2019-09-22, 08:59
Medlem
Mycatisonfires avatar
Hur länge kan regeringen med S & MP sitta kvar?

Jag trodde inte det kunde bli värre än den senaste mandatperioden, men jag hade tydligen helt fel. Nya bottennivåer är att skåda.

Deras förtroende är på botten nivåer, även statsministern har otroligt lågt förtroende bland svenska folket.

I stort sett alla områden går det dåligt. Det finns inga områden där det faktiskt går bra. (Nämn ett?)

Nu senast har regeringen helt misslyckats med åtgärder mot den grova brottsligheten, även fast de hade öppet mål med chans på stort stöd i riksdagen för kraftiga åtgärder. (med tex M & SD)

Vi har haft kris i polis, vård i många år nu, lägg sedan till krisen i kommunerna (kommande kommun uppror?), bensinskatten, den kommande krisen i energisektorn med höja elräkningar som följd.

Det enda som jag ser gör att de kan sitta kvar är stödet de har inom media (Det tydligaste exemplet på detta är SVT)
Citera
2019-09-22, 09:00
Medlem
Myschs avatar
Det kommer inte bli skillnad i svensk politik om inte Svensken tar upp kampen och demonstrerar, På Riktigt!

Svensk revolution är vad som behövs i detta helvete.
Citera
2019-09-22, 09:25
Medlem
yz44s avatar
Så länge inte politikerna speglar folkviljan kommer eländet bara att förvärras över tid.
De som kan flyttar till lugnare delar av landet, eller lämnar det helt.
Citera
2019-09-22, 09:27
Medlem
Mandattiden ut.

Frågan är vad gör jag när min femma kokain tar slut?
Citera
2019-09-22, 09:43
Medlem
Blockbytet C och L gjorde var relativt oväntat. Förmodligen är det många av väljarna som är missnöjda med det och röstar förhoppningsvis annorlunda i nästa val.

Det är väl inte helt otänkbart att det efter nästa val kan finnas möjlighet att M, Kd och SD har möjlighet att nå en gemensam majoritet.

Själv undrar jag om det kan bli mycket värre än det är nu.

Jag undrar vad S-väljarna tycker om att man sänker skatter för de rikaste.
Citera
2019-09-22, 10:05
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Nu senast har regeringen helt misslyckats med åtgärder mot den grova brottsligheten, även fast de hade öppet mål med chans på stort stöd i riksdagen för kraftiga åtgärder. (med tex M & SD)

Samtalen om brottsligheten är ett spel för gallerierna. De vill att de ska se ut som att de försöker åtgärda brottsligheten men planerar att inte göra något alls. Detta för att hålla medborgarna lugna och minska risken för att regeringen vräks.
Citera
2019-09-22, 10:17
Medlem
Regeringen sitter kvar hela mandatperioden och därefter en eller två perioder till. Det kommer alltid att finnas problem. Det hör till. Om femtio år och om hundra år kommer det att finnas problem och på 70-talet fanns det också problem. Det gäller att kunna acceptera verkligheten. Om du vill ha någon annan politik, rösta för något annat eller starta ett eget parti eller bli ledare själv.

Leta upp en gammal tidning från 80-talet och där kan du läsa om problem. I våra privata liv finns det också problem. Det här universumet präglas av problem. Till och med Moses hade problem. En gång blev han så arg att han slog sönder stentavlorna.

Gå nu ut i solen en liten stund och släpp problemen i fem minuter.
Citera
2019-09-22, 13:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Regeringen sitter kvar hela mandatperioden och därefter en eller två perioder till. Det kommer alltid att finnas problem. Det hör till. Om femtio år och om hundra år kommer det att finnas problem och på 70-talet fanns det också problem. Det gäller att kunna acceptera verkligheten. Om du vill ha någon annan politik, rösta för något annat eller starta ett eget parti eller bli ledare själv.

Leta upp en gammal tidning från 80-talet och där kan du läsa om problem. I våra privata liv finns det också problem. Det här universumet präglas av problem. Till och med Moses hade problem. En gång blev han så arg att han slog sönder stentavlorna.

Gå nu ut i solen en liten stund och släpp problemen i fem minuter.

Den bedömning, som TS efterfrågar, bottnar (som alla bedömningar) ytterst i värderingar.

Det verkar, som du anser, att en regering har inte ngt politiskt ansvar för utfallet av *sin egen* politik - eftersom "det här universumet präglas av problem".

Det avgörande blir, om väljarna är lika benägna som du är, att friskriva regeringen från ngt politiskt ansvar för utfallet av regeringens politik - eftersom "det här universumet präglas av problem".

Kommer det att bli ett vinnande koncept för socialdemokraterna (eller för ngt annat parti) att gå till val på uppmaningen: "Gå nu ut i solen en liten stund och släpp problemen i fem minuter"?
Citera
2019-09-22, 13:34
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Hur länge kan regeringen med S & MP sitta kvar?

Jag trodde inte det kunde bli värre än den senaste mandatperioden, men jag hade tydligen helt fel. Nya bottennivåer är att skåda.

Deras förtroende är på botten nivåer, även statsministern har otroligt lågt förtroende bland svenska folket.

I stort sett alla områden går det dåligt. Det finns inga områden där det faktiskt går bra. (Nämn ett?)

Vi har haft kris i polis, vård i många år nu, lägg sedan till krisen i kommunerna (kommande kommun uppror?), bensinskatten, den kommande krisen i energisektorn med höja elräkningar som följd.

Det enda som jag ser gör att de kan sitta kvar är stödet de har inom media (Det tydligaste exemplet på detta är SVT)

Med den mes-propp-opposition som är kan de sitta kvar. Jag vill de ska sitta kvar och den draksådd de sått (eg lika mkt de borgerliga) ska få blomma ut så fint.
Detta är så idiotiskt gjort politiskt, vår samtids politiska beslut och kanske medvetet hos vissa att montera ned Sverige tills landet blöder.

Polis, försvar, matproduktion, skolan, våldsbrotten, demografisk förändring så stor att ett likanande experiment ej gjorts på så snabb tid (överkskott på män bl a från olika spännande kulturer).
Det är detta de ska sitta kvar och skörda och vi ska se resultatet av deras politik.

Övrigt ang politiska o sociala framtiden..inte en aning med de odds som är nu? Nya partier?
Skatteintäkterna som är politikernas livsluft minskar dock säkert och det är ju bra.
Problemen som vi läser om o drabbas av kommer mångfaldigas i rask takt är väl också ganska klart.
Spännande tider - för den som är åskådare vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in