2019-10-13, 12:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Är detta ett riktigt påstående?
Eller till delar tror jag det stämmer.

Presidenten får inte använda sitt ämbete... -Det kan jag tänka mig stämmer.

presidenten får inte leda privatutredningar... Varför skulle han inte få det? Med privata tillgångar och privata utredare måste ju även en President få göra utredningar?

Han får inte använda sitt ämbete (d.v.s vara president) till att använda privatutredningar mot politiska motståndare nej. Om Biden skall utredas måste det ske av en annan institution (FBI ex).
Citera
2019-10-13, 12:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
presidenten får inte leda privatutredningar... Varför skulle han inte få det? Med privata tillgångar och privata utredare måste ju även en President få göra utredningar?

För övrigt precis vad Trump anklagade Obama för att ha gjort (han hävdade att Obama använt statsapparaten för att övervaka Trump).
Citera
2019-10-13, 13:43
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För övrigt precis vad Trump anklagade Obama för att ha gjort (han hävdade att Obama använt statsapparaten för att övervaka Trump).
Det handlar alltid om projektion, för Donald kan överhuvudtaget inte tänka utanför sin egen bubbla, eller ens föreställa sig att andra inte skulle agera på samma olagliga och moraliskt vidriga vis han ser som självklara.
https://www.youtube.com/watch?v=UaVWRetR4jg
Citat:
Ursprungligen postat av Förenta Staternas president
"No puppet! No puppet! You're the puppet!"

Jag grunnar också lite på hur mycket den här fixeringen på Biden har att göra med att denne var Obamas VP?
För allt som har med Obama att göra måste bort! Iran-uppgörelsen, ACA, alla miljöreformer och -förbättringar såväl som Obamas relativt goda kontakter med grannar och omvärld.
https://www.washingtonpost.com/opinions/trumps-obama-envy-is-getting-even-worse/2019/08/26/5dadc7d0-c83a-11e9-be05-f76ac4ec618c_story.html
Citat:
Trump’s Obama envy is getting even worse
https://www.nbcnews.com/politics/meet-the-press/trump-shows-he-remains-fixated-obama-n1020916
Citat:
Trump shows he remains fixated on Obama
Trump mentioned Obama, his wife and “Obamacare” 23 times in his interview on “Meet the Press” — when he was asked only four direct questions that involved the former president.
Donald är ju ingenting annat än en lågstadiemobbare, och har inte förmåga att tänka eller resonera utanför denna roll han spelat hela sitt liv. Och som sådan är han en impotent långsint och grinig jävel...
https://www.nbcnews.com/storyline/white-house-correspondents-dinner/stars-arrive-obama-gets-one-more-chance-zing-correspondents-dinner-n565431
Citat:
Obama Roasts Trump, Drops Mic at Last White House Correspondents' Dinner
Citera
2019-10-13, 17:04
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu tycks det som att Sondland skall vittna inför kongressen, och här är vad han kommer säga:

https://twitter.com/home

Så hans textmeddelande var alltså inte vad han själv ansåg, utan vad han blivit instruerad av Trump att säga. Här är vad Trump sade den 8e:

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1181560708808486914

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1181560772255719424

Saker faller ihop snabbt nu. Sondland vill nog undvika fängelse och verkar vittna ärligt. Vi får se hur lång tid det tat innan denne "great american" kastas under bussen av clownen.

Det borde alla ha insett redan då textmeddelandena släpptes.

Citat:
[9/9/19, 12:31:06 AM] Bill Taylor: The message to the Ukrainians (and Russians) we send with the decision on security assistance is key. With the hold, we have already shaken their faith in us. Thus my nightmare scenario.

[9/9/19, 12:34:44 AM] Bill Taylor: Counting on you to be right about this interview, Gordon.

[9/9/19, 12:37:16 AM] Gordon Sondland: Bill, I never said I was “right”. I said we are where we are and believe we have identified the best pathway forward. Lets hope it works.

[9/9/19, 12:47:11 AM] Bill Taylor: As I said on the phone, I think it’s crazy to withhold security assistance for help with a political campaign.

Mest troligt har Taylor fått Gordon att känna sig väldigt osäker. Taylor är vid det här laget övertygad om att det pågår en utpressning av Ukraina för att Presidenten vill utreda en politisk motståndare. Gordon slutar att svara och blir så pass bekymrad att han ringer till Trump och återkommer långt senare.

Citat:
[9/9/19, 5:19:35 AM] Gordon Sondland: Bill, I believe you are incorrect about President Trump’s intentions. The President has been crystal clear no quid pro quo’s of any kind. The President is trying to evaluate whether Ukraine is truly going to adopt the transparency and reforms that President Zelensky promised during his campaign I suggest we stop the back and forth by text If you still have concerns I recommend you give Lisa Kenna or S a call to discuss them directly. Thanks.

Här upprepar Gordon vad Trump sagt men uppenbarligen är han inte speciellt övertygad själv.

Det är bra att han väljer att vittna. Man kan spekulera om han tror att det är något som kommer att hjälpa Donald Trump eller om hans intresse ligger i att rentvå sig själv. Gordon Sondland är inte en diplomat och saknar helt både erfarenhet och utbildning. Han känner säkert att han är ute på djupt vatten. De flesta miljonärer och miljardärer som skänker pengar för att diplomatjobb vill ha en semester där de senare kan skryta lite inför närmaste vänner och anhöriga. Att plötsligt bli inblandad i en gigantisk konstitutionell kris var knappast något han räknat med.

Enligt Washington Post som pratat med personer som känner till hans vittnesmål så kommer han att säga följande.

Citat:
It’s only true that the president said it, not that it was the truth

Jag tror nästan alla förstår vilken låg trovärdighet Donald Trump har.
Citera
2019-10-13, 19:25
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Shokins edsvurna vittnesmål om att han grävde i just Barisma och fick sparken just på grund av detta, borde vara för tänkande individer en försvårande omständighet. Liksom att demokratisk MSM tittar bort när det serveras för dem.

Shokin sparkades för att han inte tog tag i korruptionen, och det var under hans tid som Ukrainska åklagarmyndigheten INTE lämnade ut dokument om Burismas ägare till UK. IMF, Världsbanken, EU och USA (inklusive en del republikaner) hörde till de som ville ha bort honom. Men givetvis tror du att Shokins version är den korrekta.

Läs detta. https://www.ft.com/content/e1454ace-e61b-11e9-9743-db5a370481bc
Några citat:

European and US officials pressed Ukraine to sack Viktor Shokin, the country’s former prosecutor-general, months before Joe Biden, the former US vice-president,*personally intervened to force his removal, people involved in the talks said.*Mr Biden did not act unilaterally nor did he instigate the push against Mr Shokin
...
EU diplomats working on*Ukraine at the time have, however, told the FT that they were looking for ways to persuade Kiev to remove Mr Shokin well before Mr Biden entered the picture. The push for Mr Shokin’s removal was part of an international effort to bolster Ukraine’s institutions following Russia’s annexation of Crimea and the armed conflict in the eastern part of the country.*
...
“All of us were really pushing [former Ukrainian president Petro] Poroshenko that he needs to do something, because the prosecutor was not following any of the corruption issues. He was really bad news,” said an EU diplomat involved in the discussions. “It was Biden who finally came in [and triggered it]. Biden was the most vocal, as the US usually is. But we were all literally complaining about the prosecutor.”*
...
Prominent Republican senators, including Rob Portman of Ohio and Ron Johnson of Wisconsin, were on a similar push at the time, calling for “urgent reforms to the prosecutor-general’s office and judiciary” in an early 2016 letter to Mr Poroshenko.
...
A*Poroshenko government adviser added: “Everyone was pushing for Shokin’s resignation, not just Biden. The difference was Biden came with an amount of money Ukraine found hard to ignore. If the Europeans had had that leverage, they would have used it.”

Citat:
Fel. Han ber om och om igen, i national tv, att reportrar ska titta på dem, och att justitia ska ta en titt. Vad tror du att han visar? En sexnovell?

Jag har ingen aning om vad han viftar med, men om det är bevis på olagligheter så är det bara att vandra in på närmaste FBI-kontor, Justitiedepartementet eller motsvarande så startas det en utredning. Det är borde rentav vara hans plikt, moraliskt om inte annat. Själv säger han i tv att han inte tänker lämna över dem förrän det röstas för impeachment i Rep-huset.

Citat:
Du drar upp muellerutredningen på nytt. Insinuerar att det fanns rysk collusion trots att saken dragits i långbänk i tre år, och inget kom ut av utredningen. Du måste fortsätta med narrativet. Till varje pris. Så små frön av undran.

Jag tog en faktisk liknande händelse som exempel på hur Trump sannolikt kommer att ställa sig till Giulianis forskning när det hettar till sig.

Citat:
Han sa, jag vet inte, han var det igår och jag har inte pratat med honom sedan dess.
Hur dumma är ni som ännu inte har lärt er hans uttryckssätt?

Du menar ungefär som när du inte förstår Schiffs uttyckssätt när han gjorde sin malplacerade parodi på Trump?
Citera
2019-10-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men det är ju det jag säger! President får inte använda statliga resurser i det syftet.

Det jag också säger/frågar är att det kan väl inte vara olagligt ens för en president att utreda saker privat?
Med privat menar jag egna ekonomiska resurser och personal utanför den statliga verksamheten.
Citera
2019-10-13, 20:15
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ja men det är ju det jag säger! President får inte använda statliga resurser i det syftet.

Det jag också säger/frågar är att det kan väl inte vara olagligt ens för en president att utreda saker privat?
Med privat menar jag egna ekonomiska resurser och personal utanför den statliga verksamheten.

Det är en sak att utreda saker privat men en helt annan sådan att göra det i sin roll som president och använda sig av statliga resurser.
Citera
2019-10-13, 20:27
Medlem
Raskaoverisens avatar
Impeach Trump Protest in Washington, DC
https://www.youtube.com/watch?v=lKKoElY7_E4
Vänster clowner på march
Citera
2019-10-13, 20:48
Medlem
USA:s försvarsminister Mark Esper meddelar att pentagon kommer att samarbeta fullt ut med representant huset när man vittnar men säger att man givetvis också måste utgå ifrån vad vita huset kommer att sätta för begränsningar.

Däremot så kan nog inte Trumps sätta full munkavle på Pentagon utan får nog inse att kallas man att vittna inför ett utskott med politiskt makt så vittnar man om man vill ha hedern i behåll. Vad det sedan ger eller inte ger lär vi snart få veta.
Men att det främst är republikanska politiker, tjänstemän och ambassadörer som får Trumps trovärdighet att smulas sönder totalt är ju lite ironiskt.
Citera
2019-10-13, 20:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är en sak att utreda saker privat men en helt annan sådan att göra det i sin roll som president och använda sig av statliga resurser.

Finns det några reella belägg för det eller är det trumpofobiska killgissningar?
Citera
2019-10-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Enligt Obamas egna chef för DNI, Clapper, var enda anledningen till russiaHoax utredningen att Obama beordrade denna. Så jag håller med, det är sinnessjukt beteende.

Trump verkar dock inte gjort detsamma utan bett sin advokat ta fram fakta som vidarebefordrats till DoJ för prövning, alltså tvärtemot hur svinens beteende.
Citera
2019-10-13, 21:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbrorFranz
Enligt Obamas egna chef för DNI, Clapper, var enda anledningen till russiaHoax utredningen att Obama beordrade denna. Så jag håller med, det är sinnessjukt beteende.

Trump verkar dock inte gjort detsamma utan bett sin advokat ta fram fakta som vidarebefordrats till DoJ för prövning, alltså tvärtemot hur svinens beteende.

Att ringa och även stoppa pengar som skulle gå till Ukraina talar emot det du säger dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in