• 3
  • 4
2024-09-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Så här några år senare, hur har det gått med trädgårdsoljan? Har väl typ hundra liter jag funderar på att gräva en grop till i min skog.
Jag gräver ner matolja i trädgården och har aldrig haft några problem med det.
Citera
2024-09-21, 15:08
Medlem
Man silar den såklart och häller i tanken. Varför kasta bort utmärkt bränsle? Om än i så små kvantiteter?
Citera
2024-09-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Så här några år senare, hur har det gått med trädgårdsoljan? Har väl typ hundra liter jag funderar på att gräva en grop till i min skog.
Du får säkert ett sexpack och ett par nya polare om du ger bort det till ungjävlarna som hänger vid korvkiosken. Det har blivit svårare att få tag på bra frityrolja. När dieseln kostade 30 spänn började många spä ut med fritösolja, och har fortsatt fast priset sänkts. Bilen går trevligare,tystare och billigare. Å Greta blir glad, det är ju det viktigaste.
Citera
2024-09-21, 17:41
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Man silar den såklart och häller i tanken. Varför kasta bort utmärkt bränsle? Om än i så små kvantiteter?

Min bil är väldigt aggressivt märkt med ingen biodiesel så vet inte om jag vågar?

Jag har bara använt den till smörj till motorsågen men det går inte åt i såna mängder.
Citera
2025-03-01, 12:40
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag använder matolja istället för tändvätska när jag är i naturen och grillar.

Man har matoljan på gräs och tänder på.
Det blir inte den där explosiva tändningen, gräset med olja brinner länge så man har tid att lägga på grenar och vedträn.

Matolja direkt på vedträn fungerar inte som tändvätska för oljan behöver en veke som gräset skapar.
Citera
2025-03-01, 12:56
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Jag häller alltid ut matoljan, även kokhett vatten t.ex pastavatten, det sabbar rören på sikt annars.

Matolja är ju gjort av vegetabiliska ämnen, klart att det bryts ner..
Det ENDA STÄLLE du inte ska hälla matoljan i är i avloppet. I det långa loppet får du stopp i avloppen om du häller matoljan i avloppen eller tom häller ur fettet ur stekpannan i avloppet. Pastavattnet, som är kokande är däremot helt ok att hälla ut förutsatt att du inte hällt olja eller smör i pastavattnet när du kokade pastan.

Även om du bor i flerfamiljshus så kanske du tror att det är någon annan som får betala när det uppstår stopp i avloppssystemet. Men självklart läggs alla sådana "reparationer" på hyran som alla hyresgäster/bostadsrättsinnehavare får betala.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in