2019-09-22, 11:10
Bannlyst
https://www.expressen.se/premium/nyh...WYp-uFaYEl2Jn8

Dessvärre bakom betalvägg. Men en sak som jag tycker är intressant är alla de svenskar som reagerat på facebook. Om man går in på expressens facebooksida så kommer man se ett inlägg som handlar om detta och kommentarerna under.

Det är lite det gamla vanliga, en icke-nyanserad diskussion där flertalet säger "ja är man så bitter så är det inte så konstigt att man inte får ligga". "Han kanske luktar illa". "Dra en handtralla vet jag".

Den icke-nyanserade diskussionen hade vi på flashback för 5-6 år sedan. Man ser inte längre lika ofta svar som "sluta vara bitter" från belackare. De incel-kritiker på flashback ger oftast mer nyanserade svar än "ja med de åsikterna förstår jag varför du inte får ligga".

Nu när debatten för första gången nått massmedia ser man hur vanligt folk reagerar. Det är alltså samma typ av argumentation och diskussion som incel-kritiker förde på flashback för länge sedan. Enda slutsatsen jag kan dra är att de människor på facebook som skrivit dessa typer av kommentarer har beskådat incelproblematiken för första gången i sitt liv och därför ger man onyanserade svar.

Exempel på kommentarer

Citat:
Hur kan det egna misslyckade sexlivet vara kvinnors fel? Och hur går hatet så långt att man tycker det är okej att våldtäkter sker? Känns som ett stort behov av terapi hos en psykolog här.

Citat:
Vilken charmör.. för evigt oskuld efter detta uttalande hoppas jag

Citat:
Inte så svårt att förstå varför killarna inte har legat de sista 10 åren 😂 med deras inställning så förstår jag att kvinnor springer andra hållet när de öppnar munnen. Patetiskt att tro att det beror på någon annan än dem själva 😳

Citat:
Med en sådan kvinnosyn är det kanske inte så konstigt att han inte får ligga, lite självanalys vore kanske en tanke!

Det är alltså väldigt tydligt att den stora massan inte tar incelproblematiken på stor nivå. På vilket sätt tror man att ett förlöjligande och hån av en stor grupp unga män kommer komma till nytta? Kommer man att tänka om den dagen någon incel i Sverige begår ett terrorattentat?

Vad är era tankar? Detta är ju trots allt något unikt då det är första gången massmedia i Sverige ger utrymme för incelproblematiken samtidigt som vanligt folk utanför flashback besvarar problematiken.

Diskutera!
Citera
2019-09-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
https://www.expressen.se/premium/nyh...WYp-uFaYEl2Jn8

Dessvärre bakom betalvägg. Men en sak som jag tycker är intressant är alla de svenskar som reagerat på facebook. Om man går in på expressens facebooksida så kommer man se ett inlägg som handlar om detta och kommentarerna under.

Det är lite det gamla vanliga, en icke-nyanserad diskussion där flertalet säger "ja är man så bitter så är det inte så konstigt att man inte får ligga". "Han kanske luktar illa". "Dra en handtralla vet jag".

Den icke-nyanserade diskussionen hade vi på flashback för 5-6 år sedan. Man ser inte längre lika ofta svar som "sluta vara bitter" från belackare. De incel-kritiker på flashback ger oftast mer nyanserade svar än "ja med de åsikterna förstår jag varför du inte får ligga".

Nu när debatten för första gången nått massmedia ser man hur vanligt folk reagerar. Det är alltså samma typ av argumentation och diskussion som incel-kritiker förde på flashback för länge sedan. Enda slutsatsen jag kan dra är att de människor på facebook som skrivit dessa typer av kommentarer har beskådat incelproblematiken för första gången i sitt liv och därför ger man onyanserade svar.

Exempel på kommentarer

Det är alltså väldigt tydligt att den stora massan inte tar incelproblematiken på stor nivå. På vilket sätt tror man att ett förlöjligande och hån av en stor grupp unga män kommer komma till nytta? Kommer man att tänka om den dagen någon incel i Sverige begår ett terrorattentat?

Vad är era tankar? Detta är ju trots allt något unikt då det är första gången massmedia i Sverige ger utrymme för incelproblematiken samtidigt som vanligt folk utanför flashback besvarar problematiken.

Diskutera!

Du kan ju börja med att förklara vad ”incel” är.

Är så JÄVLA trött på alla nya patetiska ord....incel, hen...osv.

För helvete!
Citera
2019-09-22, 11:24
Medlem
Vansterpartiets avatar
Intressant. Många av kvinnors egna misslyckanden och tillkortakommanden har ju män beskyllts för och således har samhället tvingats anpassa sig för att jämna ut spelplanen. Ser detta som en liknande situation.
Citera
2019-09-22, 11:27
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Du kan ju börja med att förklara vad ”incel” är.

Är så JÄVLA trött på alla nya patetiska ord....incel, hen...osv.

För helvete!

https://en.wikipedia.org/wiki/Incel
Citera
2019-09-22, 11:29
Medlem
illern1503s avatar
SÄPO spanar på internet efter dessa män, enligt radio P1.
Citera
2019-09-22, 11:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Såg det också. Men var under betalvägg så kunde inte läsa. Antar dock att det är några mediakåta jävlar som bara vill synas i media och har hört uttrycket incel och vill kallas sig det.

Svårt att fatta ordet incel egentligen. Det är män alltså som bor i sin mammas källare och har aldrig haft sex.
Citera
2019-09-22, 11:41
Medlem
Om jag minns rätt dök det upp en snubbe i Algeriet fär ett antal år sedan, han som startade "den Arabiska våren" genom att tända eld på sig själva.
Hans motiv var att han som grönsakshandlare aldrig skulle få ihop tillräckligt med pengar för att flytta hemifrån och köpa sig ett eget hem. Därför skulle han aldrig få gifta sig (och då förmodligen inte få ha sex).

I media var han ett offer, men det var inte klart om det berodde på
- att han inte hade några möjligheter att förändra sin situation
- att han valt att inte utbilda sig och därför var fattig
- kvinnor är elaka och vill inte gifta sig med en fattig man
- samhället borde fixa allt, precis som i Sverige.

I alla fall är man rätt desperat om man bränner sig själv till döds, vare sig det beror på sinnessjukdom eller fattigdom.

'Incel' var det i alla fall, men ingen tog upp det då.
Citera
2019-09-22, 11:51
Medlem
Expressens och Aftonbladets kommentatorsfält består ju till 99% av "Jag-är-här"-folket.
Jag slutade läsa där för flera år sedan.
Citera
2019-09-22, 11:57
Medlem
Foruejsonlys avatar
Följer ogärna debatt i MSM, men ökar inte risken för fler incels när myndigheterna skapar mansöverskott via import från diverse shithole country?
Citera
2019-09-22, 12:02
Medlem
90taletskronas avatar
Den icke-nyanserade diskussionen pågår även idag. Jag tycker själv det är tråkigt att de flesta misslyckas att bidra till diskussionen utan skyller allt på individerna som lider av att vara incels. En incel behöver inte vara kvinnohatande, ha dålig hygien, sakna jobb eller ambition. Snarare tror jag att dessa egenskaper utvecklas hos föregående bra människor när de har sina existensiella kriser.

Den första är ju att man aldrig kommer nå dit man drömde som ett barn och man inser sina egna begränsningar.
Den andra är att man ändå tänker sig att man ska kunna arbeta mot ett eget, självständigt liv med bra ekonomi, hustru och kanske barn.

När den andra drömmen går i kras, vad finns liksom kvar då? Att man inte ens kan få ett minimum av livet trots ens ansträngingar? Det är då det verkligen är kris för allt man arbetar mot, visar sig då vara helt poänglöst.

Många kommer då och anser att det är personens egna brister som leder dem i en sådan situation men märk väl att vi är ett social djur. Alla resurser och allt vi önskar kommer från andra människor, aldrig från materiella ting i sig självt.

Att jaga lyckan med att köpa sig en ny stereo eller bil är någon som incels förstår som helt poänglöst. De vill istället hitta sin plats i samhället med människor kring sig som de kan bry sig om. Varesig man kan utvecklas med andra människor är en punkt som man kan tänka länge kring men för bättre eller sämre tror jag att många incels tänker sig att kvinnor är en viktig del i deras väg mot självförverkligande och när de börjar tro att de aldrig kommer kunna attrahera en kvinna förvandlas de till den här arketypen.

En man som inte har något att förlora är en farlig sak. Vi hålls endast i schack på grund av att våra intressen är detsamma och på grund av att vi har något att förlora. Föräldrar är inte pålitliga och lojala människor på grund av att de redan var så innan de skaffade barn utan för att deras nuvarande situation tvingar dem att vara pålitliga och lojala. De har för mycket att förlora på att bete sig på ett annat sätt. Incels reaktion är därför högst normal och något som alla borde förvänta sig. Istället för att tänka att vissa människor blir incels och vissa blir bra människor måste man flytta ifrån det tänket till att bra människor blir korrumperade på grund av deras situation. Oavsett vilken typ av människa man är kommer ens situation förändra en. Du kanske tror att du skulle aldrig begå ett brott till exempel men ifall din situation ser tillräckligt mörk ut, tänker du bara ge upp då och acceptera att du får leva i fattigdom och kanske dö? Självklart inte, det är inte hur människor fungerar. Allt vi gör, gör vi för hoppet om ett ljus i tunneln. Incels är vanliga människor som du och mig. Skillnaden är bara att de ser inget ljus i slutet av tunneln.
Citera
2019-09-22, 12:10
Medlem
kalkryggars avatar
Man kan tycka vad man vill om dessa så kallade incels. Men det är ett problem och det kommer att växa tror jag. Då är frågan om det är smart att håna en växande grupp eller om man istället skulle jobba på problemet?

Jag tycker det är så typiskt att även i den här frågan så vill vänstermänniskor håna och inte tala om saken seriöst. Medans högersidan som vanligt söker debatt. Det är vad jag har noterat, stämmer det?
Citera
2019-09-22, 12:42
Medlem
Grollarens avatar
Med risk för att bli rullad i tjära och fjädrar tänker jag svara ändå.

Jag tror att problemet beror på att både män och kvinnor siktar väldigt högt när de söker partner. Utseendefixeringen har växt till orimliga proportioner, och det är vad jag kan se "pinsamt" att vara tillsammans med en människa som inte anses uppfylla kriterierna som "snygg".
Detta gäller faktiskt även dessa incels, som iallafall på dejtingsidor ratar kvinnor som inte lever upp till deras väl uppbyggda fantasier.
Ingen är i min mening idag intresserad av att starta ett förhållande med en konversation. Utan alltid med en bild. Utifrån bilden bedöms människan oftast som ointressant, då personer oftast ser ut som "vanliga" människor, och inte som tonåringsinstagrammare.
Att media tar upp detta ser jag väl mer som ett desperat försök att fylla bruset med vadsomhelst istället för riktiga problem. Flytta fokus. Terrorattentat som ett resultat av brist på sex, finner jag osannolikt, såvida det inte ligger en galen övertygelse bakom beslutet att utöva terror.
Det grundar jag på att incels inte är ett nytt fenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in