2019-09-23, 17:00
Medlem
rovmuns avatar
Sunfleet har blivit M - någon som har hunnit testa?

Lilla paketet 0kr / mån

Priserna är 135kr / h
1295kr 24h
Helgpris 2495

Max 30 mil, bensin ingår.

Är inte detta lite dyrt?
Citera
2019-09-24, 23:00
Medlem
Från och med i morgon i Stockholm och Uppsala. Får se hur länge det dröjer innan resten av landet konverteras till M.
Citera
2019-09-29, 12:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun

Lilla paketet 0kr / mån

Priserna är 135kr / h
1295kr 24h
Helgpris 2495

Är inte detta lite dyrt?
Nu har väl Sunfleet flera paket, där man betalar olika månadskostnad. Det lilla paketet är väl för de som kör mycket sällan. Är flera år sen jag nyttjade Sunfleet då jag nu har egen bil. Men det jag minns är att Sunfleet var helt okej för kortare ärenden, typ åka o handla och lite sånt. Men om man skulle köra långt och ha bil en helg så blev det betydligt billigare att hyra hos "vanliga" biluthyrare.
Citera
2019-09-29, 22:47
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun

Lilla paketet 0kr / mån

Priserna är 135kr / h
1295kr 24h
Helgpris 2495

Är inte detta lite dyrt?

Jo, tack. Dyrt låter det.

Nog brukar man väl hitta billigare hybilar på någon random mack, med fria mil? Förivisso så ingår inte drivmedel, men ska man göra kortare sträckor så lär de inte förbrukas mycket ändå.

Kan väl vara värt för resor som max är någon timme dock.
Citera
2019-09-30, 06:39
Medlem
rovmuns avatar
Fick för mig att sunfleet var billigare men kanske minns fel så jag inte var kund där.
Citera
2020-09-26, 12:42
Medlem
Rasande-Roses avatar
Har abonnemanget "Lagom", 195 kronor i månaden, kör väl kanske 4 ggr månad.
Timpriset blir 85 kronor, så för mig som ändå kör regelbundet så är det klart billigare än mackens billigaste. Även med månadspriset inräknat så tror jag inte timkostnaden överstiger 100 kronor. Sen så bor jag 150 meter från två M-bilar, så är ju ruskigt smidigt nu när man inte behöver böka med nycklar ens som med Sunfleet (allt är över mobiltelefonen).

Bilarna är i alla fall där jag bor XC40, ganska bra rymliga bilar när man ska till skogen på utflykt och liknande.

Tycker helt klart att poolen överträffar konventionell hyrbil med råge. Macken har ju sällan fria km heller och börjar man istället söka Hertz eller liknande så drar ju priset iväg och smidigheten ryker, även om deras bilar kanske är fräschare städade.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Jo, tack. Dyrt låter det.

Nog brukar man väl hitta billigare hybilar på någon random mack, med fria mil? Förivisso så ingår inte drivmedel, men ska man göra kortare sträckor så lär de inte förbrukas mycket ändå.

Kan väl vara värt för resor som max är någon timme dock.

Syftet med bilpool är ju i första hand att man betalar en månadsavgift och kör lite då och då.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2020-09-26 kl. 12:51.
Citera
2020-09-26, 18:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Har abonnemanget "Lagom", 195 kronor i månaden, kör väl kanske 4 ggr månad.
Timpriset blir 85 kronor, så för mig som ändå kör regelbundet så är det klart billigare än mackens billigaste. Även med månadspriset inräknat så tror jag inte timkostnaden överstiger 100 kronor. Sen så bor jag 150 meter från två M-bilar, så är ju ruskigt smidigt nu när man inte behöver böka med nycklar ens som med Sunfleet (allt är över mobiltelefonen).

Bilarna är i alla fall där jag bor XC40, ganska bra rymliga bilar när man ska till skogen på utflykt och liknande.

Tycker helt klart att poolen överträffar konventionell hyrbil med råge. Macken har ju sällan fria km heller och börjar man istället söka Hertz eller liknande så drar ju priset iväg och smidigheten ryker, även om deras bilar kanske är fräschare städade.

Syftet med bilpool är ju i första hand att man betalar en månadsavgift och kör lite då och då.
Innan jag skaffade bil för dryga tre och ett halvt år sen så nyttjade både Sunfleet (nuv. M) och konventionella hyrbilar.

Sunfleet (M) är bra för kortare ärenden, typ handla på MAXI, kortare ärenden i övrigt. Tycker de var helt ok om man ska ha dem just detta, men för längre tid och framförallt längre sträckor, då var det vanliga hyrbilar som gällde. Hyrde av ett lokalt väletablerat företag med nya fräscha bilar de helger jag behövde bil, samma på sommaren. Då hyrde jag en månad av dem. Fria mil. Bränsle tillkom.

Men behöver man inte bil flera gånger i veckan och inte kör megamycket så är det ett fullgott alternativ med M och konventionell hyrbil. Du kan ändå hyra rätt mycket mot vad ett ägande av motsvarande bil kostar.
Citera
2020-09-27, 13:48
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Innan jag skaffade bil för dryga tre och ett halvt år sen så nyttjade både Sunfleet (nuv. M) och konventionella hyrbilar.

Sunfleet (M) är bra för kortare ärenden, typ handla på MAXI, kortare ärenden i övrigt. Tycker de var helt ok om man ska ha dem just detta, men för längre tid och framförallt längre sträckor, då var det vanliga hyrbilar som gällde. Hyrde av ett lokalt väletablerat företag med nya fräscha bilar de helger jag behövde bil, samma på sommaren. Då hyrde jag en månad av dem. Fria mil. Bränsle tillkom.

Men behöver man inte bil flera gånger i veckan och inte kör megamycket så är det ett fullgott alternativ med M och konventionell hyrbil. Du kan ändå hyra rätt mycket mot vad ett ägande av motsvarande bil kostar.

Jo, jag tycker hyrbilar är lite för krångliga när man bara ska hyra någon timme en vardag. Med att det ska göras avslut, tankas upp osv. Plus att de sällan har hyrbilsställena smidigt placerade i ett bostadsområde i förorter likt M har. Enda problemet med bilpoolen jag märkt så här långt är väl att de kanske inte lägger så mycket kräm på service av bilarna, de är nästan alltid ganska smutsiga.
Citera
2020-09-27, 14:06
Medlem
Bra för snabba korta ärenden som kräver bil (när man valt att inte äga nån).

Det gäller att inte vara dumsnål för då framstår det lätt som hiskeligt dyrt. Man måste ta och jämföra med vad man faktiskt sparar genom att inte ha bil.
Citera
2020-09-27, 14:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Jo, jag tycker hyrbilar är lite för krångliga när man bara ska hyra någon timme en vardag. Med att det ska göras avslut, tankas upp osv. Plus att de sällan har hyrbilsställena smidigt placerade i ett bostadsområde i förorter likt M har. Enda problemet med bilpoolen jag märkt så här långt är väl att de kanske inte lägger så mycket kräm på service av bilarna, de är nästan alltid ganska smutsiga.
Det där med dåligt städade och skador som ej är rapporterade upplevde jag som lite för vanligt förekommande problem med Sunfleet (nuv. M) även då, dvs före 2017. Nu tog jag ju alltid full försäkring, men man ska ju ändå kolla över bilen innan man tar den och hur lätt är det när den är svart, det är mörkt ute och den är lortig? Gällande invändigt så tycke jag ofta de var lite äckliga, hade alltid med mig våtservetter och torkade av ratt och reglage innan jag åkte.

Ska du bara ha bilen några timmar, typ två, tre, fyra timmar, så är ju M bäst och blir billigast och även enklast. Men ska man köra långt och ha den längre så blir konventionell hyrbil betydligt billigare. Jag cyklade till den uthyrare jag använde, och de hade ett säkert nyckelinkast som man kunde använda om man kom sent en söndag till exempel. Men visst, lite segt att cykla till och från, och f f a med uthämtandet även det aldrig var struligt och de alltid var trevliga.

Men det jag vill komma till är att den bästa kombon är att använda M vid korta sträckor och tider, som att kanske åka o storhandla. Sen får du ju räkna på vilken variant du ska ha på avtal med dem, pay and go (0kr i månaden men dyrare per timme och kilometer, eller någon av deras paket med månadsavgift och lägre kostnad per hyrtillfälle). Vid längre sträckor och tider, t ex en helg fredag em till måndag morgon, är det bättre med konventionell hyrbil.

Ett annat alternativ ni kan kolla på är ju att privatleasa en bil. T ex en Toyota Aygo eller Yaris, eller andra märken. Du kommer hamna runt 1900-3000 per månad beroende på bil och årlig körsträcka. Ofta 1500 mil om året och avtalet är över tre år. Dock ska du veta att du kommer ha råd och att ditt behov av bil inte kommer ändras nämnvärt över den tiden.
Citera
2020-09-27, 14:50
Medlem
godboys avatar
Exakt detta:
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Bra för snabba korta ärenden som kräver bil (när man valt att inte äga nån).

Det gäller att inte vara dumsnål för då framstår det lätt som hiskeligt dyrt. Man måste ta och jämföra med vad man faktiskt sparar genom att inte ha bil.
Innan jag och frugan köpte vår bil så hade vi Sunfleet för korta ärenden och hyrde av konventionell uthyrare av för vissa helger då vi skulle åka långt.

Många sa "åh så dyrt!!" när man berättade vad det kostade, men då har de inte räknat på vad det kostar att äga en ny bil. Samma med privatleasing, många även där säger "åh så dyrt!!" men om man bryter ned det och jämför med ägande över tre år så kan det faktiskt vara bättre att välja privatleasing i vissa fall. Nu köpte jag och frugan våran bil, men vi funderade länge o väl på att leasa.
Citera
2020-09-28, 00:17
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det där med dåligt städade och skador som ej är rapporterade upplevde jag som lite för vanligt förekommande problem med Sunfleet (nuv. M) även då, dvs före 2017. Nu tog jag ju alltid full försäkring, men man ska ju ändå kolla över bilen innan man tar den och hur lätt är det när den är svart, det är mörkt ute och den är lortig? Gällande invändigt så tycke jag ofta de var lite äckliga, hade alltid med mig våtservetter och torkade av ratt och reglage innan jag åkte.

Ska du bara ha bilen några timmar, typ två, tre, fyra timmar, så är ju M bäst och blir billigast och även enklast. Men ska man köra långt och ha den längre så blir konventionell hyrbil betydligt billigare. Jag cyklade till den uthyrare jag använde, och de hade ett säkert nyckelinkast som man kunde använda om man kom sent en söndag till exempel. Men visst, lite segt att cykla till och från, och f f a med uthämtandet även det aldrig var struligt och de alltid var trevliga.

Men det jag vill komma till är att den bästa kombon är att använda M vid korta sträckor och tider, som att kanske åka o storhandla. Sen får du ju räkna på vilken variant du ska ha på avtal med dem, pay and go (0kr i månaden men dyrare per timme och kilometer, eller någon av deras paket med månadsavgift och lägre kostnad per hyrtillfälle). Vid längre sträckor och tider, t ex en helg fredag em till måndag morgon, är det bättre med konventionell hyrbil.

Ett annat alternativ ni kan kolla på är ju att privatleasa en bil. T ex en Toyota Aygo eller Yaris, eller andra märken. Du kommer hamna runt 1900-3000 per månad beroende på bil och årlig körsträcka. Ofta 1500 mil om året och avtalet är över tre år. Dock ska du veta att du kommer ha råd och att ditt behov av bil inte kommer ändras nämnvärt över den tiden.

Jo, samtidigt så är det väl omöjligt för M att rengöra bilarna efter varje körning likt Avis och Hertz konditionerare gör. De är ju utspridda överallt och hyrs ofta flera gånger om dagen. Men i de flesta fallen man behöver bil, om man använder den likt en privatbil, så är det ju just kortare sträckor. Kör man två-tre mil så blir km taxan med M runt 20-30 kronor extra inkl. bränsle, så det är ju inte mycket så länge man inte planerar en körning Stockholm-Luleå. Men det säger väl lite sig själv att ska man ha en bil en vecka och köra 10 mil om dagen så är det väl rätt givet att man väljer en konventionell hyrbil som är nystädad, att däcken nyss blivit kollade osv. Alltså inte mack-bil, deras hyrbilar är ofta minst lika smutsiga och oftast mer skadade än bilpoolens. Ofta man hämtar ut en bil på Cirkle K och skadebladet är ett helt A4 med baklucka som inte går att öppna, gigantiska bucklor etc. Ibland undrar man ju om mackarna bara ställer ut bilarna på nytt igen direkt efter att någon krockat med dem, utan att ens besiktiga skadan ordentligt och hur den påverkar körsäkerheten...
Senast redigerad av Rasande-Rose 2020-09-28 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in