2019-09-20, 10:58
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Elbilar skapar stora miljöproblem

Jordartsmetaller i elbilsbatterier återvinns och återanvänds inte i dag

Hur miljövänliga är egentligen elbilar? Inte alls skulle jag säga.

Jag kan fortsätta köra min Mercedes E-klass dieselbil med gott samvete. Vätgasbilar är framtiden!
Citera
2019-09-20, 11:02
  #2
Medlem
over-unitys avatar
elbilar är miljöbilar-om de drivs av el från en kraftledning på så sätt som tåg gör.
Citera
2019-09-20, 11:16
  #3
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over-unity
elbilar är miljöbilar-om de drivs av el från en kraftledning på så sätt som tåg gör.

Varför bygger man inte in ett mini-kraftverk i varje bil? Det vore ju den bästa lösningen.
Citera
2019-09-20, 12:07
  #4
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Elbilar skapar stora miljöproblem

Jordartsmetaller i elbilsbatterier återvinns och återanvänds inte i dag

Hur miljövänliga är egentligen elbilar? Inte alls skulle jag säga.

Jag kan fortsätta köra min Mercedes E-klass dieselbil med gott samvete. Vätgasbilar är framtiden!

En vätgasbil ju en elbil, där man har ersatt batterierna med en bränslecell och en gastank. Jag tror också att vätgasbilen kommer att bli dominerande i framtiden, men vi är inte där än. Elbilen behövs just nu, under en övergångsperiod, för att driva på utvecklingen mot de eldrivna vätgasbilarna.
Citera
2019-09-20, 12:11
  #5
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför bygger man inte in ett mini-kraftverk i varje bil? Det vore ju den bästa lösningen.

Jag gissar att framtidens elbilar byggs just så, någonting som lagrar energin ('batteri') och någonting som fyller på energi.

Tekniken finns redan idag men är för dyr eller för farlig för vardagsbruk. Hoppas på ny teknologi snart, laddstolparna kommer vara antika inom kort, helt fel väg.
Citera
2019-09-20, 16:10
  #6
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Elbilar skapar stora miljöproblem

Jordartsmetaller i elbilsbatterier återvinns och återanvänds inte i dag

Hur miljövänliga är egentligen elbilar? Inte alls skulle jag säga.

Jag kan fortsätta köra min Mercedes E-klass dieselbil med gott samvete. Vätgasbilar är framtiden!

Eller biogasbilar, alternativt biobränslen som biodiesel.
Citera
2019-09-20, 16:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over-unity
elbilar är miljöbilar-om de drivs av el från en kraftledning på så sätt som tåg gör.
Så man ska inte räkna in miljöpåverkan vid tillverkning och då speciellt vid tillverkning av batteriet?
Citera
2019-09-20, 16:38
  #8
Medlem
Batterier går åt även på vanliga bilar när de numera är kapslade och trots detta torkar upp, strax dags att byta ut tredje biltema batteriet på 10k mil. Så en hel del kilo batteri skrot blir det även på vanliga bilars livslängd.
Citera
2019-09-20, 16:58
  #9
Medlem
Trist att gruvbrytningen sköts så dåligt. Det finns dock metoder att göra den mindre smutsig så jag tycker inte man ska döma ut elbilen av den anledningen.

Man bör också ha i åtanke att oljeutvinning inte heller är direkt problemfritt.
Citera
2019-09-20, 17:49
  #10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Trist att gruvbrytningen sköts så dåligt. Det finns dock metoder att göra den mindre smutsig så jag tycker inte man ska döma ut elbilen av den anledningen.

Man bör också ha i åtanke att oljeutvinning inte heller är direkt problemfritt.

Den klara majoriteten av dessa batterimetaller utvinns i kina, lycka till att få dem att tänka om kring miljön vid gruvbrytning.
Citera
2019-09-20, 19:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Elbilar skapar stora miljöproblem

Jordartsmetaller i elbilsbatterier återvinns och återanvänds inte i dag

Hur miljövänliga är egentligen elbilar? Inte alls skulle jag säga.

Jag kan fortsätta köra min Mercedes E-klass dieselbil med gott samvete. Vätgasbilar är framtiden!
SR:s agendajournalistik slår till igen! Jag är övertygad om att de allra flesta har hört det här idag: Elbilar orsakar miljöproblem!

Vad som INTE sades i ältandet om hur hemsk bilen är är ju att vindkraften är beroende av exakt samma jordartsmetaller, framför allt neodym. Men vindkraft är ju det bästa ting som sökas kan, enligt vår kära "opartiska" public service...
Citera
2019-09-20, 19:46
  #12
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Jag har läst för några år sedan. Minns tyvärr inte var och 10 min allmänt sökande gav tyvärr ingen bra länk:
Att vi i Sverige har en mycket lovande fyndighet för brytning av några av dessa "moderna" jordartsmetaller. Det är strax norr om Gränna så ta bort alla dessa ekar tack. 😈

Mercedes har satt ett sista datum för förbränningsmotorer och skall sats fullt ut på nya elbilar..... samt forska om vätgas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in