Citat:
Ursprungligen postat av
Rasande-Rose
Jo, jag tycker hyrbilar är lite för krångliga när man bara ska hyra någon timme en vardag. Med att det ska göras avslut, tankas upp osv. Plus att de sällan har hyrbilsställena smidigt placerade i ett bostadsområde i förorter likt M har. Enda problemet med bilpoolen jag märkt så här långt är väl att de kanske inte lägger så mycket kräm på service av bilarna, de är nästan alltid ganska smutsiga.
Det där med dåligt städade och skador som ej är rapporterade upplevde jag som lite för vanligt förekommande problem med Sunfleet (nuv. M) även då, dvs före 2017. Nu tog jag ju alltid full försäkring, men man ska ju ändå kolla över bilen innan man tar den och hur lätt är det när den är svart, det är mörkt ute och den är lortig? Gällande invändigt så tycke jag ofta de var lite äckliga, hade alltid med mig våtservetter och torkade av ratt och reglage innan jag åkte.
Ska du bara ha bilen några timmar, typ två, tre, fyra timmar, så är ju M bäst och blir billigast och även enklast. Men ska man köra långt och ha den längre så blir konventionell hyrbil betydligt billigare. Jag cyklade till den uthyrare jag använde, och de hade ett säkert nyckelinkast som man kunde använda om man kom sent en söndag till exempel. Men visst, lite segt att cykla till och från, och f f a med uthämtandet även det aldrig var struligt och de alltid var trevliga.
Men det jag vill komma till är att den bästa kombon är att använda M vid korta sträckor och tider, som att kanske åka o storhandla. Sen får du ju räkna på vilken variant du ska ha på avtal med dem, pay and go (0kr i månaden men dyrare per timme och kilometer, eller någon av deras paket med månadsavgift och lägre kostnad per hyrtillfälle). Vid längre sträckor och tider, t ex en helg fredag em till måndag morgon, är det bättre med konventionell hyrbil.
Ett annat alternativ ni kan kolla på är ju att privatleasa en bil. T ex en Toyota Aygo eller Yaris, eller andra märken. Du kommer hamna runt 1900-3000 per månad beroende på bil och årlig körsträcka. Ofta 1500 mil om året och avtalet är över tre år. Dock ska du veta att du kommer ha råd och att ditt behov av bil inte kommer ändras nämnvärt över den tiden.