• 1
  • 2
2019-09-23, 18:03
Medlem
Honkpills avatar
Jag har reagerat negativt på alla påhopp på Greta avseende mongolism som jag inte tycker stämmer utan bara används pejorativt.

Däremot har jag en fråga angående fetalt alkoholsyndrom dvs att mamman krökar under graviditeten.

Kan det vara detta som ligger bakom klimatgretas högst personliga ansikte? Kan samma karakteristika uppstå pga medicinintag (jfr neurosedynhärvan)?

Bild med karakteristika
https://eurochan.org/static/uploads/...:28.888723.jpg

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom
Citat:
Fetalt alkoholsyndrom, alkoholfetopati eller FAS är ett syndrom som uppkommer på grund av att kvinnan dricker alkohol under graviditeten. FAS är en medicinsk diagnos.

Jämförande bild i engelska wiki
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feta...ctrum_disorder
Citat:
Signs and symptoms
Senast redigerad av Honkpill 2019-09-23 kl. 18:44.
Citera
2019-09-23, 18:20
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkpill
Jag har reagerat negativt på alla påhopp på Greta avseende mongolism som jag inte tycker stämmer utan bara används pejorativt.

Däremot har jag en fråga angående fetalt alkoholsyndrom dvs att mamman krökar under graviditeten.

Kan det vara detta som ligger bakom klimatgretas högst personliga ansikte? Kan samma karakteristika uppstå pga medicinintag (jfr neurosedynhärvan)?

Bild med karakteristika
https://eurochan.org/static/uploads/...:28.888723.jpg

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom

Jämförande bild i engelska wiki
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feta...ctrum_disorder

Det är möjligt, fast det behövs nog någon medicinsk expert som kan svara på den frågan.
Citera
2019-09-23, 18:24
Medlem
silbersteins avatar
Med tanke på att hon har fotografiskt minne, kan tala baklänges och är allmänt kognitivs högfungerande med undantag för sociala förmågor pga sin asberger så föga troligt iom att fetalt alkoholsyndrom medför negativ påverkan på intelligensen. Människor med autism uppvisar tydligen ofta vissa karaktäristiska anletsdrag, har nog snarare med det att göra: https://www.cbsnews.com/pictures/is-...show-disorder/
Senast redigerad av silberstein 2019-09-23 kl. 18:27.
Citera
2019-09-23, 18:42
Medlem
root-to-evils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkpill
.....Kan det vara detta som ligger bakom klimatgretas högst personliga....

Har erfarenhet av FAS-personer. Visst finns det en viss utseendemässig likhet, dock är det inte det.
FAS-handikappade har helt annan blick, rygg- och benproblem. Svåra kognitiva störningar. De har oftast omfattande talsvårigheter. Motorik åt skogen osv.

GT är för fungerande i skallen och i sina rörelser för FAS. Gretas sena eller uteblivna mognad bygger på tidigare svår ätstörning och mbd (aspeger / autism light = utseendet). Den förra låser henne i en tioårings kropp den senare låser henne i tvångstankar. Hoppas hon växer till sig och får ett bra liv. Utan bindgalna föräldrar som jagar fram henne i rampljuset.
Citera
2019-09-23, 18:42
Medlem
Honkpills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är möjligt, fast det behövs nog någon medicinsk expert som kan svara på den frågan.
Därför jag postade här för att locka fram dessa
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Med tanke på att hon har fotografiskt minne, kan tala baklänges och är allmänt kognitivs högfungerande med undantag för sociala förmågor pga sin asberger så föga troligt iom att fetalt alkoholsyndrom medför negativ påverkan på intelligensen. Människor med autism uppvisar tydligen ofta vissa karaktäristiska anletsdrag, har nog snarare med det att göra: https://www.cbsnews.com/pictures/is-...show-disorder/
Jag är inte någon medicinsk expert men fick (när jag läste) för mig att man inte behövde få alla symptomen (både fysiska och psykiska).

Träffade utomlands på en betydligt äldre person som angav mammans alkoholintag som orsak till det karakteristiska ansiktsutseendet.
Citat:
Ursprungligen postat av root-to-evil
Har erfarenhet av FAS-personer. Visst finns det en viss utseendemässig likhet, dock är det inte det. FAS-handikappade har helt annan blick, rygg- och benproblem. Svåra kognitiva störningar. De har oftast omfattande talsvårigheter. Motorik åt skogen osv.

GT är för fungerande i skallen och i sina rörelser för FAS. Gretas sena eller uteblivna mognad bygger på tidigare svår ätstörning och mbd (aspeger). Den förra låser henne i en tioårings kropp den senare låser henne i tvångstankar. Hoppas hon växer till sig och får ett bra liv. Utan bindgalna föräldrar som jagar fram henne i rampljuset.
OK tack
Citera
2019-09-23, 18:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Greta har ju inte små ögon. Hon har bland de största sneda ögon jag sett.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg
https://www.dazeddigital.com/life-cu...sun-media-hate
Citera
2019-09-23, 19:17
Medlem
piggypiggys avatar
greta bytte snabbt fot from asyl-aktivist till klimat aktivist. har lilla Greta upptäckt att hon är född i fel kropp? och fått hormoner som stoppar puberteten, måntro, I VÄNTAN PÅ KÖNSSTYMPNING OCH PLASTIKOPERATIONER
Citera
2019-09-23, 20:03
Medlem
bergsdals avatar
Autism/FAS kan det vara men inte asperger där man inte ska kunna se fysiska symptom på grund utav att just asperger utmärker sig i beteendet men inte i utseendet därav neuropsykiatriskt, den annorlunda neurologiska omloppsbanan kombinerat med visa nedsatta områden i hjärnan som hanterar empati/visualisering/medlidande med mera.

Autism och asperger ska egentligen inte ha något med varan och göra men det är en helt annan diskussion
Senast redigerad av bergsdal 2019-09-23 kl. 20:07.
Citera
2019-09-23, 20:13
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Fotografiskt minne är inte riktigt bevisat riktigt eller har ens forskats inom ordentligt, man förstår inte riktigt hur det fungerar samt är det ingenting som utmärker folk med autism. Det kan finnas en tendens men fortfarande väldigt löst som man inte kan beräkna med
Att tala baklänges likaså, det kan man lära sig.

Det rimliga med fas är att hon beter sig inte riktig som en person med asperger, klarar av sociala interaktioner väldigt bra, bättre än visa neurotypiska personer skulle kunna, klarar av att hantera väldigt mycket stimuli i form utav fotografering, folk som tittar med mera... En person med autism eller asperger skulle inte kunna riktigt hantera detta just på grund utav att ett av dom viktigaste kriterierna är ett känsligt centralt nervsystem, vilket innebär att kroppen/hjärnan per tendens överreagerar vid stimuli, det vill säga ljus, ljud, syn osv... Däremot är det också en annan fråga om asperger samt autism har denne gemensamma egenskap, kanske det är endast asperger och autism inte delar ett känsligt nervsystem. Vilket är vad jag tror mer på
Citera
2019-09-23, 20:13
Medlem
Hela den här konspirationsteorin om Greta Thunberg är både genomskinlig vad gäller de som tror på den och säger mindre smickrande saker om deras karaktärer. För det första: det har ju ingen betydelse egentligen. Hennes argument står ju på egna ben och kan bemötas av den som vill, men istället tar man till medicinsk smutskastning för att man tydligen inte kan eller inte har stake nog. För det andra finns det inte ett dyft till stöd för det.

Folk kan väl själva läsa på vad FAS egentligen är så fattar de att det medför avsevärt mycket mer störningar än vad folk inbillar sig skulle vara ett udda utseende (vilket hon egentligen inte ens har, utöver lite för sin ålder ovanlig klädstil och undvikande av smink). Hela idén är ju minst sagt skrattretande. Hon lyckas i princip skapa en global rörelse och är en folkhjälte för miljoner, hon lever ju ett mer välfungerande liv än den genomsnittliga Flashback-användaren.

Men det är väl där hela smutskastningen kommer ifrån, vuxna människor som inte tål tanken på att en lätt autistisk tonårstjej är mer framgångsrik än vad de själva är. Gammal hederlig svensk avundsjuka kombinerat med total brist på anständighet. Patetiskt och osmakligt är vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Fotografiskt minne är inte riktigt bevisat riktigt eller har ens forskats inom ordentligt, man förstår inte riktigt hur det fungerar samt är det ingenting som utmärker folk med autism. Det kan finnas en tendens men fortfarande väldigt löst som man inte kan beräkna med
Att tala baklänges likaså, det kan man lära sig.

Det rimliga med fas är att hon beter sig inte riktig som en person med asperger, klarar av sociala interaktioner väldigt bra, bättre än visa neurotypiska personer skulle kunna, klarar av att hantera väldigt mycket stimuli i form utav fotografering, folk som tittar med mera... En person med autism eller asperger skulle inte kunna riktigt hantera detta just på grund utav att ett av dom viktigaste kritterna är känsligt centralt nervsystem, vilket innebär att kroppen/hjärnan per tendens överreagerar vid stimuli, det vill säga ljus, ljud, syn osv... Däremot är det också en annan fråga om asperger samt autism har denne gemensamma egenskap, kanske det är endast asperger och autism inte delar ett känsligt nervsystem. Vilket är vad jag tror mer på

Hon verkar ha en väldigt högfungerande variant av autism även jämfört med vad man tidigare kallade Asperger. Ser inte ut att påverka henne mer än en tendens att gå in djupt i sina särintressen kombinerat med en lite ovanlig grad av ointresse för ex. utseende och vissa sociala konventioner. Bland annat har hon ju ett lite begränsat kroppsspråk.

Det är inte särskilt ovanligt, alla som pluggat något vetenskapligt på universitet (för att inte tala om ingenjörsvetenskap) kan nog åminna sig åtminstone ett par snubbar med liknande karaktärsdrag.
Senast redigerad av Nivash 2019-09-23 kl. 20:19.
Citera
2019-09-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Hela den här konspirationsteorin om Greta Thunberg är både genomskinlig vad gäller de som tror på den och säger mindre smickrande saker om deras karaktärer. För det första: det har ju ingen betydelse egentligen. Hennes argument står ju på egna ben och kan bemötas av den som vill, men istället tar man till medicinsk smutskastning för att man tydligen inte kan eller inte har stake nog. För det andra finns det inte ett dyft till stöd för det.

Folk kan väl själva läsa på vad FAS egentligen är så fattar de att det medför avsevärt mycket mer störningar än vad folk inbillar sig skulle vara ett udda utseende (vilket hon egentligen inte ens har, utöver lite för sin ålder ovanlig klädstil och undvikande av smink). Hela idén är ju minst sagt skrattretande. Hon lyckas i princip skapa en global rörelse och är en folkhjälte för miljoner, hon lever ju ett mer välfungerande liv än den genomsnittliga Flashback-användaren.

Men det är väl där hela smutskastningen kommer ifrån, vuxna människor som inte tål tanken på att en lätt autistisk tonårstjej är mer framgångsrik än vad de själva är. Gammal hederlig svensk avundsjuka kombinerat med total brist på anständighet. Patetiskt och osmakligt är vad det är.

Hon verkar ha en väldigt högfungerande variant av autism även jämfört med vad man tidigare kallade Asperger. Ser inte ut att påverka henne mer än en tendens att gå in djupt i sina särintressen kombinerat med en lite ovanlig grad av ointresse för ex. utseende och vissa sociala konventioner. Bland annat har hon ju ett lite begränsat kroppsspråk.

Det är inte särskilt ovanligt, alla som pluggat något vetenskapligt på universitet (för att inte tala om ingenjörsvetenskap) kan nog åminna sig åtminstone ett par snubbar med liknande karaktärsdrag.
Väl skrivet.

Kan man bli mer av en förlorare än att sitta och hitta på en massa skit om Greta Thunberg? Herregud..

Ni som blir provocerade av henne; släng fram några feta bevis på att hon har fel angående klimatet istället.
Citera
2019-09-23, 21:50
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Väl skrivet.

Kan man bli mer av en förlorare än att sitta och hitta på en massa skit om Greta Thunberg? Herregud..

Ni som blir provocerade av henne; släng fram några feta bevis på att hon har fel angående klimatet istället.

Jag är förvånad över att denna tråden inte skapades redan för minst ett år sedan eftersom bildmontagen med henne cirkulerat länge. När det hela är utspelat så är jag personligen positivt inställd till att många fler har lärt sig om FAS och dess symptom oberoende av om Greta dras med detta eller ej. All höjd medvetenhet kring åkommor menar jag är bra.

Jag är personligen konsekvent i min inställning till Greta likväl som alla andra kändisbarn så som exempelvis Will Smiths ung(e)/(ar) som får mycket krattat för sig(filmen After Earth, Karate kid).

Du skriver att argumentationsfelet ad hominem används alltså att budbäraren skjuts och att dom som ställer sig frågande till omständigheterna kring fenomenet borde fokusera på det hennes tal handlar om istället. Detta vore lite off topic i denna tråden tänker jag men visst;

https://www.naturalnews.com/055151_g...kepticism.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in