• 1
  • 2
2019-09-20, 17:43
Medlem
Jag har lån på bostad, har huvudansvaret för vår ekonomi i min familj, om jag går bort kommer de inte kunna bo kvar osv.

Vad finns för bra alternativ att försäkra mig om att de kan få ut pengar om något händer mig.

Antar någon form av försäkring, men vad?
Citera
2019-09-20, 17:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusp
Jag har lån på bostad, har huvudansvaret för vår ekonomi i min familj, om jag går bort kommer de inte kunna bo kvar osv.

Vad finns för bra alternativ att försäkra mig om att de kan få ut pengar om något händer mig.

En livförsäkring är nog det du letar efter. Det kan också vara bra att ha en privat olycksfallsförsäkring, du behöver ju inte gå bort, räcker med att bli svårt skadad eller liknande.
Citera
2019-09-20, 17:51
Medlem
Citat:

Livförsäkring tänker jag
Citera
2019-09-20, 17:51
Medlem
Ja, en eller två livsförsäkringar?

Både jag och min sambo har två var. En som täcker alla lån och en som her tillräckligt för att gå ner i arbetstid för att hinna med barnen.
Citera
2019-09-20, 18:13
Moderator
tobess avatar
Låneskydd är det du söker efter för bostadslånet. För allt det andra bör en helt vanlig livsförsäkring duga.
Citera
2019-09-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Låneskydd är det du söker efter för bostadslånet. För allt det andra bör en helt vanlig livsförsäkring duga.

Fördelen med två livförsäkringar är dock att man inte behöver betala av bolånet, man kan, men man kan likagärna "slänga" in några miljoner på aktier istället.
Citera
2019-09-20, 18:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:

Tala med långivaren om detta.

https://www.konsumenternas.se/lana/o...kydd/for-bolan
Citera
2019-09-21, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
En livförsäkring är nog det du letar efter. Det kan också vara bra att ha en privat olycksfallsförsäkring, du behöver ju inte gå bort, räcker med att bli svårt skadad eller liknande.

Ja precis, det skulle ju vara bra att kunna ha allt i ett, så man slipper två försäkringar. Blir ju också dyrare.
Citera
2019-09-21, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Tala med långivaren om detta.

https://www.konsumenternas.se/lana/o...kydd/for-bolan

Det verkar som om man bara kan få ut för ett år, om jag exempelvis drabbas av en svår sjukdom som gör att jag först blir sjukskriven på heltid i 6 mån och sedan kanske pga sjukdom bara kan jobba 50%, under en längre tid, kulle man behöva något som täcker upp under en längre tid.
Citera
2019-09-21, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarHemmaBio
Ja, en eller två livsförsäkringar?

Både jag och min sambo har två var. En som täcker alla lån och en som her tillräckligt för att gå ner i arbetstid för att hinna med barnen.

Är det en olycksfallsförsäkring och en låneskyddsförsäkring eller vad heter era försäkringar, vilken typ?
Citera
2019-09-21, 07:32
Medlem
Citat:

Vet du om något låneskydd som kan betala lånet för en längre period, verkar som det låneskydd som föreslogs bara gäller för ett år.
Citera
2019-09-21, 07:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det verkar som om man bara kan få ut för ett år, om jag exempelvis drabbas av en svår sjukdom som gör att jag först blir sjukskriven på heltid i 6 mån och sedan kanske pga sjukdom bara kan jobba 50%, under en längre tid, kulle man behöva något som täcker upp under en längre tid.
Prata med din långivare och kolla med några olika försäkringsbolag.
Vad som skrivs i tråden är inte den enda lösningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in