2019-09-22, 21:45
Medlem
Hej

Jag har bestämt mig att rygga tidskriften Privata affärers portfölj kallad PA-Portföljen. Tyvärr måste man ha en prenumeration på tidningen då portföljen och vilka bolag man köper och säljer endast publiceras i tidningen (papper eller digitalt).

Nedan bildlänk är ifrån min portfölj och hur det ser ut i dagens läge! (Jag köpte alla deras innehav direkt då jag inte ville vänta och få in pengarna på börsen.

http://www.bilddump.se/bilder/201909...:d4c5:977c.jpg

Info om portföljen https://www.privataaffarer.se/portfoljen

Avkastat i snitt 17% / år sedan starten 2001!!!

Jag väljer att rygga denna för att resultaten svarar för sig själv, och tanken är att lägga in 5000 kr varje månad enligt vad PA väljer att göra för förändringar. Är det någon som har erfarenhet ifrån att rygga denna? Har ni några åsikter om resultaten? Om ni kollar i länken så redovisas inte år 2017 och 2018! Varför inte då kan man undra? Jag har googlat men inte hittat något.

MVH
Citera
2019-09-22, 23:10
Medlem
Artikeln är skriven i januari 2017 så det är inte så konstigt att 2017 och 2018 inte finns med Man har inte brytt sig om att uppdatera artikeln. Det är sällan som jag läser tidningen men jag har inget minne av att deras portfölj ska ha visat minus de senaste åren så de klarade sig nog bra även 2017 och 2018.

Det brukar vara lättare sagt än gjort att investera som tidningarna. Problemet är att man sällan lyckas köpa till samma kurs som tidningarna anger. Köprekommendationen gör att aktiekursen stiger direkt när börsen öppnar. Jag har ingen koll på hur kurspåverkande Privata Affärers köpråd brukar vara, men märker du att du ständigt får betala flera procent mer än vad tidningen gör får du kanske överväga att hitta en annan strategi.

Det brukar ofta gå att prenumerera på tidningen till specialpris och det bör du nog överväga att göra när du slaviskt ska följa deras portfölj. Det är även en stor fördel att kunna ta del av hur de motiverar sina köp/sälj.

Du får gärna återkomma med en uppföljning om några månader och berätta hur det har gått.
Citera
2019-09-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Artikeln är skriven i januari 2017 så det är inte så konstigt att 2017 och 2018 inte finns med Man har inte brytt sig om att uppdatera artikeln. Det är sällan som jag läser tidningen men jag har inget minne av att deras portfölj ska ha visat minus de senaste åren så de klarade sig nog bra även 2017 och 2018.

Det brukar vara lättare sagt än gjort att investera som tidningarna. Problemet är att man sällan lyckas köpa till samma kurs som tidningarna anger. Köprekommendationen gör att aktiekursen stiger direkt när börsen öppnar. Jag har ingen koll på hur kurspåverkande Privata Affärers köpråd brukar vara, men märker du att du ständigt får betala flera procent mer än vad tidningen gör får du kanske överväga att hitta en annan strategi.

Det brukar ofta gå att prenumerera på tidningen till specialpris och det bör du nog överväga att göra när du slaviskt ska följa deras portfölj. Det är även en stor fördel att kunna ta del av hur de motiverar sina köp/sälj.

Du får gärna återkomma med en uppföljning om några månader och berätta hur det har gått.

Hej AktieStrindberg

Det framgick kanske inte riktigt i mitt inlägg men jag är prenumerant och får tidningen så jag kan följa de slaviskt. När det kommer till att kunna köpa till samma pris som tidningen så vet jag följande.

Scenario: Nästa nummer kommer den 26 Sept. Enligt länken i mitt första inlägg köper/säljer PA 2 dagar innan tidningen placeringsguiden släpps. Har man access till den digitala tidningen vilket jag har får jag access redan innan 09:00 den 26 och jag kan lägga order tidigare än de som ryggar efter papperstidningen som dimper ner under dagen. Jag kommer att redovisa vad som händer den 26 Sept i denna tråd så får vi se vilken skillnad i kurs det blir och vi kan även se vilket datum inköpet gjordes.

Jag gjorde även en ränta på ränta kalkyl enligt ekonomifokus kalkylator där jag började med 100K startkapital, 10K månatlig investering i 10 års tid med 17% årlig avkastning och fick detta resultatet

http://www.bilddump.se/bilder/201909...5.4.232.21.jpg

MVH
Citera
2019-09-23, 18:14
Medlem
Som prenumerant bör du ha tillgång till tidningen arkiv. Rimligen bör resultatet för portföljen 2017 redovisas i nr 1 2018 och resultatet för 2018 i nr 1 2019.

Det blir väldigt fin avkastning över lång tid om man når en hög årlig avkastning. Kruxet är bara att komma in i aktien till en hyfsad kurs.
Citera
2019-09-24, 08:55
Medlem
Citat:
Som prenumerant bör du ha tillgång till tidningen arkiv. Rimligen bör resultatet för portföljen 2017 redovisas i nr 1 2018 och resultatet för 2018 i nr 1 2019.

Det blir väldigt fin avkastning över lång tid om man når en hög årlig avkastning. Kruxet är bara att komma in i aktien till en hyfsad kurs.

Hej

Tack för det tipset! Nedan länkar visar urklipp ifrån 2017 års December nummer samt 2018 års december nummer.

2017 års resultat: -1,7%, jämförelseindex 11,2%

Kommentar: De har endast presterat sämre än jämförelseindex/OMXS med sådan marginal en gång tidigare, 2006 vilket kan ses på följande länk. Det är anmärkningsvärt!

2018 års resultat: 5,9%, jämförelseindex -0,8%

Kommentar: De slår index vilket är förväntat!

Har 5K nyladdat på Avanza och väntar med spänning in Torsdagens nummer för nya affärer
Citera
2019-09-24, 18:53
Medlem
De verkar ha en hel del i Spiltans räntefond. Om du får betala lite högre än vad tidningen får för aktierna kan du kanske kompensera genom att dra ned på andelen räntesparande i portföljen.
Om det hade varit jag som hade följt deras portfölj så hade jag nog slopat räntedelen helt och istället placerat hela kapitalet i de aktier som de föreslår. Då borde man kanske kunna matcha deras resultat även om man får betala lite mer för aktierna.

Det ska bli intressant att följa hur det går för dig.
Citera
2019-09-26, 09:56
Medlem
Citat:
De verkar ha en hel del i Spiltans räntefond. Om du får betala lite högre än vad tidningen får för aktierna kan du kanske kompensera genom att dra ned på andelen räntesparande i portföljen.
Om det hade varit jag som hade följt deras portfölj så hade jag nog slopat räntedelen helt och istället placerat hela kapitalet i de aktier som de föreslår. Då borde man kanske kunna matcha deras resultat även om man får betala lite mer för aktierna.

Det ska bli intressant att följa hur det går för dig.

Hej

Jag har faktiskt valt att utesluta räntesparandet då jag inte ser hur det kan vara lönsamt i en ISK.

Nu är dagen här då Privata affärer släppte sitt nya nummer och jag har utfört ändringarna och ska nu redovisa resultaten!

http://www.bilddump.se/bilder/201909...:bd8c:e4c5.jpg

PA valde att sälja Swedel och köpa in Railcare den 19 September (6 dagars skillnad) till en kurs av 20,70.

Kommentar: Enligt PA så har de som mål/riktlinje att utföra köpen 4 dagar innan tidskriften Privata affärer släpps. I detta fall var det 6 dagar. Deras andra tidskrift, placeringsguiden har som mål/riktlinje att inköpen görs 2 dagar innan informationen når läsaren. Nästa nummer av placeringsguiden kommer den 8 Oktober och vi får se då.

Min portfölj efter dagens sälj/köp + Railcare graf som visar handel 19 Sept - 26 Sept:

Kommentar 1: Jag kom in på Kursen 22,70, +(~10%) mot vad PA köpte på för kurs. Det är en väsentlig skillnad och det ska bli intressant att se hur det bär av den 8 oktober då placeringsguiden släpps och nästa köp/sälj kommer ske.

Kommentar 2: I den bifogade grafen ser vi kursen för Railcare under dessa 6 dagars skillnad från PA köp tills prenumeranten kan köpa. Kursökningen började redan den 24 Sept men tog ett större skutt på eftermiddagen den 25 Sept. Jag är inte naiv och fattar att möjligheten att PAs köp läcker någon dag innan till bekanta och andra intressenter är stor. Är detta ett förekommande fenomen vilket jag antar, kommer jag inte ha en möjlighet att rygga med samma resultat. Vi får se igen den 8 Oktober!

MVH
Citera
2019-09-26, 17:42
Medlem
Railcare är ett ganska litet företag. Det går säkert mycket bättre att rygga när det är något av börsens större bolag. Men det är lite för stor ökning för att du ska ha en chans att ha lika hög avkastning som deras portfölj.
Citera
2019-11-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bull-Ingvar
Hej

Jag har faktiskt valt att utesluta räntesparandet då jag inte ser hur det kan vara lönsamt i en ISK.

Nu är dagen här då Privata affärer släppte sitt nya nummer och jag har utfört ändringarna och ska nu redovisa resultaten!

PA valde att sälja Swedel och köpa in Railcare den 19 September (6 dagars skillnad) till en kurs av 20,70.

Kommentar: Enligt PA så har de som mål/riktlinje att utföra köpen 4 dagar innan tidskriften Privata affärer släpps. I detta fall var det 6 dagar. Deras andra tidskrift, placeringsguiden har som mål/riktlinje att inköpen görs 2 dagar innan informationen når läsaren. Nästa nummer av placeringsguiden kommer den 8 Oktober och vi får se då.

Min portfölj efter dagens sälj/köp + Railcare graf som visar handel 19 Sept - 26 Sept:

Kommentar 1: Jag kom in på Kursen 22,70, +(~10%) mot vad PA köpte på för kurs. Det är en väsentlig skillnad och det ska bli intressant att se hur det bär av den 8 oktober då placeringsguiden släpps och nästa köp/sälj kommer ske.

Kommentar 2: I den bifogade grafen ser vi kursen för Railcare under dessa 6 dagars skillnad från PA köp tills prenumeranten kan köpa. Kursökningen började redan den 24 Sept men tog ett större skutt på eftermiddagen den 25 Sept. Jag är inte naiv och fattar att möjligheten att PAs köp läcker någon dag innan till bekanta och andra intressenter är stor. Är detta ett förekommande fenomen vilket jag antar, kommer jag inte ha en möjlighet att rygga med samma resultat. Vi får se igen den 8 Oktober!

MVH

Hur har det gått för dig?
Citera
2023-12-17, 13:56
Medlem
Citat:
Hur har det gått för dig?
Det undrar jag också.Är det nån annan som följer PAs portfölj, hur går den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in