna varken HDD:n eller den externa hårddisken, finns det något sätt att kontrollera att data har skrivits till den externa hårddisken? Via någon logg? Tekniskt sett skulle jag ju kunna gå igenom innehållet manuellt på vardera hårddisk för att kontrollera att samtlig data finns på de båda hårddiskarna, men detta vill jag helst inte göra då det för det första skulle vara väldigt tidskrävande, för att inte nämna att den interna HDD:n kommer från min väns arbetsdator och om en manuell kontroll är det enda alternativet så överlåter jag det i sådana fall till honom.

Det enda jag hittills försökt i syfte att kontrollera detta, är att högerklicka på båda hårddiskar och välja "Visa info".

Intern HDD

Tillgängligt: 137,31GB (3,58GB rensbart)
Används: 365 512 269 824 byte (365,51GB på skiva)

Extern hårddisk

Tillgängligt: 1,39TB (3,56 GB rensbart)
Används: 611 346 079 744 byte (611,35GB på skiva)

Säger denna info er någonting? Har ni några andra förslag på hur jag kan kontrollera att jag överfört rubbet från den interna HDD:n > den externa hårddisken?

Tack på förhand
Citera
2019-09-25, 07:06
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Det normala är väl att använda diff, rsync, FileMerge (opendiff) eller motsvarande.

Kod:
diff -rq InternDisk ExternDisk

r-flaggan för rekursivt så alla mappar gås igenom.
q-flaggan så inte varje rad skrivs ut, utan endast skillanden.

Men du borde nog också kunna titta i loggen för "File System Events", "FSEvents.log" för att kontrollera att överföringen skett utan fel.

Du hittar den i en osynlig mapp ".fseventsd" i rotkatalogen på disken. (Den är gzippad och i hex-format.)
Senast redigerad av Jenny.Haniver 2019-09-25 kl. 07:11.
Citera
2019-09-25, 10:13
Medlem
Basebands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Det normala är väl att använda diff, rsync, FileMerge (opendiff) eller motsvarande.

Kod:

Men du borde nog också kunna titta i loggen för "File System Events", "FSEvents.log" för att kontrollera att överföringen skett utan fel.

Du hittar den i en osynlig mapp ".fseventsd" i rotkatalogen på disken. (Den är gzippad och i hex-format.)

Tack, det var precis ett sådant här svar jag var ute efter. Vad bör jag förvänta mig för output efter
Kod:
? Det vill säga, om jag lyckats eller om jag misslyckats totalt.
Citera
2019-09-25, 12:47
Medlem
sommarlovs avatar
Det är nästan omöjligt att vara säker.
Enklare är det om man använder säkrare filsystem som zfs.
Men så långt än ni nog inte beredda att gå!
Citera
2019-09-25, 19:55
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseband
Jag ber på förhand om ursäkt för om tråden är placerad i fel underforum. Om så är fallet så ber jag vänligen mod att förflytta tråden.

Min vän bad mig försöka överföra all data från en äldre MacBook Pro som inte längre startade, för att sedan föra över detta till en extern hårddisk. Jag tog ut hårddisken ur min väns dator, och kopplade via en hårddiskkabinett in den i min egna MacBook Pro (för att undvika filsystemsrelaterade kompatibilitetsproblem). Jag har bara utfört sådana här dataräddningar en handfull gånger, så jag är inte helt säker på att allt gått rätt till.

Först överfördes all data från Macintosh HD till min MacBook Pro, för att sen på samma sätt föras över till den externa hårddisken. Den externa hårddiskens kapacitet ligger på 2TB kontra den interna HDD:s 500GB, så utrymmesbrist på den externa hårddisken kan uteslutas.

Det tog ett bra tag, och jag fick inga felmeddelanden eller dylikt. Utan att öppna varken HDD:n eller den externa hårddisken, finns det något sätt att kontrollera att data har skrivits till den externa hårddisken? Via någon logg? Tekniskt sett skulle jag ju kunna gå igenom innehållet manuellt på vardera hårddisk för att kontrollera att samtlig data finns på de båda hårddiskarna, men detta vill jag helst inte göra då det för det första skulle vara väldigt tidskrävande, för att inte nämna att den interna HDD:n kommer från min väns arbetsdator och om en manuell kontroll är det enda alternativet så överlåter jag det i sådana fall till honom.

Det enda jag hittills försökt i syfte att kontrollera detta, är att högerklicka på båda hårddiskar och välja "Visa info".

Intern HDD

Tillgängligt: 137,31GB (3,58GB rensbart)
Används: 365 512 269 824 byte (365,51GB på skiva)

Extern hårddisk

Tillgängligt: 1,39TB (3,56 GB rensbart)
Används: 611 346 079 744 byte (611,35GB på skiva)

Säger denna info er någonting? Har ni några andra förslag på hur jag kan kontrollera att jag överfört rubbet från den interna HDD:n > den externa hårddisken?

Tack på förhand

Ladda ner Carbon Copy Cloner och gör en ny kopiering. Programmet är rsync med ett grafiskt gränssnitt i princip. Du får en logg efter kopieringen som talar om hur kopieringen har förlöpt, där ser du om allt har gått bra, eller om några filer eller mappar inte kunde kopieras.

https://bombich.com/
Citera
2019-09-25, 22:40
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Tack, det var precis ett sådant här svar jag var ute efter. Vad bör jag förvänta mig för output efter
Kod:

Du får en lista över de filer som finns på båda platserna och har samma namn, men skiljer sig åt, samt de som endast finns på en plats.

Enligt nedan:
Last login: Wed Sep 25 07:06:12 on console
Macbook-Air:~ jenny$

Macbook-Air:~ jenny$ diff -rq /Volumes/Interndisk /Volumes/Externdisk

Files /Volumes/Interndisk/Arkiv.zip and /Volumes/Externdisk/Arkiv.zip differ
Only in /Volumes/Interndisk: Text.rtf
Only in /Volumes/Externdisk: Bild.png
Jag håller förövrigt med Rassa att CCC är ett utmärkt verktyg.
Citera
2019-09-26, 11:57
Medlem
Citat:
Kod:

Om du lyckats med kopieringen ger kommandot diff -rq inget output alls!
Växeln "-q" gör att endast om något skiljer mellan katalogerna, så kommer programet att påtala detta.

Externa hårddiskar monteras vanligen under katalogen "/Volumes" i macos.
Sökvägen till en extern hårddisk skulle således kunna bli:
/Volumes/gamla-disken

Den nya hårddisken skulle kunna återfinnas under:
/Volumes/nya-disken

Katalogerna som ska jämföras på de båda hårddiskarna heter "viktiga-filer".

Kod:
diff -rq /Volumes/gamla-disken/viktiga-filer/ /Volumes/nya-disken/viktiga-filer/                          

Kommandot "diff" har här utrustats med två växlar "-r" (rekursivt) och "-q" (skriv bara ut om något skiljer sig åt).

Output av diff kommandot:
Kod:
Files /Volumes/gamla-disken/viktiga-filer/.DS_Store and /Volumes/nya-disken/viktiga-filer/.DS_Store differ

diff har upptäckt att filen ".DS_Store" finns i båda katalogerna, men att de
skiljer sig åt.

Kod:
Only in /Volumes/gamla-disken/viktiga-filer: Gusten-födeledag-2014
Only in /Volumes/gamla-disken/viktiga-filer: midsommar2001

diff har upptäckt att två underkataloger, "Gusten-födeledag-2014" och "midsommar2001", bara finns på den gamla disken.
Kod:
Only in /Volumes/nya-disken/viktiga-filer: Flytt_2011

Här har diff upptäckt att på den nya disken finns en katalog "Flytt_2011", som inte
finns på den gamla hårddisken.

Notera att det finns andra sätt att säkerställa att filer kopierats korrekt mellan två enheter. Detta ovan är ett exempel på output från kommandot "diff".
Citera
2019-09-26, 20:23
Medlem
Basebands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver

Kod:

Alltså, jag ska markera den interna HDD:n och den externa hårddisken > öppna Terminalen och köra
Kod:
?
Citera
2019-09-26, 20:26
Medlem
Basebands avatar
Jag markerade båda hårddiskarna > öppna Terminalen > körde
Kod:

Output: No such file or directory

Ska jag tolka detta som att datan på respektive hårddiskar är identiska?
Citera
2019-09-26, 20:57
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Jag markerade båda hårddiskarna > öppna Terminalen > körde
Kod:

Output: No such file or directory

Ska jag tolka detta som att datan på respektive hårddiskar är identiska?
Nej. Du måste byta ut ”InternDisk” och ”ExternDisk” mot sökvägen till de hårddiskar du vill jämföra.

Enklast är att skriva kommandot med flaggorna
Kod:
diff -rq
som du gjorde och sedan slå mellanslag och därefter dra in ikonen från den första disken direkt in i terminalfönstret sedan slå mellanslag och sedan göra likadant med den andra och därefter slå retur.

Om det inte är någon skillnad alls så kommer du inte få något meddelande alls.
Senast redigerad av Asmodeusvult 2019-09-26 kl. 21:00.
Citera
2019-09-27, 00:10
Medlem
Basebands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Nej. Du måste byta ut ”InternDisk” och ”ExternDisk” mot sökvägen till de hårddiskar du vill jämföra.

Enklast är att skriva kommandot med flaggorna
Kod:
diff -rq
som du gjorde och sedan slå mellanslag och därefter dra in ikonen från den första disken direkt in i terminalfönstret sedan slå mellanslag och sedan göra likadant med den andra och därefter slå retur.

Om det inte är någon skillnad alls så kommer du inte få något meddelande alls.

Okej, tack för ditt svar. Jag har aldrig gjort något liknande förut, men bara för att klargöra, är det vad hårddiskarna är döpta till, exempelvis "Macintosh HD" och "Pelles externa HDD" som ska matas in i terminalen?
Citera
2019-09-27, 09:44
Medlem
systems avatar
Citat:
Okej, tack för ditt svar. Jag har aldrig gjort något liknande förut, men bara för att klargöra, är det vad hårddiskarna är döpta till, exempelvis "Macintosh HD" och "Pelles externa HDD" som ska matas in i terminalen?
Som Asmodeusvult skrev:
Citat:
dra in ikonen från den första disken direkt in i terminalfönstret sedan slå mellanslag och sedan göra likadant med den andra och därefter slå retur.

Eller gör det enklare för dig och använd istället CCC som det tipsats om ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in