Citat:

Ursprungligen postat av 
L.o.a

Hej!
Är det ''farligt'' att jobba svart med exakt alla jobb som existerar? Är vissa jobb mer okej att jobba svart än andra?
Jag fick förut erbjudande om att jobba svart. Det skulle gälla bara någon timme och få femhundra kronor. Detta tyckte inte arbetsgivaren vart värt att ansöka sig till skatteavgift för. 
I och med att jag har min ambition om utbildning och det jobbet jag försöker ta mig till så vill jag verkligen inte ha problem med juridiken. Så jag tackade nej.
Men det är en liten ''ynklig'' arbete. Inget bygg eller något sådant ''stor'' grej. Man kan säga att jag skulle träffa människor i princip.
Nu när jag tänker tillbaka så hade det ändå inte varit så himla fel ändå att kanske ta emot det där arbetet och då och då jobba för de. Hade varit skojigt med sådana fickpengar. Jag ville bara göra rätt för mig.
Gjorde jag rätt för mig?

Har jobbat mycket svart i mina dagar, på grund av att jag varit tvungen för att överleva. Det är farligt på många sätt. Skadar du dig på jobbet får du ingen ersättning om du inte har en egen olycksfallsförsäkring. Ingen pension. Du kan sabba din SGI. Straffbarheten, som du säger.